Senaste nytt

Vilken bank har lägst lokal uttagsavgift i Thailand?

Det står också "FOREX tar ingen avgift för uttag av kontanter i uttagsautomat utanför EU".

Jag har använt detta kort i automater utanför EU, sparat automatkvittona och efteråt jämfört med vad står i kontosaldot. Det stämmer till på öret till vad det ska vara om man själv räknar med Visa Europe's kurser. (Notera att de verkar göra någon slags korrigering någon/några dagar efter transaktionen; fram tills det diffar det lite.)

Jag har skaffat ett sånt här FOREX-kort som jag enbart använder för automatuttag utomlands.

Om man har använt kortet under månad N kommer det en pappersfaktura i mitten av månad N+1. Det går också att anmäla autogiro.

Tyvärr går det inte att få fakturan elektroniskt.

Alltså lånar FOREX ut pengar 30-60 dagar utan ränta, avgifter eller valutapåslag?
 

Ziplock

Medlem
En viktig detalj för att hålla nere kostnaden för uttag är hur mycket kan man ta ut på ett bräde.
Många bankers bankomater har en uttagsgräns på 20.000 Bath per gång.
TMB har än så länge en gräns på 30.000 Bath.
Sen går det ett rykte om att någon har en gräns på 40.000 Bath, men den bankomaten har jag inte råkat stöta på än i alla fall.
Med dagens usla kurs på SEK slår man väl i taket på 5000 SEK per uttag innan man slår i bankomatens tak?
 

Delayed

Medlem
Jag har Handelsbanken Mastercard och ICA Mastercard. Båda dessa har en maxgräns på 5.000 SEK per uttag.
Oki, Swedbank verkar ej ha denna gräns. Jag har tagit ut 30 k THB flera gånger i ett uttag. Senast motsvarade det 7825,91 SEK.

De har dock någon gräns, tror det är default 15 k SEK, per vecka.

Sen har väl olika ATM-maskiner olika gränser av rent tekniska skäl. Jag trodde att 5000 SEK-gränsen handlade om vad svenska bankomater klarade, men så verkar det alltså inte vara.
 
Toppen