Senaste nytt

Vilken allians och flygbolag ska jag välja?

TCB

Medlem
Har eget företag och reser väldigt mycket.
Jag har för tillfället EBD och Guldkortet hos Finnair.
Jag flyger mellan och Sverige och Finland 1-2 gånger i veckan.
I Europa cirka 4-6 gånger per år.
Flyger till San Diego alternativt Los Angeles ungefär 4 gånger per år.
Jag flyger även till Australien 2-3 gånger per år.
Generellt sätt har jag tyckt att OW och Finnair/AA och BA är bättre än SAS och SA men
Nu har ju verkligen SAS step up its game.
Brukar nästan alltid flyga business dessa långa flyg om priserna är bra alternativt med amex 2-4-1.
Har även amex elite samt EB master card premium för tillfället.

Vilken allians och flygbolag tycker ni jag ska satsa fullt ut på?
Vad har ni för erfarenheter med dessa allianser samt flygbolag?
 

JacobGBG

Medlem
Vilken allians och flygbolag tycker ni jag ska satsa fullt ut på?
Vad har ni för erfarenheter med dessa allianser samt flygbolag?

1. Om du är nöjd med nuvarande produkt hos SAS så känns det som Eurobonus/*A är starkaste alternativ. Speciellt då du redan är EBD, sikta på Pandion! Finnair's long haul produkt är väl ett litet men betydande snäpp nedanför SAS. Med Australien i åtanke så är *A i min mening betydligt starkare pga hubbar i BKK och SIN (att jämföra med KUL och HKG för OW)

2. För mycket för att lista det du frågar är ju i princip allt som rörs på detta forum.
 

Axel55

Medlem
1. Om du är nöjd med nuvarande produkt hos SAS så känns det som Eurobonus/*A är starkaste alternativ. Speciellt då du redan är EBD, sikta på Pandion! Finnair's long haul produkt är väl ett litet men betydande snäpp nedanför SAS. Med Australien i åtanke så är *A i min mening betydligt starkare pga hubbar i BKK och SIN (att jämföra med KUL och HKG för OW)

2. För mycket för att lista det du frågar är ju i princip allt som rörs på detta forum.

Håller generellt med om det du skriver om Finnair i 1. ovan, MEN deras nya kärra är faktiskt riktigt bra!
 

Treo

Medlem
Du får Platinum på Finnair dvs Oneworld Emerald "bara" genom att flyga t/r 38 ggr, dvs dina flygningar till Finland(?)
Med dina kort har du nästan EBG och bör alltså lätt få EBD genom att flyga *A i övrigt, i varje fall om du flyger business.

Utmaningen ligger väl alltså snarare i att få bra status även i SkyTeam?
:cool:
 

JacobGBG

Medlem
Generellt sett så har du rätt, men flyger man mycket i och mellan Kina, Taiwan och Hongkong så är det ganska stora chanser/risker att man hamnar på ett Sky Team bolag och då är status skönt att ha.

Jag skulle nästan hellre studsa mellan Thailand/Japan för att resa mellan kinesiska städer om det innebar att jag slapp China (E/S) Airlines.
 
Toppen