Senaste nytt

Vilken ö i söderhavet skulle ni valt?

Jag läser denna tråd med spänning då jag själv har samma frågeställning. Hoppas @Impendill tycker det är ok att jag kompletterar med frågan, vilka av öarna som nämns är närmast "paradiset" i bemärkelsen finaste stränderna med vitaste sanden och grönaste palmerna? :) Bora Bora har man sett som det ultimata paradiset men priserna avskräcker. Min drömresa gick för många år sedan till Fiji men tyckte inte jag hade kommit till Söderhavet som jag drömt om.

@Per N en ö som ingen nämnt hittills är Aitutaki som ligger i närheten av Rarotonga och tillhör Cooksöarna (tror jag).
Vad jag läst från flera andra på forumet så ska det vara "paradiset", huruvida det stämmer eller inte låter jag vara osagt i och med att jag inte besökt stället men det ser väldigt vackert ut i alla fall.

Vilka av öarna som nämns är närmast "paradiset" i bemärkelsen finaste stränderna med vitaste sanden och grönaste palmerna? :)
Det fantastiska med Söderhavet för mig handlar om en kombination av vacker natur (vita stränder med palmer om man så vill) men också om en lite annorlunda livsstil där man kanske finner glädje i annat än det materialistiska och där livet ibland mer handlar om vad som sker på ön än vad som sker i resten av världen. Tempot är lite lugnare och fokuset ligger på det enkla i saker och ting.

Därför tycker jag också att de mer traditionella öarna i grund är mer intressanta att besöka än de som är väldigt exploaterade. Vacker natur och bra infrastruktur är förstås en bonus, så vistelsen blir trevlig och vettig, men är det bara en vacker strand man vill ha går det att finna på betydligt närmare håll än att flyga i 24 timmar till andra sidan jorden. Likaså är det positivt att många av de stora hotellkedjorna inte har etablerat sig på många av öarna. Att bo på någon av de familjeägda medelklasshotellen är ofta en betydligt trevligare upplevelse med all gästvänlighet. Dessutom innebär det att den lokala kulturen kan leva vidare.

En av mina första och kanske starkaste upplevelser var för knappt tio år sedan när jag besökte Cooköarna för första gången. Bodde på ett enklare familjeägt hotell och traskade på morgonen några hundra meter till livsmedelsbutiken där de enligt ägaren skulle ha smörgåsar (det var väl mer som en hydda än en butik, men allt var fräscht så inga problem). Passerade på vägen tillbaka en åker där en äldre bonde jobbade. När han ser mig kommer han fram för att hälsa god morgon och för att påtala vilket vackert väder det är innan han önskar mig en trevlig dag och fortsätter jobba. Ingenting om tiggeri, försäljning, något om att jag skulle vara västerlänning/turist och att det skulle vara något positivt eller negativt med det, bara genuin vänlighet. Helt fantastiskt! Har haft liknande upplevelser på Samoa.

Skulle gärna vilja besöka någon av de riktigt små önationerna i framtiden som Tuvalu, Kiribati och Wallis & Futuna som knappt har några turister.

@Impendill Jag har hunnit med Fiji, Tonga och New Zealand (även Samoa men de
var inte med i din priolista). Jag tyckte mycket om Tonga men det finns inte så
mycket att göra och, som sagts tidigare, så är inte infrastrukturen så utbyggd.
Upplevde dock Tonganer, Samoaner och Fijianer som väldigt sympatiska människor.

Samoa, med huvudstaden Apia var mycket laid-back och behaglig. Bodde på ett
trevligt Aggie Greys Hotel som kändes myckel kolonialt.

@ImpendillSamoa, med huvudstaden Apia var mycket laid-back och behaglig. Bodde på ett
trevligt Aggie Greys Hotel som kändes myckel kolonialt.
Håller helt med om att Samoa saknas i listan i första inlägget. Mycket trevlig önation med trevliga och avslappnade människor. Aggie Greys är väl närmast en institution i Apia nuförtiden.

@Jacob Många av de små ö-nationerna i Söderhavet är lockande ! En av mina
favoritböcker har varit Atlas of the South Pacific (se nedan) men den börjar få
några år på nacken.
Börjar efter närmare tio år få grepp om regionen nu. Svårt som skandinav att föreställa sig hur stort det faktiskt är och hur många ögrupper det finns.

Är lite sugen på Tuvalu och huvudstaden/huvudatollen Funafuti. Finns i princip tre hotell i hela landet, knappt några turister åker dit och det är inte stort med endast en väg som går tvärsigenom hela den avlånga atollen. Landet har inte mer än 10.000 invånare. Men knepigt att ta sig dit med endast tre flyg per vecka från Fiji, och så ska man förstås ta sig till Fiji först.

Mitt svar på den ultimata söderhavskänslan/paradiset är Ile de Pin. Vi campade i en vik och när tältduken öppnades på morgonen såg man den vackraste tänkbara lagun där havet glittrade i alla nyanser av turkos och smaragdgrönt. Växtligheten på berget var sagolikt grön och efter morgondoppet vandrade vi bort till den lokala brödbutiken för att köpa frukost. Helt ljuvligt. Vi flög dit med ett litet plan från Noumea (där bodde vi på yha hostel som var helt ok).

Ett tips är att det går ett litet flyg från Cook till Franska Polynesien, vilket inte är så välkänt. Resan tar ca 3 h med Tahiti Nui.

Anser ni att det är rimligt med 7500kr i economy dec/jan för att flyga:
SYD-AKL, AKL-RAR-AKL, AKL-SYD för en person?

Anser ni att det är rimligt med 7500kr i economy dec/jan för att flyga:
SYD-AKL, AKL-RAR-AKL, AKL-SYD för en person?
Jag köpte biljett till AKL-RAR // RAR-AKL-SYD igår och runt 7 000 SEK är det lägsta jag hittat när jag har kollat de senaste veckorna. Nu var de billigare bokningsklasserna slut när jag skulle köpa så det billigaste var runt 7500 SEK/person. Lyxade dock till det lite och slog till på business på sträckan AKL-RAR (i en 777-200). Tillbakaresan är en 767 så det kändes inte lika värt merkostnaden! Kommer vara på Rarotonga över jul i år :)

/Christian

Toppen