Senaste nytt

Vilket kort passar mig bäst?

ptotheg

Medlem
Hej!

Ny medlem här på sidan (premiärinlägg). Jag undrar vilket kreditkort som bäst passar mina behov.

Har senaste 3åren rest 6-10ggr inrikes per år och 2-4ggr inom europa per år. Nu kommer jag resa lite mer i tjänsten och komma upp i 20ggr inrikes per år.

Jag har idag 65.000EB poäng och använder ett SAS-mastercard som ger 10p per 100kr. Har varit lite dålig på att använda det. Brukar ju oftast endast komma upp i Silver vilket inte ger så mycket.

Flyger oftast SDL-ARN eller SDL-LLA via ARN.

Mål framåt:

-Tillgång till så många lounger som möjligt. Främst Arlanda då det blir den hub jag oftast mellanlandar men vill alltid ha något att gå till ute i Europa.

- Använda poängen för Business till USA/annan long haul för semester.

-På sikt försöka nå Guldstatus i SAS årligen.

Kreditkorten är ju en djungel. Amex Platinum ger tillgång till Pontus-loungen och möjliggör gratis PP som ger fler lounger på ARN, right?

SAS Amex Elite ger 20.000 baspoäng per år.

/Pontus
 
En stor fråga är hur mycket du kommer spendera på ett kreditkort under ett år.

Ett SAS Amex Elite, som kostar 4000 kr/år, tillsammans med ditt nya resande, kommer göra det enkelt att nå guldstatus i Eurobonus. Då får du tillgång till SAS-lounger och många Star Alliance-lounger runtom i världen.

Ett Amex Platinum, som kostar 6000 kr/år, ger som du skriver ett gratis Priority Pass, vilket ger tillgång till ännu fler lounger lite överallt i världen, samt Amex egna (t.ex. Pontus på Arlanda). Amex Platinum hjälper dig dock inte att säkerställa Eurobonus Guld.

En poängresa till USA i Business kostar 100 000 poäng/person. Observera att tillgången till poängresor är begränsad, och många destinationer är attraktiva i Business. För att hitta resor måste du antingen ha god framförhållning (11 månader), eller vara väldigt flexibel på resedatum. Du kan även resa i Star Alliance, vilket kostar fler poäng och mer i skatter (hur mycket beror på bolag, destination, klass etc).

Om du spenderar mer än 150 000 kr/år på kortet, så får du med Amex Elite en 2-4-1, vilket effektivt sett halverar antalet poäng som krävs för en resa (dvs ner till 50 000 poäng för en person, 100 000 poäng för två). Spenderar du ytterligare 150 000 kr/år får du en andra 2-4-1.

Med Amex Elite tjänar du fler poäng per spenderad krona än med ett Amex Platinum (20 poäng per 100 kr kontra drygt 8). Vid spendering i utländsk valuta får man mer med Platinum (25 poäng), men då tillkommer en växlingsavgift. Med andra ord, vid 300 000 kr/år i spend tjänar man med Amex Elite 60 000 Eurobonuspoäng, så för att kunna använda två 2-4-1 maximalt måste man få in bra med poäng på annat vis.

Med andra ord, om du har en tillräcklig spend för att tjäna in en eller två 2-4-1 per år, samt tillräckligt med eurobonuspoäng för att använda dem till bonusresor, samt har möjlighet att planera långt i förväg eller vara flexibel med din semestertid, så är Amex Elite ett gott val. Om du inte uppfyller de kriterierna så kan det vara lämpligare med ett Platinum, som inte hjälper dig spara mycket Eurobonuspoäng men ger utmärkt tillgång till lounger. Det ska även nämnas att Platinum har bättre reseförsäkring och en del andra förmåner som kanske är intressanta (t.ex. guldstatus hos vissa hotellkedjor).

Ett tredje, enklare alternativ kan vara ett SAS Eurobonus Mastercard Premium, vilket kostar 1500 kr/år, ger 15 eurobonuspoäng/100 kr, och ger 12000 statuspoäng/år (1000 kr/månad) för att hjälpa dig nå Eurobonus Guld. Även här finns möjlighet att få billigare bonusresor (till USA i Business kostar det 60 000 istället för 100 000 poäng), men bara med SAS, inte andra bolag, och man måste ha ett stort inflöde av poäng (200 000 på rullande årsbasis) för att uppnå den förmånen.

Många här på forumet kombinerar flera kort. Själv har jag både ett Amex Platinum, Amex Elite och Mastercard Premium, för att få ut det bästa ur var och en. Men detta innebär så klart ganska rejäla kortavgifter per år.
 

ptotheg

Medlem
Använder jag kortet privat får jag nog utan större problem ihop köp för 15tkr/mån. Använder jag det också i jobbet och redovisar utlägg istället för mitt nuvarande businesscard får jag nog ihop i snitt 8k till per månad.

Det ger mig m.a.o nästan 2st 2-4-1 vouchers? Denna spend borde gå att pumpa upp lite.

Vissa betalar räkningar via någon onlinetjänst med kortet?

Men jag kan alltså få 2-4-1 med både Elite och Platinum?

Att ha alla 3 och avgifter på 11-12tkr kanske känns lite omotiverat.

/Pontus
 
Vissa betalar räkningar via någon onlinetjänst med kortet?

Ja, till en kostnad. Sök på Billhop och Betalo på forumet.

Men jag kan alltså få 2-4-1 med både Elite och Platinum?

Nej, 2-4-1 existerar endast på SAS Amex Elite (och den billigare SAS Amex Premium, som ger max 1 st 2-4-1/år, lägre poängintjäning och inga statuspoäng). Med Amex Platinum kan du aldrig få "bättre priser" på bonusresor.
 

ptotheg

Medlem
Men Priority Pass kommer endast gratis med Platinum eller går det att få vis SAS Mastercard Premium och Elite med?

Isf kanske combon Premium och PP är en bra början?

Fast jag har ju en garanterad 2-4-1 per år utan att anstränga mig allt för mycket.

Sjukt svårt. Verkligen en djungel.
 
Men Priority Pass kommer endast gratis med Platinum eller går det att få vis SAS Mastercard Premium och Elite med?

Tyvärr, nej, Priority Pass kan du bara få via Amex Platinum (av de kort vi diskuterat nu; det finns andra sätt att få Priority Pass (Amex Gold, Eurocard Platinum, m.fl., eller att bara köpa ett Priority Pass rakt av utan något kort)).

Men som sagt, med ett Elite och ditt resande kommer du lätt kunna uppnå Eurobonus Guld, och då har du tillgång till ganska många lounger på de flygplatser SAS flyger till.

Det är en djungel. Lyckligtvis är det här forumet en utmärkt machete. Bläddra runt bland forumtrådarna, så kommer du se att det finns mycket fler detaljer än den snabbsammanfattning jag gav ovan...
 

agehall

Medlem
Läs någon av de trådar som har ungefär samma titel som din och återkom om du har NYA frågor efter det. Detta har behandlats otaliga gånger och svaret är nästan alltid detsamma.
 
Tyvärr, nej, Priority Pass kan du bara få via Amex Platinum (av de kort vi diskuterat nu; det finns andra sätt att få Priority Pass (Amex Gold, Eurocard Platinum, m.fl., eller att bara köpa ett Priority Pass rakt av utan något kort)).

För att förtydliga ytterligare, det finns dessutom olika nivåer av Priority Pass. Det som ingår i t.ex. Amex Gold, tillåter bara 4 avgiftsfria besök/år. Det som ingår i Amex Platinum ger obegränsade besök.
 
Du skriver att du mest åker SDL-ARN (och ibland LLA), då ska du också tänka på att det i T4 på Arlanda inte finns någon PP-lounge utan endast SAS egna. Mitt förslag är nog ändå AmEx Elite som med 20 000 extra statusgrundande poäng och ditt resande utan problem borde ge dig Guldstatus (förutom mer poäng via spend).
 
Toppen