Senaste nytt

Vilken försäkring för biljetter som måste ”vaskas”?

Tjaeng

Medlem
Jag hoppade på SWISS First-kampanj i våras med 2 for 1, bokade åt mig och frun (sen smekmånad) och mina föräkdrar (60-årspresent) i jan-feb.

Till Hong Kong.

Det blir mer och mer tydligt att HK inte längre är eller kommer att vara ett lämpligt resmål för oss. Frågan är vad jag bör göra nu? Biljettvillkoren medger iallafall ingen återbetalning eller avbokning. Att flyga direkft från HK till annat resmål är ett alternativ, men vi utgår ifrån att jag vill avboka/strunta i att flyga dit men rädda så mycket av biljettkostnaden som möjligt.

Biljetterna bokades före de storskaliga protesterna bröt ut i juni, om det nu gör någon skillnad.

Har Amex Platinum, Amex Elite och hemförsäkring med Folksams resförsäkringstillägg. I vilken ordning bör jag beta av dessa? Och är det någon idé att ens försöka kontakta Swiss i ärendet för att se om de kan vara flexibla?

Jag har inte kollat vad Svensk UD eller Brittiska FCO säger men innan ett avrådande sker tror jag du får svårt att häva detta varken på flygbolag eller försäkringsbolag.

Sen pratar vi två månader fram i tiden. Det du kan försöka är att kolla om andra närliggande rutter som PEK, PVG, SIN, BKK har plats på dina datum och ringa Swiss. Förklara att under nuvarande omständigheter så känner alla en stor oro. Förvänta nej.

Så länge inte UD avråder från resa är det svårt att få ut på svensk försäkring grunnat oro. Inte heller US avråder från resa; ev kan deras råd annars användas för AmEx försäkring.
UD avråder-infosida - Regeringen.se Och
Hong Kong Travel Advisory

EDIT: Kollar man på State Department travel advisory ovan så hamnar Hong Kong på samma nivå (level 2) som Spanien och Danmark ("Exercise increased caution in Denmark due to terrorism.Terrorist groups continue plotting possible attacks in Denmark. Terrorists may attack with little or no warning, targeting tourist locations, transportation hubs, markets/shopping malls, local government facilities, hotels, clubs, restaurants, places of worship, parks, major sporting and cultural events, educational institutions, airports, and other public areas.")
Vågar du åka till Danmark?

Last edited:
Jag har inte kollat vad Svensk UD eller Brittiska FCO säger men innan ett avrådande sker tror jag du får svårt att häva detta varken på flygbolag eller försäkringsbolag.

Som du skriver finns ingen generell avrådan men Schweizisk federal reisehinweise har dock ett stycke om Hong Kong som kan tolkas som att det aktuella läget är det som ska avgöra om riskbedömning.

Får ringa LX och fråga.

Hade en resa till Turkiet för några år sedan då jag skulle springa Istanbul Marathon. UDs rekommendation var att "undvika aggressiva folksamlingar". Det gör jag i Sverige också... :)

Har Amex Platinum, Amex Elite och hemförsäkring med Folksams resförsäkringstillägg.
Amex försäkring är ändrad till att bara de villkoren/försäkringen för det kort som du betalat resan med gäller. Därför blir det antingen Platinum eller Elite som eventuellt kan komma ifråga.

Dessutom gäller kortförsäkringen endast för kortinnehavaren och dennes, på samma adress boende, direkta familj. Dina föräldrar omfattas därför inte automatiskt av din kortförsäkring såvida inte minst en av dem har ett extrakort under ditt huvudkort. Likaledes omfattas inte dina föräldrar och deras biljetter av din hemförsäkring, såvida du inte fortfarande bor hemma hos mamma eller om de inte bor hos dig och är listade på din hemförsäkring för att omfattas av denna.

Helt oavsett tror jag du får riktigt svårt att få tillbaka något via någon av försäkringarna. Att du, av vilken anledning som helst, har ändrat dig och vill om-/avboka en icke-flexibel biljett är inget som normalt omfattas av ovan nämnda försäkringar.

Om du nu däremot skulle råka bli sjuk i nära anslutning till resan...

Finns det verkligen kort/reseförsäkringar som täcker avbokad resa om en avrådan från UD skulle komma för området man ska till? Jag är skeptisk och kan inte minnas att jag sett det i mina försäkringsvillkor. Däremot är det vanligt förekommande att reseförsäkringaren inte är giltig om man åker till område med avrådan.

Sedan är det ju en helt annan sak om man bokat paketresa. Då är det full återbetalning vid avrådan, men det har inget med någon försäkring att göra.

Toppen