Senaste nytt

Vilket bonusprogram ska jag välja inom Star Alliance?

agehall

Medlem
Generellt sett kan man nog säga att samtliga FFP i Europa har mer eller mindre problem med att få in poäng från partners. Jag visste faktiskt inte att det fortfarande gick att få 1500p för en quiz som ny EB-medlem, men de som har gjort detta tidigare har fått sina poäng ganska omedelbart, så det kan hända att de slutat dela ut poäng men glömt ta ner quizzen - det skulle inte vara förvånande med tanke på hur SK IT funkar.

Att sedan ha kontakt med svenska företag mitt under sommaren innebär i princip utan undantag att du får prata med mindre kvalificerade personer då de som kan saker är på semester. Jag försvarar inte SAS här, men rent krasst så är det ju oftast så det funkar.
 

DrKlas

Medlem
Quizzen fanns kvar åtminstone för ett par månader sedan och gav då direkt 1500 p in på det kontot. Funkar det kommer poängen snabbt men det har precis som för mycket annat ibland krånglat att få in poängen.

Jag hjälpte en person förra året att skapa ett EB-konto, efterregistrera tre flygningar och göra quizzen. Poängen för flygningarna (3x500=1500 p) kom in på kontot men inte poängen för quizzen. Kontaktade kundtjänst via chatten men lyckades inte få personen där att förstå att saldot på ett nytt konto kunde vara 1500 p trots att 1500 p för quizzen saknas ...

Blir man irriterad på att EB-poäng inte kommer som de ska får man nog se till att undvika att försöka få poäng genom Trygg-Hansa, hyrbilar, hotell, shoppingportalen och vissa andra sätt. Flygningar, kreditkorten, Preem och Film2home verkar till exempel betydligt stabilare. Och så får man fundera på hur mycket ansträngning lite saknade extrapoäng verkligen är värt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Från en annan sällanflygare (relativt andra här alltså):
Försök boka så mycket SAS Plus du kan, gärna med byten i t.ex. CPH, användbara prisvärda förbindelser som ger mycket bra betalt till A3 och ännu bättre till SAS EB.
Skaffa först A3 Guld och börja därefter samla poäng på EB för award.


Kan bekräfta den allmänna uselheten hos alla möjliga program när det gäller kreditering av partnerpoäng annat än för flyg; har väntat förgäves på en massa hotell- och hyrbilspoäng både via t.ex. Eurobonus och Flyingblue. Misstänker själv att detta tyvärr är medveten taktik (påstå att resenären får 2000 p, ge dem 1000 p så orkar de inte bråka om resten).
 

charmkurs

Medlem
Generellt sett kan man nog säga att samtliga FFP i Europa har mer eller mindre problem med att få in poäng från partners. Jag visste faktiskt inte att det fortfarande gick att få 1500p för en quiz som ny EB-medlem, men de som har gjort detta tidigare har fått sina poäng ganska omedelbart, så det kan hända att de slutat dela ut poäng men glömt ta ner quizzen - det skulle inte vara förvånande med tanke på hur SK IT funkar.

Att sedan ha kontakt med svenska företag mitt under sommaren innebär i princip utan undantag att du får prata med mindre kvalificerade personer då de som kan saker är på semester. Jag försvarar inte SAS här, men rent krasst så är det ju oftast så det funkar.

Bara som ytterligare förklaring:
Jag fick ett mejl från SAS EB någon vecka efter det att jag blivit medlem med länk till quizzen och skulle vara lika gramse om det hade varit ICA, COOP eller något annat stort företag som förespeglat mig poäng men sen struntat i att kreditera dem till kontot. Det grundläggande här, är att jag följt min del av avtalet (att göra quizzen för att få 1500 p) och då tycker jag sannerligen att de kan följa sitt avtal de med.
Och nej, tyvärr. Även om vi alla varit sommarvikarier någon gång, ägde det märkliga samtalet med kundtjänst rum i början av september och inte mitt i sommaren.
Jag väntar nu på att se vad SAS/EB svarar på det klagomål jag skickade in.
 

charmkurs

Medlem
Från en annan sällanflygare (relativt andra här alltså):
Försök boka så mycket SAS Plus du kan, gärna med byten i t.ex. CPH, användbara prisvärda förbindelser som ger mycket bra betalt till A3 och ännu bättre till SAS EB.
Skaffa först A3 Guld och börja därefter samla poäng på EB för award.


Kan bekräfta den allmänna uselheten hos alla möjliga program när det gäller kreditering av partnerpoäng annat än för flyg; har väntat förgäves på en massa hotell- och hyrbilspoäng både via t.ex. Eurobonus och Flyingblue. Misstänker själv att detta tyvärr är medveten taktik (påstå att resenären får 2000 p, ge dem 1000 p så orkar de inte bråka om resten).

Tack du och alla andra! Jag har bestämt mig för att köra A3 Guld först - kan vara användbart när jag flyger kortare sträckor regionalt - vilket ska kunna vara avklarat till våren eller sommaren.
Att A3 bara tillåter två segment är faktiskt okej för mig. Hur ofta måste jag sen kreditera en resa till dem? Eller håller den statusen tre år oavsett?
 

dala

Medlem
Hej på er, dammar av en nio år gammal tråd då frågan, med tanke på osäkerheten kring SAS framtid, återigen känns aktuell.

Finns det några relevanta alternativ till Eurobonus för en skandinav som har 1-2 long haul i business samt 2-3 short i ekonomi per år och som vill bibehålla guldnivån inom *A samt ta familjen på minst en long haul award i C per år?

Med resemönstret ovan och god spend på Amex Elite byggs poängpotten i EB upp rätt snabbt och guldnivån är inte svår att nå. Sitter idag med 600k+ EB poäng samt några vouchers och blir LTG 2025. Men, det känns ju inte helt riskfritt att inte dessa poäng devalveras eller i värsta fall helt går upp i rök om SAS problem blir riktigt allvarliga.

Har en kommande revenue 1:st med Swiss från GOT till HKG bokad i vår (bokningsklasser J, A, F, J) och det känns mtp på läget inte självklart att kreditera den till EB eftersom guldnivån där löser sig ändå. Kanske kan den resan istället ge en snabbstart i något annat program, frågan är vilket och om det är långsiktigt vettigt med mitt resemönster? Att ett annat program ger möjlighet att tjäna poäng via kreditkort är nog nödvändigt då majoriteten av mitt inflöde kommer den vägen.

/dala
 

ekf

Medlem
Du har bara ett val om du vill kunna få poäng från svenskt kreditkort, Miles & More. Dock krävs det väl att man flyger lite mer för att få+behålla guldstatus jmf med Eurobonus. Det enklaste programmet att få guldstatus i påstås ju vara Aegans Miles+Bonus annars...
 

intuition

Medlem
Du har bara ett val om du vill kunna få poäng från svenskt kreditkort, Miles & More. Dock krävs det väl att man flyger lite mer för att få+behålla guldstatus jmf med Eurobonus. Det enklaste programmet att få guldstatus i påstås ju vara Aegans Miles+Bonus annars...
Att uppnå Aegean guld är inte så lätt, eftersom man måste först nå silver och sedan guld: 24 000 + 48 000 tier miles om man inte flyger med Aegean alls (12 000 + 24 000 om man flyger 6 A3-segment). Intjäningen från SAS-biljetter *) (mfl Star Alliance partners) har också sänkts över åren så man tjänar inte in miles så snabbt som tidigare.

Förnya är enklare, när du väl har Aegean guld krävs 24 000 tier miles vilket "1-2 long haul i business samt 2-3 short i ekonomi per år" bör räcka till. Flyger man 4 A3 segment om året (tex om någon av de där shorthaul i ekonomi är till Grekland) minskar förnyelsekravet till 12 000 miles.



*) En CPH-JFK retur i SAS plus eller business (Z,J,C,D) ger omkring 11500 tier miles till Aegeans program (3 856 + 3 856 miles x150% COS bonus)
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Hej på er, dammar av en nio år gammal tråd då frågan, med tanke på osäkerheten kring SAS framtid, återigen känns aktuell.

Finns det några relevanta alternativ till Eurobonus för en skandinav som har 1-2 long haul i business samt 2-3 short i ekonomi per år och som vill bibehålla guldnivån inom *A samt ta familjen på minst en long haul award i C per år?

Med resemönstret ovan och god spend på Amex Elite byggs poängpotten i EB upp rätt snabbt och guldnivån är inte svår att nå. Sitter idag med 600k+ EB poäng samt några vouchers och blir LTG 2025. Men, det känns ju inte helt riskfritt att inte dessa poäng devalveras eller i värsta fall helt går upp i rök om SAS problem blir riktigt allvarliga.

Har en kommande revenue 1:st med Swiss från GOT till HKG bokad i vår (bokningsklasser J, A, F, J) och det känns mtp på läget inte självklart att kreditera den till EB eftersom guldnivån där löser sig ändå. Kanske kan den resan istället ge en snabbstart i något annat program, frågan är vilket och om det är långsiktigt vettigt med mitt resemönster? Att ett annat program ger möjlighet att tjäna poäng via kreditkort är nog nödvändigt då majoriteten av mitt inflöde kommer den vägen.

/dala

Frågan kommer upp lite titt som tätt. Det brukar sluta i att om man inte har ett utlandsboende i 1) Tyskland/Österrike/Schweiz, 2) Nederländerna/Frankrike eller har frekvent reseexponering mot dessa länder så kommer EB med största sannolikt vara det program som gör det avsevärt lättast att nå status och poäng. Att välja program efter enskilda planerade resor kommer ofta leda till småslattar av poäng utspridda som ej kan göra någon nytta annat än att i bästa fall urvattnas i en programväxling.
 
Toppen