Senaste nytt

Vilken bonusprogram för att lättast behålla Guld inom Star Alliance?

samet

Medlem
Nu får man erkänna sin okunskap.
Som Diamond hos SAS i massa år, så har man ju aldrig kollat på de andra FF programmen.

När det nu är dags att lämna *A, vilket program är det då lättast att behålla Guld?

Jag, likt många andra har nappat på Statusmatch till Senator hos Milies & More, men inser ju att jag inte kommer kunna behålla Senator efter 1,5år.

Således, vart når jag lättast Guld inom *A därefter?

Uppskattar att jag gör 5-10 flygningar i eco med LH-gruppen inom Europa. 2-4 flyg i biz med Thai longhaul. Eventuellt något enstaka med Turkish.

Är det någon FF där det skulle räcka till Guld?

Uppskattar att jag gör 5-10 flygningar i eco med LH-gruppen inom Europa. 2-4 flyg i biz med Thai longhaul. Eventuellt något enstaka med Turkish.
Att tänka på med LH-gruppen är att exempelvis Eurowings inte är med i Star Alliance, något som jag fann som ett gissel som Eurobonus Guld. I så fall är MM Senator absolut att föredra.
För bara 5-10 flygningar kanske det också är bättre att satsa på priority pass, eventuellt lägga om några till annan allians där du har status etc.

Nu har jag ingen jätteerfarenhet alls, men vad jag har HÖRT så är det lätt att behålla status hos Turkish. I alla fall enklare än att uppnå det första gången. Har en bekant som nämnde att han gör en långflygning (ToR) i business för att behålla *A Gold.

Det resmönstret räcker med råge för att behålla Aegean Gold, utan att behöva åka extra resor till Grekland om du gör 2 tor till Thailand i Business.

Är lite inne på att kanske göra det. Exakt hur många flights (med vilken bokningsklass) är det som behövs?

Först 2 A3 flights till Silver sen 4 flights till Guld = 6 totalt (alla bokningsklass förutom award) och 36000 miles som du kan lätt få med TG. Sen när du blir guld är det superlätt att behålla (4 A3 flights och 12000miles)

Utan A3 flights tror jag nog du kan glömma eftersom de kräver 70k miles för att komma upp till Guld och behålla det varje år när de flesta i star kräver bara 50k.

TK är också intressant om du kan matcha från M&M så slipper du Grekland.

Last edited:
Låt mig börja med att säga att jag inte är någon expert på Aegeans program. Noterade dock att t ex P klass (billigaste business) på Lufthansa gruppen och liknande inte ger poäng alls enligt nya tabellen. Någon med erfarenhet?

Först 2 A3 flights till Silver sen 4 flights till Guld = 6 totalt (alla bokningsklass förutom award) och 36000 miles som du kan lätt få med TG. Sen när du blir guld är det superlätt att behålla (4 A3 flights och 12000miles)

Utan A3 flights tror jag nog du kan glömma eftersom de kräver 70k miles för att komma upp till Guld och behålla det varje år när de flesta i star kräver bara 50k.

TK är också intressant om du kan matcha från M&M så slipper du Grekland.
All right! Låter ju spontant OK.
Så 6 stycken flights med Aegan i vilken bokningsklass som helst? Och dessa 36.000 miles, de kan jag samla ihop på vilken annan *Abolag som helst?

Jag reser inom eEropa i economy i stort sett varje helg. Ett par long hauls om året, också i economy. Känns som att det borde gå att styra 6 flights till A3 och kanske toppa upp LH efter att M&M går ut där i feb 2026.

Toppen