En ovetenskaplig sammanställning på ställen jag inte vill besöka igen.
1. Vyborg (Sovetskiy) Ryssland
Gammal Svensk/Finsk stad som tyvärr har varit i Rysk ägo allt för länge. Skabbigt och förfallet sedan länge. Befolkas i veckorna av sura fulla ryssar, för att på helgerna invaderas av finska pensionärer i stora horder. Tanterna vill shoppa loss på billigt krimskrams medan gubbarna besöker div. inrättningar med unga tjejer från Ukraina och andra forna sovjetstater. Vägnätet håller en standard som är dålig till och med för Ryssland.
2. Finspång
Litet svenskt brukssamhälle dominerad av 2 stora industrier. Ett urbota tråkigt ställe som är stendött efter 18:00 ”vilket inte är ovanligt med svenska småställen”. Men vad gör man inte för pengar.
3. Grängesberg
Omöjligt ännu tråkigare än Finspång dominerat av en industri. En fördel var att vår kund ordnade några flak gyllene drycker som förgyllde vårt boende på brukshotellet ”annexet”
4. Asaluyeh City, Bushehr, Iran
Tycker du om sand, damm, värme (50+), luftföroreningar, håriga svettiga män ja då är detta platsen för dig.
5. Stamboliyski, Bulgarien
En travestering på första Ailen filmen ”I rymden kan ingen höra dig skrika” I Stamboliyski kan ingen höra dig skrika. Ett Ryskbyggt, Turkisk ägt pappersbruk i Bulgarien. Det kan inte bli bra och det var det inte. Vissa delar av bruket påminde stark om filmen med ailen-slem hängande från väggarna.
6. Bielaaziorsk, Vitryssland
Här får frasen ”hålan som gud glömde” en helt ny innebörd. Intressant håla där ingen byggnad är äldre än från 1946 men de såg ut att vara minst 200år gamla. Om man vill uppleva den kärva ryska charmen är detta ett ställe att rekommendera.
7. Lapy Polen.
Liten skit håla nära gränsen till Ukraina. Ett gammalt ryskt sockerbruk som var gammalt redan när det var nytt. Ett hotell fanns det om man nu kan kalla det hotell. Här pratar vi inte om lite skit i hören utan det vara stora spindelbon i taket.
8. Mallorca, Spanien
Finns det svenskt kaffe på grisfesten? Upplevde en av mina två charterresor där något jag helst vill glömma. Våga vägra charter!
9. Phuket Thailand.
Numera svenskare än Mallorca. Svenska menyer på restaurangerna, strandnasare som pratar svenska. Svenska kärringar, dyrt. Och det finns svenskt kaffe på svinfesten.
10. Barcarena - Pará, Brasilien
Kombination av djungel, bauxitgruva, aluminiumsmältverk med massa giftiga kemikalier, en av Brasiliens största utskeppnings hamnar för levande boskap. Allt insmetat röd bauxit lera och vitt aluminium damm med en påtaglig lukt av koskit. Dock fans det ”stora” fördelar de dagar vi var lediga o besökte stranden.
Vyborg en bild säger mer än 1000ord
Asaluyeh City, Bushehr, Iran
Utsikt från siten
Här pratar vi inte om luftföroreningarna här har vi dem!
Utsikt från mitt rum på campen
Den enda kvinnliga varelse jag såg på 3månader. Våra lokalanställda kallade henne "frugan"
En underbar dag på site var säkert över 40+
Bielaaziorsk, Vitryssland
Enda värmen vi hade i kontrollrummet det var bara -10 ute
Snöröjning Vitrysk stile
Lapy Polen
Vacker bebyggelse utanför hotellet
Barcarena - Pará, Brasilien
Hamnen med den alltid närvarande lukten av koskit
telefonkiosk av kul modell
En dag på stranden det var inte så dumt ändå

Kan nog tänka mig att åka tillbaka hit, bara för att sakta strosa fram o titta på allt intressant