Senaste nytt

Vilket kort till mig?

Det är måhända att svära i kyrkan, men man ska inte glömma att även Norwegian har ett kreditkort. För den som inte har en hög spend kan det vara ett bra alternativ, inga fasta avgifter och inget minimikrav för att använda de intjänade poängen (man delbetalar bara vanliga flygbiljetter med så många poäng som man har).
Javisst, och det finns en massa andra kreditkort också, men de är knappast relevanta för frågeställaren.

Javisst, och det finns en massa andra kreditkort också, men de är knappast relevanta för frågeställaren.

Jag anser nog ändå att Norwegian-kortet är lite mer relevant än andra kreditkort som inte är kopplade till något flygbolags bonusprogram. Speciellt som frågeställaren indikerade att det handlade om en ganska låg spend, och att 1500 kr/år i kortavgifter lät högt.

Visst är det så att Norwegian inte kommer hjälpa om man vill ha en bonusresa till Johannesburg, men man kanske har andra, kortare resor som man kan använda poängen på. Jag vet inte om det är intressant i just detta fall, men jag försökte bara addera lite information som jag tyckte tråden saknade.

Jag kör amex elite och sas mastercard premium i kombination för att maximera min spend. Dessutom få vouchers för att kunna boka poängresor.
Jag rekommenderar dessa korten just på grund av flexibiliteten inom star alliance vilket gör marknaden bredare om du skulle vilja titta på andra destinationer i framtiden.. Så jag skulle rekommendera amex elite / premium samt mastercard premium.

Tack för era svar. Har ni någon koll på hur poängintjäningen med SAS-korten funkar? På deras hemsida finns en lathund med diverse destinationer, dock så fanns inte min med. Ringde kundtjänst och hörde hur många poäng man tjänar på rutten CPH-JNB (via LHR). Svaret var att man tjänade ca 150(!?!?) poäng! En resa till Asien eller USA ger, per den billigaste biljetten, uppemot 4500p.

Tack för era svar. Har ni någon koll på hur poängintjäningen med SAS-korten funkar? På deras hemsida finns en lathund med diverse destinationer, dock så fanns inte min med. Ringde kundtjänst och hörde hur många poäng man tjänar på rutten CPH-JNB (via LHR). Svaret var att man tjänade ca 150(!?!?) poäng! En resa till Asien eller USA ger, per den billigaste biljetten, uppemot 4500p.

Ja poängintjäningen med korten, där får du poäng på allt du handlar. T.ex. köper du en sas biljett får du 3000 poäng för en biljett på 10 000 kronor, förutom de poäng du får på att flyga. Vad du får med star alliance beror på avståndet dit samt bokningsklassen. T.ex. flög jag economy Los Angeles-Hawaii med United. Där fick jag 3000 poäng. Men det beror på bokningsklassen. Ju högre klass ju mer poäng.

Ja poängintjäningen med korten, där får du poäng på allt du handlar. T.ex. köper du en sas biljett får du 3000 poäng för en biljett på 10 000 kronor, förutom de poäng du får på att flyga. Vad du får med star alliance beror på avståndet dit samt bokningsklassen. T.ex. flög jag economy Los Angeles-Hawaii med United. Där fick jag 3000 poäng. Men det beror på bokningsklassen. Ju högre klass ju mer poäng.

Okej, men det är ju rätt stor skillnad på 3000p och 150p. I praktiken meningslöst att ha Eurobonus om de ger så låga poäng på resorna som är mest relevanta för mig :(

Okej, men det är ju rätt stor skillnad på 3000p och 150p. I praktiken meningslöst att ha Eurobonus om de ger så låga poäng på resorna som är mest relevanta för mig :(
Några 150 poäng är det inte att tala om, kundtjänst har som vanligt väldigt dålig koll på det mesta.
Som lägst får du 250p om du flyger med SAS inom norden. Hur mycket poäng du får till Sydafrika beror helt och hållet på vilken bokningsklass du flyger. Reser du i billigaste Lufthansa Economy så kan du räkna med att tjäna 25% av flugna miles vilket borde bli ungefär 4000 poäng tur och retur.
Reser du med billigaste South African via London får du troligtvis samma antal poäng.

Du får absolut mest poäng när du flyger med SAS om du krediterar till SAS Eurobonus. Reser du i Business kan du räkna med att få minst 100% av flugna miles på Lufthansa i alla fall. Med South African lär du få 200% av flugna miles.

Det finns som sagt inte så många alternativ på kreditkort, men med din spend så skulle nog jag köra på SAS Amex Premium samt det billiga SAS Mastercard. Det borde ge dig åtminstone 50k poäng på kontot med rätt optimering efter 1 år och då kan du åka 1 person Business med SAS till valfri destination (med Amex vouchern du får vid 150k spenderat).

Som andra nämnt kan Norwegians kort också vara bra, men det förutsätter nästan att du åker en del med dom för att ha någon större nytta av det.

150 poäng låter orimligt lågt dock. Rätt så långt avstånd till JNB via LHR. Så 150 poäng låter orimligt.
Däremot kan alla köpa biljetter via t.ex. flygstolen.se och andra "billiga" sidor, och flera av dessa biljetterna är biljetter som inte ger några poäng, oavsett om du har eurobonus, miles&more eller skyteam.

Köper man på respektive bolags hemsida, får man bra mycket mer poäng än 150.

Toppen