Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?Det där har dryftats ett par gånger tidigare. Från Amexhåll har vi tidigare fått rapporter där man fått höra att försäkringen för det kortet man har betalat med är den som gäller.
Det verkar någonstans rimligt. Köper du en resa nu, för nästa nyår, med ett ”billighetsamex”, exempelvis det blåa SAS Amex som är helt gratis och sedan byter till ett Amex Elite precis innan resan ska äga rum - då känns det mer som att man försöker utnyttja systemet än att agera ärligt.
Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?
Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?
Läste villkoren lite mer noga. Jag tolkar nedan som att kraven är att du betalt med Amex ELLER med Eurobonuspoäng OCH har ett giltigt Amex, då är det giltiga Amex du innehar också den vars försäkringen som gäller. Just skrivningen om att resan kan vara betalt med poäng är förresten ganska ny.
2. Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card
Ska man slaviskt följa formuleringen så är det alltså så här: Jag kan betala med EB-poäng och skatter och avgifter med ex ett VISA, och sen skaffa ett Amex Elite, då är Elite-försäkringen giltig. Eller hur tolkar ni det?
Nja, om du läser noga så gäller kravet om 75 procent samtliga resekostnader (inte enbart flygbiljetten), så det är viktigt att även beakta kostnader för boende, transport m.m.
Jag har inte sett någon skrivning om när du måste ha skaffat kortet, men det är tydligt att du måste betala med antingen Elite eller Eurobonuspoäng. I ditt fall när du betalt med ett numera uppsagt Premium så uppfyller du inte det kravet. Sedan är det möjligt att det finns en annan praxis, men sådant kan ändras - jag tycker därför att du borde följa rådet från @Jane Insane ovan för att undvika problem framöver
Höll på med detta för ett år sedan då jag skulle byta från ”betal-premium” till ett ”kredit-premium”. Hade betalat flyget för hela familjen med ”betal-premium”.Jo d
Jo det håller jag med om, men jag har ju inte Premium kvar utan har uppgraderat. Har jag då ingen försäkring alls?