Senaste nytt

Vilken flygplats i världen har den finaste inflygningen?

Instämmer med LHR med approach från öst. Både kväll och dag är makalösa.
JFK är en favorit också, speciellt om det är den ökända Canarsie approachen på 13L. Många vet inte att den ofta jämförs med Kai Tak inflygningen. Detta p.g.a. skarpa svängar och väldigt trångt i luften med LGA och EWR som fightas om utrymme. Kolla detta fantastiska klipp med ATC och skön dialog mellan Piloterna.

Håller även med om att Cape Town har en vacker inflygning. LAX gillar jag väligt mycket också.

ORD från öster är najs med fin utsikt över strandlinjen och alla skyskrapor och nästan en rak överflygning av Wrigley Field.

Tänkte precis på denna också när jag såg tråden. En klar dag är det en riktigt fin utsikt över hela downtown chicago, och jag har också varit med om parallella inflygningar så man ser ett annat flygplan på approach bredvid! Rätt häftigt.

JFK är en favorit också, speciellt om det är den ökända Canarsie approachen på 13L. Många vet inte att den ofta jämförs med Kai Tak inflygningen. Detta p.g.a. skarpa svängar och väldigt trångt i luften med LGA och EWR som fightas om utrymme. Kolla detta fantastiska klipp med ATC och skön dialog mellan Piloterna.

Den var rätt hårig! Gillar den svänga approachen, undrar om det är någon slags utbildningsflight eftersom kaptenen "pratar" ner styrmannen som det verkar. Här är också en chart så ni kan se hur de flyger in:
13L+13R.jpg (image)

Den var rätt hårig! Gillar den svänga approachen, undrar om det är någon slags utbildningsflight eftersom kaptenen "pratar" ner styrmannen som det verkar. Här är också en chart så ni kan se hur de flyger in:
13L+13R.jpg (image)

Japp tror att styrman är ung och blir upplärd. Har f.ö. haft en riktigt hårig missed approach på JFK 13L. Blåsigt som bara den, vi skuttade fram och tillbaka med hårda svängar, i en 747-400. Jag skämtar inte att motorerna var på idle thrust och jag såg endast gräs där det borde vara landningsbana från vad som kändes som max 3-4 meters höjd. Vroom sa det och fyra Rolls Royce motorer skrek vackert blandat med en del skräckslagna stön och tjut. Allt löst på golven åkte kana. Efter ca 5 minuter säger den Brittiska piloten: 'Well, that didn't go as planned, the winds have picked up and we will now land on a different Runway with ILS', med härlig Brittisk syrlighet i tonen. :D

Glömde en annan favorit: Mustique i Väst Indien. Det var en hårresande upplevelse, men otroligt vackert.
Klipp från Tuben.

Last edited:
LGA om man kommer in från väst eller syd nattetid inkluderar en spektakulär syn över i stort sett hela New York City.

Kan tänka mig. Har inte testat LGA, men vad jag sett på hur dom startar eller landar lär utsikten vara makalös. EWR är inte dumt heller om man sitter på A sidan, flyger parallelt med Hudson och följer Manhattan neråt.

Måste ju slå ett slag för Bromma! Väldigt trevlig att komma in över stockholm en molnfri dag. Annars så gillar jag SFO (landat där en gång), när man tittar ut och ser en annan kärra landa på banan bredvid.

Det här måste vara min bästa inflygning till Stockholm någonsin.

Låg höjd och inte ett moln.

IMG_6232.jpg

Toppen