Senaste nytt

Vilken försäkring gäller vid bonusresa?

Jag har nu pratat med försäkringsbolaget och de lät rätt osäkra. De goda nyheterna är att de verkar ersätta poängen men de kunde bara spekulera hur. Representanten sa att de kunde be om att flygbolaget skulle värdera poängen eller att vi skulle få resans värde ersatt för att kunna boka en ny.

Poängens värde vet jag inte om det hjälper, tror inte det är möjligt att köpa tillbaka så många poäng. Å resans värde tycker jag det verkar svårt för dem att ersätta, hur ska det räknas? Så som vi ursprungligen bokats, så som vi ändrade till eller vad samma resrutt kostar på vår nya resdag? Vår ursprungliga resrutt kostar cirka 50000 kr per person...

Blir det aktuellt att avboka ska jag försås också höra med flygbolaget vad de kan göra, men mina poäng har gått ut så att få tillbaka dem är definitivt inte möjligt. Att boka om skulle kunna fungera eventuellt, men då börjar XX nya timmars arbete med att hitta 3 lediga platser i affärsklass...

Jag hör gärna erfarenheter och tankar från andra här på sidan!

Min tidigare erfarenhet säger att såväl Diners som Amex försäkringen gäller vid sådana här fall, men på senare år har villkoren ändrats till att bara gälla "Eurobonus-resa" och man har då helt enkelt ersatt med en ny resa.

Att poängen förfallit bör inte spela någon roll om det ingår ett avbeställningsskydd i Din försäkring.

---

Vad säger flygbolaget om Du frågar dem?

De goda nyheterna är att de verkar ersätta poängen men de kunde bara spekulera hur. Representanten sa att de kunde be om att flygbolaget skulle värdera poängen eller att vi skulle få resans värde ersatt för att kunna boka en ny.

Jag tror att det enda rätta är att du ser till att få en ny resa i samma kabinklass. Om poängen ska värderas och du ska få pengar, så kommer de väl att värderas till typ 0,001öre/poäng. Står det inte allt som oftast dessutom att poängen saknar monetärt värde?

Min erfarenhet med försäkringsbolag är att det går att förhandla med handläggare om personen är någorlunda vettig.
Man kan visa bokningsbekräftelsen, göra en likadan torrbokning och printa ut priset eller be flygbolag/resebyrå ge ett prisförslag på billigast möjlig likvärdig resa. Sen när allt detta är framme erbjuda handläggaren att du bokar en resa själv(med USDM eller liknande) och de ersätter poängpriset samt tillkommande skatter och avgifter.

Relevant fråga, jag har inget svar men funderar på hur en USDM Bonusresa hanteras om man som jag betalt med SAS AMEX.
Får man ändå försäkring för försenat baggage och liknande. Ska gräva själv och återkommer med om/vad jag hittar.

Relevant fråga, jag har inget svar men funderar på hur en USDM Bonusresa hanteras om man som jag betalt med SAS AMEX.
Får man ändå försäkring för försenat baggage och liknande. Ska gräva själv och återkommer med om/vad jag hittar.

Ja, det får du. Det har jag (tyvärr) gjort många gånger med SAS AMEX försäkring på bonusresor med bmi Diamond Club, US Airways Dividend Miles och American Airlines AAdvantage.

Om jag får för mig att köpa en försäkring för en bonusresa från Europeiska, vad kan jag då förvänta mig få ut i form av ny resa om jag blir sjuk?

Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......

Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......

När jag avbokade min bonusresa pga sjukdom som var bokad med bmi Diamond Club miles, kontaktade jag Trygg Hansa (de var försäkringsgivare för SAS EuroBonus Diners Club kort).
Handläggaren sa att jag måste skicka kvitto för bonusresan + kontoutdrag som stryker att hur mycket jag fick tillbaka från bmi. När jag gjorde det de betalade mellanskillnaden (ungefär summan av avbokningsavgift 25 GBP + kortbetalningsavgift 4.50 GBP).

Jag fick mina miles tillbaka genom bmi så man kan säga att försäkringen täckte kostnaden för avbokning.

Har mailat med Handelsbanken Platinum (if...) i ärendendet, och fått till svar att deras försäkring inte gäller om endast skatter av avgifter betalas med kortet.

Min fråga var ställd som att boka en resa där en del av biljetten betalas med eurobonuspoäng, och en del (skatter och avgifter) betalas med kortet

Toppen