Senaste nytt

Vilken är den ”optimala” Business Class-flygningen inom Europa med SAS?

fred80

Medlem
Om vi bortser från long haul och fokuserar på flygningar inom Europa med SAS Business Class: vilka sträckor tycker ni personligen att man lika gärna kan flyga i Economy istället för Business Class?

Finns det någon sträcka som ni upplever som den ”optimala” Business Class-sträckan inom Europa – alltså lagom lång för att man faktiskt ska hinna njuta av servicekonceptet?

Jag har ännu inte själv testat SAS nya Business Class-koncept, så det vore extra intressant att höra era erfarenheter och reflektioner. Upplevelsen är ju väldigt individuell och här finns väl inget rätt eller fel. Anledningen till att jag frågar är att jag gärna vill hitta en flygning inom Europa där flygningen är målet, snarare än själva resmålet – för att testa SAS Business Class-konceptet.

den ”optimala” Business Class-sträckan inom Europa
Ja du, det beror på vad man förväntar sig och vad man jämför med. Om man tar jämförelsepunkten mot tidigare SAS Plus på sträckor längre än ca två timmar så tycker jag det är ett markant steg uppåt. Det gäller både servicen och seat block som jag personligen sätter stort värde på. Så jag skulle säga ju längre flygning desto större värde. Sätter därmed en peng på typ Malaga, Alicante och Las Palmas.

Man får såklart tolka utmaningen som man vill, men det jag lägger in som kriterier ska vara:
1. Tillräckligt lång flygning för att kunna njuta av servicen.
2. Tillräckligt kort flygning för att man inte ska tröttna eller få träsmak.
3. En flygning med en demografi som gör att businesskabinen är max 3 rader (för bästa service).

Av erfarenhet har jag lärt mig att 1+2= drygt 3 timmar.

CPH-ATH och CPH-MAD har rätt flygtid, men är business-tunga.

Då landar jag på Stockholm-Barcelona. 3:30 flygtid. Leisure-tung rutt. Perfekt distans. Dessutom en trevlig stad.

vilka sträckor tycker ni personligen att man lika gärna kan flyga i Economy istället för Business Class?

Individuell smaksak så klart, men för egen del: Sträckor runt en timme (ARN-CPH framförallt) kan jag åka ekonomi utan att känna att jag förlorar något. I princip alla andra sträckor är business min default numera (om inte bokningsläget gör det helt orimligt dyrt). Det handlar inte om servicekonceptet (ingen sträcka inom europa är lång nog för att det ska spela någon större roll, man kan alltid äta bättre på land), utan om det blockade mittsätet som jag tycker är en enorm uppgradering.

Som bisats då, skulle man åka en sträcka som trafikeras med ett mindre flyg som inte blockar något säte, då skulle jag personligen aldrig betala för business. Dessa sträckor finns dock inte vanligtvis på mina trafikerade linjer.

Som EBD så är det extremt sällan värt att betala för Business.

Om det är för poängen så är start i Helsingfors sweet spot.

Om du vill ha bästa upplevelse ombord skulle jag diskvalificers alla flighter på morgonen, pga att jag inte är morgonmänniska. Flighter söndag kväll går också bort då man ska jobba dagen efter.

För egen del skulle det optimala vara åtminstone 2h flygning och avgång tidig eftermiddag. Då hinner jag äta i lugn och ro innan flyget och vara hungrig igen tills man är ombord. Möjlighet att dricka det man känner för, och sedan fortsätta att äta och upptäcka staden man flyger till efter man landat.

Som EBD så är det extremt sällan värt att betala för Business.

Om det är för poängen så är start i Helsingfors sweet spot.

Om du vill ha bästa upplevelse ombord skulle jag diskvalificers alla flighter på morgonen, pga att jag inte är morgonmänniska. Flighter söndag kväll går också bort då man ska jobba dagen efter.

För egen del skulle det optimala vara åtminstone 2h flygning och avgång tidig eftermiddag. Då hinner jag äta i lugn och ro innan flyget och vara hungrig igen tills man är ombord. Möjlighet att dricka det man känner för, och sedan fortsätta att äta och upptäcka staden man flyger till efter man landat.

Vad är det med start Helsingfors som är så bra?

Toppen