Senaste nytt

Vilken är den bästa loungen på i Paris?

SAS til Terminal 2b fra 15. juli, ser det ut som. Ingen SkyTeam lounge der heller…

Det kan ju vara en tillfällig flytt kanske pga OS eller andra arbeten tänker jag, 2B verkar vara lite av en karusell. Från vad jag ser så är det även andra bolag som nyligen flyttat. Air Serbia flyttade dit i juni, ITA flyttade förra året trots att de är Skyteam än så länge.

Och innan dess fram till slutet av förra året så höll OneWorld till i 2B för att de renoverade bagagesystemet i 2A. Så det känns mest som en terminal dit bolag flyttar tillfälligt.

Nu när SAS ändrar terminal på CDG så passar jag på att be om hjälp från någon som vet hur det funkar med lounger på CDG. Jag har aldrig varit på CDG men ska göra en mellanlandning där om drygt två veckor.

Jag flyger med Aegean i business från Aten till Paris. Anländer terminal 2D. Flyger sedan SAS Plus till ARN som nu går från terminal 2B. Transfertid 3 tim 20 min. Det är en *A award.

Jag har *A Guld (TG). SAS EBS. FTL på Lufthansa.

Vad jag förstår finns Extime lounge men som har en ganska hög entréavgift i terminal 2B/D.

Jag hade planerat besök I Lufthansa Senator lounge terminal 1. Finns det en Star Alliance lounge också intra Schengen vid terminal 1?

Stora funderingen för mej är går det att ta sig till terminal 1 för loungebesök? Tåg? Har jag rimlig tidsmarginal alltså hinner jag? Blir det pass och säkerhetskontroll? I så fall finns det fast track?

Tacksam för hjälp.

Stora funderingen för mej är går det att ta sig till terminal 1 för loungebesök? Tåg? Har jag rimlig tidsmarginal alltså hinner jag? Blir det pass och säkerhetskontroll? I så fall finns det fast track?
Nej, det tager ca. 1 time hver vej fra/til Terminal 2'erne...selvom der gaar tog og bus hjaelper det ikke kolossalt...T1 er non-Schengen, saa der er mindst Paskontrol

Last edited:
Någon som lyckats ta sig till *A loungen non-schengen eller Lufthansa loungen i satellit 6 med en SK flygning på senaste? Eller har den möjligheten tagits bort helt och hållet?

Någon som lyckats ta sig till *A loungen non-schengen eller Lufthansa loungen i satellit 6 med en SK flygning på senaste? Eller har den möjligheten tagits bort helt och hållet?
Lufthansa-loungen har man väl inte kommit in till om man inte haft avgång från den sateliten? *A-loungen non-schengen har gått tidigare att ta sig till som du säger, vet ej om det ändrats.

Nej, det tager ca. 1 time hver vej fra/til Terminal 2'erne...selvom der gaar tog og bus hjaelper det ikke kolossalt...T1 er non-Schengen, saa der er mindst Paskontrol
Pep! Tack för ditt svar.

Jag har gjort lite egna efterforskningar. Så jag besvarar min egen fråga. Kanske av intresse för någon annan.

Man har inte access till terminal 1 om.man inte har ett BP till en flight som avgår från terminal 1.

Så vill man göra ett loungebesök när man ska flyga med SAS numera från terminal 2B då är man hänvisad till Extime lounge. I alla fall om man bara har status inom *A.

Det blir att pynta upp 65 euro i fee.

Om SAS hade visat omtanke om sina kunder borde man ha väntat med terminalbytet till 1 september. SAS är ju faktiskt vad jag vet medlem i *A till och med augusti månad.

• Gilla
Reactions: pep
Pep! Tack för ditt svar.

Jag har gjort lite egna efterforskningar. Så jag besvarar min egen fråga. Kanske av intresse för någon annan.

Man har inte access till terminal 1 om.man inte har ett BP till en flight som avgår från terminal 1.

Så vill man göra ett loungebesök när man ska flyga med SAS numera från terminal 2B då är man hänvisad till Extime lounge. I alla fall om man bara har status inom *A.

Det blir att pynta upp 65 euro i fee.

Om SAS hade visat omtanke om sina kunder borde man ha väntat med terminalbytet till 1 september. SAS är ju faktiskt vad jag vet medlem i *A till och med augusti månad.

2B är slaskterminalen för tillfälliga flyttar. Jag är ganska säker på att SAS hade varit nöjda med att vara kvar på T1 tills de kunnat flytta in på 2F så är inte helt säker på att det är en frivillig flytt.

Däremot står det något intressant på SAS Sales info om att SAS bara ska skicka ut e-post om detta fram till 31:a augusti. Oklart om de tycker det är då som folk ska ha lärt sig eller om det sker ytterligare en flytt då.

Man har inte access till terminal 1 om.man inte har ett BP till en flight som avgår från terminal 1. Så vill man göra ett loungebesök när man ska flyga med SAS numera från terminal 2B då är man hänvisad till Extime lounge. I alla fall om man bara har status inom *A. Det blir att pynta upp 65 euro i fee....
Extime loungerne er overraskende gode. 40 euro ville jeg godt betale...
2B är slaskterminalen för tillfälliga flyttar...
Haha, god iagttagelse! Formentlig rigtigt: rejste forleden med Easyjet (Gud forbyde det!) fra 2B. Paa dansk "skodterminalen"...Har du en officiel kilde paa det? ;)

Last edited:
Extime loungerne er overraskende gode. 40 euro ville jeg godt betale...

Haha, god iagttagelse! Formentlig rigtigt: rejste forleden med Easyjet (Gud forbyde det!) fra 2B. Paa dansk "skodterminalen"...Har du en officiel kilde paa det? ;)
2B var terminalen som användes när T1 var stängd för renovering, non-schengen delen är för övrigt 2D som man kan säga är samma terminal. BA går för övrigt från 2D.

Toppen