Senaste nytt

Vilken Amex reseförsäkring gäller?

Matore

Medlem
Jag har betalt en resa med Premium för några månader sen.
Nu har jag istället bytt till Elite och kommer ha det när resan genomförs.
Vilken av försäkringarna gäller då?
 

Berglund

Medlem
Det där har dryftats ett par gånger tidigare. Från Amexhåll har vi tidigare fått rapporter där man fått höra att försäkringen för det kortet man har betalat med är den som gäller.

Det verkar någonstans rimligt. Köper du en resa nu, för nästa nyår, med ett ”billighetsamex”, exempelvis det blåa SAS Amex som är helt gratis och sedan byter till ett Amex Elite precis innan resan ska äga rum - då känns det mer som att man försöker utnyttja systemet än att agera ärligt.
 

Matore

Medlem
Jo d
Det där har dryftats ett par gånger tidigare. Från Amexhåll har vi tidigare fått rapporter där man fått höra att försäkringen för det kortet man har betalat med är den som gäller.

Det verkar någonstans rimligt. Köper du en resa nu, för nästa nyår, med ett ”billighetsamex”, exempelvis det blåa SAS Amex som är helt gratis och sedan byter till ett Amex Elite precis innan resan ska äga rum - då känns det mer som att man försöker utnyttja systemet än att agera ärligt.
Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?
 
Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?

Tolkningen de senaste åren har väl varit att så länge man har *något* Amex-kort kvar, så gäller försäkringen man ursprungligen bokade med. Kommer dock inte på rak arm ihåg om det går att utläsa ur villkoren, eller om det bara är hur de nuvarande rutinerna fungerar.
 
Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?

Vid en snabb googling hittar jag dock ingenting skrivet hos Amex som stöder att du skulle kunna använda försäkringen efter du avslutat kortet, även om du uppgraderat till ett Elite. Jag skulle rekommendera att du kontaktar deras kundtjänst (och är noggrann med att skriva ner svaret, tiden och vem som gav det...). Och se till att du har en gällande reseförsäkring i hemförsäkringen som nödlösning ifall allt skulle gå fel...
 

Matore

Medlem
Läste villkoren lite mer noga. Jag tolkar nedan som att kraven är att du betalt med Amex ELLER med Eurobonuspoäng OCH har ett giltigt Amex, då är det giltiga Amex du innehar också den vars försäkringen som gäller. Just skrivningen om att resan kan vara betalt med poäng är förresten ganska ny.

2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card


Ska man slaviskt följa formuleringen så är det alltså så här: Jag kan betala med EB-poäng och skatter och avgifter med ex ett VISA, och sen skaffa ett Amex Elite, då är Elite-försäkringen giltig. Eller hur tolkar ni det?
 

Myllys35

Medlem
Läste villkoren lite mer noga. Jag tolkar nedan som att kraven är att du betalt med Amex ELLER med Eurobonuspoäng OCH har ett giltigt Amex, då är det giltiga Amex du innehar också den vars försäkringen som gäller. Just skrivningen om att resan kan vara betalt med poäng är förresten ganska ny.

2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card


Ska man slaviskt följa formuleringen så är det alltså så här: Jag kan betala med EB-poäng och skatter och avgifter med ex ett VISA, och sen skaffa ett Amex Elite, då är Elite-försäkringen giltig. Eller hur tolkar ni det?

Nja, om du läser noga så gäller kravet om 75 procent samtliga resekostnader (inte enbart flygbiljetten), så det är viktigt att även beakta kostnader för boende, transport m.m.

Jag har inte sett någon skrivning om när du måste ha skaffat kortet, men det är tydligt att du måste betala med antingen Elite eller Eurobonuspoäng. I ditt fall när du betalt med ett numera uppsagt Premium så uppfyller du inte det kravet. Sedan är det möjligt att det finns en annan praxis, men sådant kan ändras - jag tycker därför att du borde följa rådet från @Jane Insane ovan för att undvika problem framöver :)
 

Erikhaka

Medlem
I februari hade jag både premium och elite kort. Då en olycka inträffade på resan sa amex till mig att avsluta mitt premium kort för att elitekortets försäkring skulle gälla. Resan var betald med premiumkortet.
 

Matore

Medlem
Nja, om du läser noga så gäller kravet om 75 procent samtliga resekostnader (inte enbart flygbiljetten), så det är viktigt att även beakta kostnader för boende, transport m.m.

Jag har inte sett någon skrivning om när du måste ha skaffat kortet, men det är tydligt att du måste betala med antingen Elite eller Eurobonuspoäng. I ditt fall när du betalt med ett numera uppsagt Premium så uppfyller du inte det kravet. Sedan är det möjligt att det finns en annan praxis, men sådant kan ändras - jag tycker därför att du borde följa rådet från @Jane Insane ovan för att undvika problem framöver :)

Absolut, alla resekostnader är jag med på. Men faktum kvarstår; det är inget krav enligt texten att betala med ett Amex utan Amex ELLER poäng... Sen vad praxis är, är egentligen irrelevant för villkoret är så. Sen måste jag INNEHA ett Amexkort...
Det är också intressant vad man värderar EB-poäng till i sammanhanget kontra 75% av vad? Hur värderas en sån resa.
Men jag ska ringa och ställa lite kluriga frågor imorgon till dom, och sen få det på skrift :)
 

Mr Basic

Medlem
Jo d

Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?
Höll på med detta för ett år sedan då jag skulle byta från ”betal-premium” till ett ”kredit-premium”. Hade betalat flyget för hela familjen med ”betal-premium”.
Pratade med både AMEX och ngn på försäkringsbolaget de använder (tyvärr minns jag inte vilket det var men det kan finnas i en tråd på bc). Fick lite vaga svar men resultatet blev iaf att jag behöll ”betal-premium” tills resan var avklarad.
OT. Fick också användning för försäkringen då SAS flög ARN-MIA utan någons bagage (pga ngt problem i lastutrymmet).
 
Toppen