Senaste nytt

Vilket kort ska jag välja?

agehall

Medlem
Kan man koppla på PP till AMEX-EB eller MasterCard-EB? Fler köpställen som tar Mastercard, lättare att bygga omsättningsvolym på det sättet?

Tror inte man kan "koppla PP" till något av EB-korten. Möjligen kan du få lite rabatt på det genom olika erbjudanden, men inget storslaget direkt.

Min erfarenhet är att AmEx har relativt bra täckning numera. Det är sällan problem att köpa flygbiljetter med det, betala hotell eller restauranger. Även K-Rauta och Bauhaus tar AmEx vilket är praktiskt när man renoverar hemma... Jag har dock alla tre korten för i vissa U-länder funkar AmEx inte alls, tex Nigeria och Elfenbenskusten. (Dock funkar det bra i många andra afrikanska länder såsom Uganda, Zambia, Kenya etc)
 

seat56f

Medlem
- Köpenhamn, Oslo, Helsingfors med SAS 2-4 ggr/månad
- Omsättning på mitt nuvarande kort med utlägg för hotell, middagar osv, cirka 500k/år
- Ingen status idag och behöver tillgång till lounger på samtliga flygplatser ovan
- Hotell kan jag bestämma själv, finns inget upphandlat på bolaget

Diners är out of the question då dom sloopar Lounge-tillgång.

Vilket kort/kombo ska jag använda för att få ut mest bang(EB-poäng) for the effort? Vi reser mycket privat också.

Med 6 legs/månad tar det ju bara ett drygt halvår så har du EBG... då har du ju iaf SAS lounger att tillgå. Innan dess får du väl boka sent så du "tvingas" boka C i så stor utsträckning som möjligt.

Jag skulle plocka Amex+MC och använda Amex där det går, MC på resten. Diners verkar lätt överflödigt, jag har hittills inte hittat några ställen som tar DC men inte Amex, så nu när lounge-accessen åkte ska jag säga upp kortet, har bara inte tagit mig tid än. Amex hade tydligen en deal ute nu på flygplatserna, värt för dig att kolla upp - med en spend på 40-50k/mån så drar du in en del där (Sorry, Hyperion007...).

Vet du att du vill resa mycket på bonuspoäng så kanske du skulle köra en vända på BA Visa för att komma upp i deras 2-4-1-voucher också... Men folk har klagat en del på både taskiga poängöverföringar och strulig reseförsäkring med det kortet, så tänk efter före. Kanske dessutom bättre att koncentrera poängintjäningen till EB för att komma åt de riktigt sköna bonusresorna.
 

widde

Medlem
Betalar jag med EB MasterCard får man EB-Poäng på samma sätt som Diners? Eller? Blir en del poäng med tanke på omsättningen på kortet? Samms sak gäller även AMEX kopplat till EB?
Fler ställen tar MasterCard, varför ska jag då välja AMEX?

Varför i helvete kan man inte koppla EB till Amex platinum? Där har man PP och lite annat som jag tycker verkar bra... :)
 

widde

Medlem
Svar på min egen fråga:

Amex:
Inköp för 100:- ger 20 EuroBonus Extrapoäng

MC:
Köp för 100:- ger 10 EuroBonus Extrapoäng
 

sodaboy

Medlem
Varför i helvete kan man inte koppla EB till Amex platinum? Där har man PP och lite annat som jag tycker verkar bra... :)[/QUOTE]

Du får SAS-Amex gratis om du har ett Amex Platinum. Omvandlar du Membership Reward från Platinum till EB är det 10poäng/100:-.
Från SAS-Amex till EB är det 20poäng/100:-
 
Toppen