Senaste nytt

Vilket kort/deal är bästa insteget?

Ulo

Ny medlem
Hej på er.
Jag är en färsking här på forumet och vill därför be om överseende om jag ställer dumma frågor etc.

Måste dock hitta rätt väg in i denna världen. Jag blir helt snurrig när jag läser om de olika korten och dess fördelar men kan inte riktigt avgöra vilket som är smartast för mig. Här finns ju en del trådar att läsa in sig på men det är ganska snårigt och många är ganska daterade.

Jag är en vanlig knegare som inte reser i jobbet särskilt ofta men jag kan tänka mig ändra mina privatekonomiska vanor om det gynnar poänggenerering om det inte är allt för omständigt.
Dock tror jag att runt 2000kr/år i avgift är smärtgränsen.

SAS Mastercard Premium:
2335 kr/år. 10 000 i välkomstbonus. 25p/100kr. Tillgång till Fly Premium (vad nu det är?). Master Card funkar nästan överallt i Sverige och världen.

SAS Amex:
1620 kr/år. 25 000 i välkomstbonus. 15p/100kr. 2 för 1-resa per år. Gratis tillgång till SAS lounger (Plus eller Business). Extrakort ingår.

Swedbank Mastercard Platinum:
1400kr/år, fri tillgång till 1200 flyglounger, bra reseförsäkring men inga Eurobonuspoäng - vilket såklart suger. 265kr/år för extrakort. MC funkar dock som sagt över allt.

Vi har eventuellt en del husrenoveringar på gång snart så då skulle man kunna försöka göra så många köp som möjligt på kortet för att samla poäng. Dessutom funderar jag om man kan betala räkningar (abonnemang, prenumerationer, leasingavgifter etc) på kortet för att maxa poäng.

Så… ni som sitter inne på en massa värdefull kunskap och erfarenheter kan kanske peka mig i rätt riktning :)

Hej på er.
Jag är en färsking här på forumet och vill därför be om överseende om jag ställer dumma frågor etc.

Måste dock hitta rätt väg in i denna världen. Jag blir helt snurrig när jag läser om de olika korten och dess fördelar men kan inte riktigt avgöra vilket som är smartast för mig. Här finns ju en del trådar att läsa in sig på men det är ganska snårigt och många är ganska daterade.

Jag är en vanlig knegare som inte reser i jobbet särskilt ofta men jag kan tänka mig ändra mina privatekonomiska vanor om det gynnar poänggenerering om det inte är allt för omständigt.
Dock tror jag att runt 2000kr/år i avgift är smärtgränsen.

SAS Mastercard Premium:
2335 kr/år. 10 000 i välkomstbonus. 25p/100kr. Tillgång till Fly Premium (vad nu det är?). Master Card funkar nästan överallt i Sverige och världen.

SAS Amex:
1620 kr/år. 25 000 i välkomstbonus. 15p/100kr. 2 för 1-resa per år. Gratis tillgång till SAS lounger (Plus eller Business). Extrakort ingår.

1400kr/år, fri tillgång till 1200 flyglounger, bra reseförsäkring men inga Eurobonuspoäng - vilket såklart suger. 265kr/år för extrakort. MC funkar dock som sagt över allt.

Vi har eventuellt en del husrenoveringar på gång snart så då skulle man kunna försöka göra så många köp som möjligt på kortet för att samla poäng. Dessutom funderar jag om man kan betala räkningar (abonnemang, prenumerationer, leasingavgifter etc) på kortet för att maxa poäng.

Så… ni som sitter inne på en massa värdefull kunskap och erfarenheter kan kanske peka mig i rätt riktning :)
Med SAS MC premium så får du 15p/100kr för köp i SEK, 20p/100kr för köp i utländsk valuta och 25p/100kr för köp av biljetter på SAS.se
Fly premium låter dig boka högre cabinclass men betala för en lägre om det finns tillgänglighet. Hur många eurobonuspoäng du har dragit in senaste året styr i vilken cabinclass/hur långt ut i världen och hur ofta du kan nyttja det

• Gilla
Reactions: Ulo
När jag rådgiver närstående så börjar jag alltid att ställa frågan - vad är det du vill göra med korten/poängen? Vad är det ultimata målet? Är det att:
- Dra en långresa en gång om året i Business Class?
- Åka på lite kortresor inom Europa lite titt som tätt?
- Samla poäng för att kukmäta?
- Känna att jag får lite mer valuta för pengarna?
- Kunna skryta om att jag åker BC?
- Eller någon annan diverse anledning...

Man måste lista ut det först, innan man kan ge ett vettigt tips som faktiskt är konkret och vasst.

Och det man också måste landa i:

Är jag villig att bli en liten nörd för att kunna boka en resa? För det handlar inte om att bara samla poäng. Att boka faktiska resan (utan att använda typ Chatflights) är ju en sport i sig.

Alla vill åka iväg diverse lov, högtider osv. Kan du vara flexibel i ditt resande? Kan du åka när som helst på året? De enklaste resorna att boka är ju off-season.

SAS Mastercard Premium:
Det är 15p/100sek på kortet för alla köp i sverige, annan valuta 20p/100sek och på sas är det 25p/100sek.

SAS Amex:
Här har du nog fått lite fel info. Inget av SAS Amex ger dig lounge access. OM du flyger SAS Plus eller Business kommer du in i lounger oavsett vilket kreditkort du har.

Om du inte reser så mycket blir det väldigt dyra loungebesök och helt ovärt om du frågar mig.

Som andra redan påtalat, se över vad du vill få ut av ditt poängsamlande. Att samla i blindo utan ett mål kommer bara göra att du spenderar en mass aonödiga pengar utan att få ut något bra värde.

Om du har som mål att åka i business på longaul för en eller 2 personer så är det en no brainer i dagsläget att bli inbjuden av någon som har SAS Amex eller Amex Platinum till SAS AMex Elite. Det är visserligen långt över din budget, men du får just nu 100k i signup bonus om du blir inbjuden och spenderar 45k sek på 3 månader. Spenderar du sedan 150k på kortet under 2025 kommer du få en voucher som ger halva priset för upp till två personer på en bonusresa.
Med andra ord kan ni enbart på signup poängen åka 2 personer i business till Nordamerika eller Asien med SAS som exempel. Lägger du till den spend du får för totalt 195k sek så kommer du ha poäng som räcker att åka med andra flygbolag inom skyteam till nord/centralamerika som exempel.
Räkna på detta, du spenderar 6000 kronor i avgifter på kortet och i utbyte får du möjlighet att boka en resa i business för 2 personer. SAS har just nu en rea på business till nordamerika där de billigaste biljetterna kostar 17.000 sek, för två personer blir det 34.000sek att köpa och istället kan man få detta med eurobonuspoäng (förutsatt att man hittar awards) för 6000 kronor plus ungefär 1000 kronor i skatter per person (totalt 8000 kronor).

Om man väntar med att ansöka om Amex tills det är några dagar in i oktober (men före den 9/10), så kan man i teorin lägga sin 45kkr spend direkt efter nyår. Det kan kanske vara ett sätt att lättare nå vouchervillkoret för 2025 om man är i behov av det och samtidigt uppfylla villkoren för välkomstbonusen.

Tack alla för snabba och utömmande svar!
Jag kan erkänna att syftet var att fiska hem en longhaul-resa om året och då gärna få uppleva businessclass - vilket jag alltså inte gjort. Än. Att skryta om det är dock inte prio. Jag kan absolut nörda ner mig ordentligt när jag har ett mål i sikte, men det får dock inte bli på bekostnad av familjefrid eller den mentala hälsan ;-). Det som gnager en aning är just att Amex har klart bäst erbjudande och möjligheter, men är värdelöst att använda i Sverige.

Hade man kunnat hitta något hack för att betala räkningar och ev. byggmateriel etc så hade det varit en no brainer. Men det är för dyrt för affärsidkarna att erbjuda Amex har jag förstått.

Det som gnager en aning är just att Amex har klart bäst erbjudande och möjligheter, men är värdelöst att använda i Sverige.
Intressant att vi andra klarar av det då?
Låter som min morsa från den äldre generationen som tror att världen stått still sen 1987 och att Amex inte tas av dom flesta handlarna idag.

När hon väl fick ett Amex i handen så gick det alldeles utmärkt att handla med det.

Det som gnager en aning är just att Amex har klart bäst erbjudande och möjligheter, men är värdelöst att använda i Sverige.

Hade man kunnat hitta något hack för att betala räkningar och ev. byggmateriel etc så hade det varit en no brainer. Men det är för dyrt för affärsidkarna att erbjuda Amex har jag förstått.
Då har du totalt missat vilka butiker som tar amex. Ikea och bauhaus tar tex amex, samt att det finns tjänster online där du kan betala räkningar med amex.
Jag kan använda mitt amex på omkring 95% av alla inköp i Sverige, de ställen det inte fungerar på är ofta små kiosker eller mindre restauranger, annars accepteras det på de flesta ställen.

• Gilla
Reactions: hco
Intressant att vi andra klarar av det då?
Låter som min morsa från den äldre generationen som tror att världen stått still sen 1987 och att Amex inte tas av dom flesta handlarna idag.
Citatet ovan är anledningen till att jag bad om ursäkt i inledningen för eventuella dumma frågor och påståenden. Jag repeterar min ursäkt och tillägger att jag är som sagt ny i att nyttja kreditkort på denna nivån. Jag har haft en ganska old school syn på privatekonomi där mottot har varit ”Den som är i skuld äro icke fri” men jag tänkte ge det ett försök.

Så ja, jag är väl som din morsa från den äldre generationen. Men jag är villig att ge det ett försök.

Toppen