Senaste nytt

Vilken sida skall jag sitta på för att få fin inflygning?

cbroxe

Medlem
Hej!

Tänkte att vi skulle kunna skapa en tråd där man kan tipsa om vilken sida man skall sitta på för att få en fin inflygning. Det finns ju inga garantier, men på vissa flygplatser är sannolikheten hög att få en fin utsikt över skyline m.m. om man sitter på en viss sida. Detta gäller alltså landningar och inte take-off. Tänkte att ni kunde citera mitt inlägg och lägga till flygplatser. Jag börjar med några...

Flygplats Sida att sitta på

London LHR Höger
Frankfurt Höger
Stockholm BMA Höger
New York EWR Vänster
New York LGA Vänster
Riga RIX Vänster
Rom FCO Vänster för city-view (långt bort) eller Höger för havsutsikt
Los Angeles LAX Höger
Las Vegas LAS Höger
San Diego Vänster
 

Senator

Moderator
Hej!

Tänkte att vi skulle kunna skapa en tråd där man kan tipsa om vilken sida man skall sitta på för att få en fin inflygning. Det finns ju inga garantier, men på vissa flygplatser är sannolikheten hög att få en fin utsikt över skyline m.m. om man sitter på en viss sida. Detta gäller alltså landningar och inte take-off. Tänkte att ni kunde citera mitt inlägg och lägga till flygplatser. Jag börjar med några...

Flygplats Sida att sitta på

London LHR Höger
Frankfurt Höger
Stockholm BMA Höger
New York EWR Vänster
New York LGA Vänster
Riga RIX Vänster
Rom FCO Vänster för city-view (långt bort) eller Höger för havsutsikt
Los Angeles LAX Höger
Las Vegas LAS Höger
San Diego Vänster

Intressant idé men detta beror ofta på vind, väder och vart man kommer från. Ta EWR, kommer du söderifrån så skall man sitta på högersidan.
 

cbroxe

Medlem
Japp, som jag sa så är det inte exakt vetenskap, men ger ändå en tydlig indikation om sannolikhet..
Vill man veta mer exakt bör man kolla vind m.m. absolut.
MVH
 

palmen

Moderator
Finns väldigt många parametrar att ta hänsyn till i detta då det skiljer en hel del från vart man flyger in och åt vilket håll man landar.

Den enda jag kan säga med 100% hitrate på mina flygningar är att sitta på vänster sida vid inflygning till SFO med SAS. Man kommer då ha DT och Golden Gate precis nedanför sig några minuter innan man senare svänger tillbaka upp mot SFO ungefär i höjd med San Jose.
 

marbe166

Medlem
Hej!

Tänkte att vi skulle kunna skapa en tråd där man kan tipsa om vilken sida man skall sitta på för att få en fin inflygning. Det finns ju inga garantier, men på vissa flygplatser är sannolikheten hög att få en fin utsikt över skyline m.m. om man sitter på en viss sida. Detta gäller alltså landningar och inte take-off. Tänkte att ni kunde citera mitt inlägg och lägga till flygplatser. Jag börjar med några...

Flygplats Sida att sitta på

London LHR Höger
Frankfurt Höger
Stockholm BMA Höger
New York EWR Vänster
New York LGA Vänster
Riga RIX Vänster
Rom FCO Vänster för city-view (långt bort) eller Höger för havsutsikt
Los Angeles LAX Höger
Las Vegas LAS Höger
San Diego Vänster

MUC vänster för Alpernavy, det landas oftast på 26L eller 26R.
BCN höger för cityview, störst sannolikhet för landning på 25L eller 25R.
 

mischadee

Medlem
Om vi inkluderar även take-off skulle jag rekommendera höger sida från EWR om man ska över Atlanten då man alltid får en fin vy av Manhattan oavsett vilken riktning man startar ifrån.

Som flygnörd vill jag sitta på höger sida vid ankomst till JFK om man råkar få en inflygning på bana 13 L eller R. The famous Canarsie approach.

Subjektiv lista:
LIS, höger.
MAD, vänster
MEX, vänster
CPT, höger
 

Brandten

Medlem
Tyvärr verkar det som att Sunflight.net gått i graven. Någon som vet om det finns alternativa tjänster?
 

fly4fun

Medlem
Du kan se tid för soluppgång/solnedgång i FR24 appen.

Annars kan man skriva in på Google "Sunrise London" eller "Sunset Rome" för att se tiden.

upload_2022-6-27_13-51-10.png
 
Toppen