Senaste nytt

Vilken är den bästa businessclass produkt du har testat?

Inte testat alltför många moderna produkter då jag mestadels flyger samma bolag. Men prio ett för mig är att kunna sova väl så här är min ranking för topp tre.

1. Thai B777 fully flat
2. Swiss A330/340
3. Lufthansa fully flat

De jag testat rankar jag så här:

1. Cathay Pacific (Nya)
2. Virgin Atlantic
3. SAS (Nya)
4. Turkish (A330)
5. Cathay Pacific (Gamla)
6. British Airways (Club World)
7. Qatar (Gamla)
8. Finnair (Gamla)
9. Korean (Gamla)
10. Lufthansa (Gamla)
11. Asiana Regional (A330)
12. Thai Regional (A330)
14. Dragon Air (A330)
15. SAS (Gamla)
16. Turkish (737-900)
17. Garuda (B737)

Sämsta business jag åkt på den här sidan 2010-talet är SAS Private Air-kärran som gick mellan Stavanger-Houston och som nu snurrar mellan CPH-New York om jag minns rätt. Servicen var förvisso bra, men hårdvaran dålig. Funkar för dagflyg dock.
SAS Amenity kit kan ju inte vara på riktigt, dragkedjan håller ju för en enda öppning, om man har tur.
Jag vill passa på att slå ett litet slag för en lite udda kärra:
Hi Flys - CS-TFW som jag lyckades pricka in när SAS var korta på plan. Stolarna är säkert inte så bekväma att sova i, men för en dagsflygning var det riktigt trevligt att kunna hänga i baren/sofforna etc. Om ni stöter på denna kärra i något sammanhang så passa på att testa, det är en lite udda upplevelse :)

A340_500_BC5.jpg

Typ så här:
1 American B777-300ER
2 Qatar B787
3 Cathay A330
4 Asiana B777-200ER
5 South African A330
6 Turkish A330
7 Air China A330
8 Lufthansa nya
9 Finnair A330
10 Air Berlin A330
11 SAS gamla
12 United B767
13 United B777
14 Lufthansa gamla
15 Thai A330, mediumhaul
16 Turkish B737-9, mediumhaul
17 JAL B767, mediumhaul

Sämsta business jag åkt på den här sidan 2010-talet är SAS Private Air-kärran som gick mellan Stavanger-Houston och som nu snurrar mellan CPH-New York om jag minns rätt. Servicen var förvisso bra, men hårdvaran dålig. Funkar för dagflyg dock.
SAS Amenity kit kan ju inte vara på riktigt, dragkedjan håller ju för en enda öppning, om man har tur.
Jag vill passa på att slå ett litet slag för en lite udda kärra:
Hi Flys - CS-TFW som jag lyckades pricka in när SAS var korta på plan. Stolarna är säkert inte så bekväma att sova i, men för en dagsflygning var det riktigt trevligt att kunna hänga i baren/sofforna etc. Om ni stöter på denna kärra i något sammanhang så passa på att testa, det är en lite udda upplevelse :)

A340_500_BC5.jpg

Hmm om man tittar på deras (HiFly) CS-TQY och jämför både Business och First Class så ser man slående likheter med Emirates kärra A330/340 som jag flög mellan CPT-DXB för två år sedan ;-) Men den hade ingen bar...

Visa bifogad bild 47880

Jag ska ge mig ett försök att rangordna mina hitintills tre business resor.

Mjukvara: EVA Air 330 Hello Kitty - Taipei -- Hong Kong
- Detta är ju mer en regional business på en kort flight men hårdvaran var inte dum den heller. Fantastisk personal ombord.
Till skillnad från de flesta här på BC så gillar jag deras cyber lounge i Taipei av den anledningen att de har ett fantastiskt stort
utbud.
Hårdvara: Turkish Airlines 330 - Istanbul -- Bangkok -- Istanbul
- Eftersom deras säten var full flat, IFE-systemet var bra och det mesta var trevligt så har jag inte mycket att klaga på.
Rent krasst blir det hyggligt lika med EVA Air och en liten bonus för maten ombord.
Däremot blev vi riktigt provocerade av en manliga cabin crew som skulle ta hand om oss och det slutade med ett riktigt klagomål
till hon som var kabinchef. Men vi fick en ursäkt och en personligt upphälld kopp kaffe.
Loungen hade sina sista dagars ombyggnation så det var ett herrans liv och vi blev oerhört störda av borrmaskiner och annat.
Däremot var det rena himmelriket när vi kom tillbaka till Istanbul på tillbakavägen och de har en fantastisk dusch.

Rangordning oavsett long haul eller short haul:

1: EVA Air 330 Hello Kitty
2/3 delad plats: Turkish Airlines 330 + Swiss 32? - Turkish vinner på hårdvara och mat samtidigt som
Swiss vinner på det mesta då allt var bra rakt igenom.
3: Lufthansa A340-??? - Vi flög t.o.r. mellan Bangkok och Ho Chi Minh City. De har en trevlig champagne och helt ok mat och bra
noise cancelling hörlurar till ett ok IFE men det var inte allt för märkvärdigt. Som många har nämnt så är CC riktigt
trevliga men raka och strikta. En sak som är säker är att de mjuknar när man byter några tyska ord med de. :)

Jag ser fram emot fler resor med EVA Air och få prova deras long haul i business samt göra ett par resor med Turkish i business för att fylla Miles & Smiles med FFP.
Några andra som jag vill prova är ANA, Asiana, Singapore Airlines, Air New Zealand och sist men inte minst nya SAS.

Övriga icke *A som rankas högt på min önskelista är China Airlines, JAL, Qatar, Oman Air och varför inte avsluta och
lägga in en lågoddsare, Virgin Atlantic... :)

Toppen