Senaste nytt

Vilket kort för företagsutlägg?

GoGoJoe

Ny medlem
Hej!

Har idag ett Eurocard via jobbet som används flitigt för hyrbilar och hotell över hela sverige. Det kan bli någon resa utomlands i tjänsten men i huvudsak mycket resor inom sverige.Blir ca 5000-10000 kr i månaden.

Som det är idag får vi inga poäng på kortet vilket är lite tråkigt. Så jag funderar på skaffet eget kort och samla poäng på i stället. Men vilket kort är mest fördelaktigt att använda för att samla poäng för privat bruk?

Tack på förhand

/J

Har även tänkt att använda ett kopplat kort privat till mat och bränsle. Blir ca 3000 kr bränsle och 5000 kr mat per månad.

Om du kommer upp i över 150.000 spendering per år så kan Amex Premium vara bra, det kortet ger 15 Eurobonuspoäng per hundralapp på alla köp, samt en halva-priset voucher för poängresor efter 150.000 spend inom kalenderåret. Vid din spend (18k * 12 mån) bör du få ihop drygt 30.000p per år. Detta räcker till en T o r Stockholm-Köpenhamn i SAS Plus för två personer med din halva-priset-voucher. Kan du samla in lite fler poäng och under lite längre tid (poängen är giltiga i minst 5 år ) med t ex resor på SAS och extrapoäng för hyrbilar till Eurobonus så kan du för 110.000p resa två pers i Business till USA med valfritt Star-alliancebolag med halva-priset-vouchern. (100k med SAS, men svårt att hitta platser)

För att få ut bra värde för Eurobonuspoäng bör du inte slösa dem på korta resor / inrikes / EU.

Om du kommer upp i över 150.000 spendering per år så kan Amex Premium vara bra, det kortet ger 15 Eurobonuspoäng per hundralapp på alla köp, samt en halva-priset voucher för poängresor efter 150.000 spend inom kalenderåret. Vid din spend (18k * 12 mån) bör du få ihop drygt 30.000p per år. Detta räcker till en T o r Stockholm-Köpenhamn i SAS Plus för två personer med din halva-priset-voucher. Kan du samla in lite fler poäng och under lite längre tid (poängen är giltiga i minst 5 år ) med t ex resor på SAS och extrapoäng för hyrbilar till Eurobonus så kan du för 110.000p resa två pers i Business till USA med valfritt Star-alliancebolag med halva-priset-vouchern. (100k med SAS, men svårt att hitta platser)

För att få ut bra värde för Eurobonuspoäng bör du inte slösa dem på korta resor / inrikes / EU.

Tack!

Försökte läsa på kring Eurobonus och det är lite diffust för mig om det går att tjäna extra poäng via ex Scandic och Hertz som företaget har avtal med.

Både Scandic och Hertz är eurobonuspartners (du kan tjäna poäng genom att bo/hyra). Sedan spelar det förstås roll hur din och företagets upplägg ser ut.

Hej!

Jag valde tillslut SAS AMEX Premium. Är nöjd med kortet förutom att det inte går att använda överallt (Bland annat ICA?). Jag funderar därför på att komplettera med ett MC. Vilket kort rekommenderar ni för att samla poäng till samma pott?

/J

Hej!

Jag valde tillslut SAS AMEX Premium. Är nöjd med kortet förutom att det inte går att använda överallt (Bland annat ICA?). Jag funderar därför på att komplettera med ett MC. Vilket kort rekommenderar ni för att samla poäng till samma pott?

/J
ICA tar väl Amex? i alla dom jag besöker men det är väl kanske upp till varje enskild butik...
Val av MC till eurobonus är ganska enkelt, finns bara två att välja på antingen det "vanliga" med 10p/100SEK eller Premium med 15p/100SEK.
Beror på hur mycket du tänkt använda det om det är värt den högre avgiften för premium, och förstås om du är i behov av dom 1000 status poäng per månad.

Jag använder SAS MC Premium för att komplettera när inte AMEX fungerar. Ger också 15 eurobonuspoäng per 100:-. Jag har aldrig haft problem med att betala med AMEX på ICA men butikerna kanske inte har gemensamt avtal utan har har egna.

Det är upp till varje handlare på Ica om de tar amex. Alla Coop ska ta amex samt helägda hemköpsbutiker, de som är ägda av handlaren så bestämmer de själva. Willys tar inte amex förutom några få butiker de testar på. Generellt så fungerar det bättre i storstäder än landet.

Finns en rätt lång tråd över ställen som inte tar amex om man vill läsa igenom.

Toppen