Senaste nytt

Vilket kort om man ska spendera en stor summa snart?

migusmi

Ny medlem
Tjena! Har precis börjat intressera mig inför flygpoäng osv och kan därför inte så mycket om detta.

Jag ska snart betala för ett köp som är på 150.000 och undrar då vilket kort som jag ska införskaffa. Köpet ska betalas på faktura men som jag läst så borde det gå via Billhop/Betalo.

För att underlätta detta flyger jag mest runt i Europa och till Asien.

Tack på förhand!
 
Om du vill resa för halva poängpriset i Business så SAS AMEX Premium om spend stannar på 150.000 annars SAS AMEX Elite om du tror att du kan komma upp till 300.000 (1 resp 2 vouchers beroende på spend). Att tänka på är att du minst får betala 2.5% av beloppet om du betalar via faktura genom Billhop eller Betalo.
 
Jag ska snart betala för ett köp som är på 150.000 och undrar då vilket kort som jag ska införskaffa. Köpet ska betalas på faktura men som jag läst så borde det gå via Billhop/Betalo.
Att köpa poäng via Billhop/Betalo är ganska dyrt, att betala räkningar för 150 000 kostar dig minst 3750 kr i avgifter plus 1500 - 4800 kr i kortavgifter under ett år, och du kan i bästa fall få 30 750 poäng (och en 2-4-1-voucher). För att det ska vara värt det måste du verkligen veta att du kan resa och nyttja dessa, annars har du bara bränt mycket pengar. Poängen du tjänar räcker inte till för att göra någon intressant resa, utan du måste ha rejält mycket mer Eurobonuspoäng på kontot, annars är det bortkastat.

Innan du tar ett sådant här beslut, säkerställ också vem som kommer vara betalningsmottagare på fakturan. Om det är något kreditinstitut (mycket vanligt att fakturan ställs ut av t.ex. Svea Ekonomi som hanterar betalningen), så kan man inte betala det via dessa tjänster.

Om du precis börjat intressera dig för det här med flygpoäng, så skulle jag påstå att det är lite högt spel att gå direkt på en sådan nisch-aktivitet som att tjäna poäng på 150 000 kr i fakturabetalning. Min rekommendation är att du börjar med lite enklare intjäning och börjar lära dig hur det fungerar, skaffar en helhetsbild av dina behov och möjligheter innan du går på sådant här.
 

eddo

Medlem
Att köpa poäng via Billhop/Betalo är ganska dyrt, att betala räkningar för 150 000 kostar dig minst 3750 kr i avgifter plus 1500 - 4800 kr i kortavgifter under ett år, och du kan i bästa fall få 30 750 poäng (och en 2-4-1-voucher). För att det ska vara värt det måste du verkligen veta att du kan resa och nyttja dessa, annars har du bara bränt mycket pengar. Poängen du tjänar räcker inte till för att göra någon intressant resa, utan du måste ha rejält mycket mer Eurobonuspoäng på kontot, annars är det bortkastat.

Innan du tar ett sådant här beslut, säkerställ också vem som kommer vara betalningsmottagare på fakturan. Om det är något kreditinstitut (mycket vanligt att fakturan ställs ut av t.ex. Svea Ekonomi som hanterar betalningen), så kan man inte betala det via dessa tjänster.

Om du precis börjat intressera dig för det här med flygpoäng, så skulle jag påstå att det är lite högt spel att gå direkt på en sådan nisch-aktivitet som att tjäna poäng på 150 000 kr i fakturabetalning. Min rekommendation är att du börjar med lite enklare intjäning och börjar lära dig hur det fungerar, skaffar en helhetsbild av dina behov och möjligheter innan du går på sådant här.
Förstår din poäng men att räkna på ett års kortagifter men samtidigt ingen mer spend under hela året är väl inte särskilt rimligt? Räknar du på kortavgifter för ett helt år bör du ju även räkna med ev sign up-kampanj och intjänade poäng/vouchers från övrig spend under året etc. Dvs man får inte alls 30 000 poäng i "bästa fall" utan snarare i sämsta fall (dvs om man ansöker utan att bli värvad, ingen sign up-kampanj och låter kortet ligga i byrålådan resten av året utan att säga upp det).

Men som sagt, bra poänger i övrigt. Att betala fakturor är inte direkt ett jättebilligt sätt att skaffa poäng och som du säger går många fakturor inte att betala via Betalo/billhop.
 

infosky

Medlem
Tjena! Har precis börjat intressera mig inför flygpoäng osv och kan därför inte så mycket om detta.

Jag ska snart betala för ett köp som är på 150.000 och undrar då vilket kort som jag ska införskaffa. Köpet ska betalas på faktura men som jag läst så borde det gå via Billhop/Betalo.

För att underlätta detta flyger jag mest runt i Europa och till Asien.

Tack på förhand!

Eftersom man kan max betala 10k/24h eller 20k/ 96h på SAS MC på Billshop/Betalo så behöver du ha ett Amex! Som tidigare har sagt kanske ett SAS Amex Premium är bra att börja med?
 
Förstår din poäng men att räkna på ett års kortagifter men samtidigt ingen mer spend under hela året är väl inte särskilt rimligt?

Nej, men allt @migusmi skrev om är att det fanns en räkningsbetalning, inget annat. Min poäng är helt enkelt att det är att hoppa in direkt i djupa änden av poolen, har man inte ett helhetstänk som omfattar betydligt mer poängintjäning på flera sätt är det mycket osannolikt att det är en bra idé.

Räknar du på kortavgifter för ett helt år bör du ju även räkna med ev sign up-kampanj och intjänade poäng/vouchers från övrig spend under året etc. Dvs man får inte alls 30 000 poäng i "bästa fall" utan snarare i sämsta fall (dvs om man ansöker utan att bli värvad, ingen sign up-kampanj och låter kortet ligga i byrålådan resten av året utan att säga upp det).

Det är en utmärkt poäng. Ev signup-poäng bör naturligtvis räknas in.

Vad jag menade med "i bästa fall" var alltså att man får 30 750 om man väljer det dyraste kortet Elite, om man tar billigare Premium blir det bara 23 062 för själva räkningsbetalningen.
 
Toppen