Senaste nytt

Vilket bonusprogram hade ni valt i detta läge?

Alex H

Medlem
Jag funderar på vilket frequent flyer-program som är mest vettigt att samla poäng i.

Vi reser till Asien 2 gånger per år och flyger oftast med Singapore, Lufthansa eller Turkish. Jag har fått höra att vi troligen flyger för lite för att jaga status och lounge och fast track när man ju redan med business. Därför är frågan mer vilket program som är bäst för poäng/intjäning.

Lyssnade på podden Medvind och där föredrog de Turkish före Lufthansa. ChatGPT föreslog KrisFlyer, men är nyfiken på vad ni mer erfarna hade valt. Vilket program hade ni satsat på i detta scenario?

Överväg också Aegan A3, historiskt sett har det varit enkelt att få guld!

Personligen drar jag mig för Turkish, både som bonusprogram och framförallt att flyga med!

Allt beror på vilken kabinklass det är och vad du vill få ut av det och vad poängen ska användas till.

Turkish är lätta att få status med, men i övrigt tämligen värdelösa. Har du lyssnat på deras podd från innan Turkish devalverade sitt program? Sånt här är färskvara och vad som var bäst för 6 månader sedan kan vara sämst idag.

Jag hade valt ett program där det finns möjlighet till family pooling.

Överväg också Aegan A3, historiskt sett har det varit enkelt att få guld!

Personligen drar jag mig för Turkish, både som bonusprogram och framförallt att flyga med!
Tack för tipset!

Jag tror dock inte att vi kommer sikta på status, eftersom vi flyger ganska lite – i princip bara våra två Asienresor per år och inga övriga resor inom Europa. Dessutom får man ju redan de viktigaste guldförmånerna när man flyger business, som lounge och fast track. Därför tänker jag mer på vilket program som är bäst för själva poängen/intjäningen snarare än status.

En följdfråga: vi reser alltid tre personer och alltid vid jul och juni/juli.

Hur svårt brukar det vara att hitta tre bonusplatser i Business under sådana perioder? Och tycker ni fortfarande att det är värt att samla poäng när man redan flyger business, med tanke på skatter och avgifter? Nyfiken på hur ni som har mer erfarenhet brukar göra.

Allt beror på vilken kabinklass det är och vad du vill få ut av det och vad poängen ska användas till.

Turkish är lätta att få status med, men i övrigt tämligen värdelösa. Har du lyssnat på deras podd från innan Turkish devalverade sitt program? Sånt här är färskvara och vad som var bäst för 6 månader sedan kan vara sämst idag.

Jag börjar dock fundera på om det kanske är bättre att istället sikta på ett program där vi i framtiden kan använda poängen för att uppgradera till First.

Eftersom vi oftast flyger med Singapore, Lufthansa eller Turkish känns det då som att det egentligen bara är Singapore Airlines eller Lufthansa som är aktuella. Så frågan blir kanske snarare KrisFlyer vs Miles & More i vårt fall.

Lyssnade från gårdagens podd

Jag börjar dock fundera på om det kanske är bättre att istället sikta på ett program där vi i framtiden kan använda poängen för att uppgradera till First.

Eftersom vi oftast flyger med Singapore, Lufthansa eller Turkish känns det då som att det egentligen bara är Singapore Airlines eller Lufthansa som är aktuella. Så frågan blir kanske snarare KrisFlyer vs Miles & More i vårt fall.
Tycker du är rätt ute här. Hade satsat på LH som är relativt enkla att uppgradera med poäng från C till F.

Turkish är enkla om man bara vill ha status, en långresa i business vartannat år så är man klar. Poängen är i stort sett värdelösa, men om man kan bortse från dem och endast vill ha en lätt Star Gold så är de fortfarande ett bra alternativ. Aegean lite mer omständligt om man orkar kuska fram och tillbaka till Grekland en gång om året.

Toppen