Senaste nytt

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

• Total voters
    81
Jag förstår ju grejen med Matsalen, men jag är inget riktigt fan. Smakerna är lite för nyanserade/snälla/mjäkiga för min del. Jag var ofta på Bon Lloc, och saknar den spanska mustigheten.

Jag håller med. Det serverades bla nån morot på olika vis. Men som inte smakade nåt alls oavsett vad Dahlgren gjort med den.

På fin restaurang ska smaker som ej kan skapas hemma i köket levereras. Mina 5 öre.

Jag förstår ju grejen med Matsalen, men jag är inget riktigt fan. Smakerna är lite för nyanserade/snälla/mjäkiga för min del.

Även jag måste hålla med här. Inget fan av Matsalen då jag tyckte att upplevelsen och smakerna var lite för neutrala. Tycker även Oaxen föll in under detta.

Frantzén däremot faller mig verkligen i smaken och är troligen min favorit i Sverige (inte provat Esperanto ännu). En annan som passar mig perfekt, som jag tycker har otroligt hög lägsta nivå, är Operakällaren. Men då är jag även en sucker för det franska köket och saknar Franska Matsalen på Grand.

Frantzen - två gånger. Första med nyanlänt sällskap från Australien: -"Ja, all mat är så här i Sverige..."
Oaxen - Riktigt bra "naturupplevelse" en bister vinterkväll.
Matbaren - flertalet gånger. I mina ögon ett klockrent koncept.
Sjömagasinet - Även denna gång med Australiensiska vänner. -"You call that a prawn?!"
Gastrologik - Klockrent, bara klockrent.
Restaurant Lux - Sista kvällen de fanns kvar med sin stjärna. Men dagens koncept är klart bättre anpassat till mig som bor granne med dem...

Skön tråd det här. Nämnas bör väl också Fäviken även om de inte har någon stjärna. Ett besök där står definitivt på min bucket list.

Frantzen - två gånger. Första med nyanlänt sällskap från Australien: -"Ja, all mat är så här i Sverige..."
Oaxen - Riktigt bra "naturupplevelse" en bister vinterkväll.
Matbaren - flertalet gånger. I mina ögon ett klockrent koncept.
Sjömagasinet - Även denna gång med Australiensiska vänner. -"You call that a prawn?!"
Gastrologik - Klockrent, bara klockrent.
Restaurant Lux - Sista kvällen de fanns kvar med sin stjärna. Men dagens koncept är klart bättre anpassat till mig som bor granne med dem...

Skön tråd det här. Nämnas bör väl också Fäviken även om de inte har någon stjärna. Ett besök där står definitivt på min bucket list.
Och Daniel Berlin.

Daniel Berlin | Krog i Skåne Tranås

Det är tydligt att folk har olika smak när det gäller sånt här. Personligen är Matsalen min favorit i Sverige, har bara gått därifrån fenomenalt nöjd. Gillar däremot inte vare sig Matbaren eller Slipen på Oaxen (bara varit en gång på vardera), men sånt har ju så mycket med kvällsform att göra, både den egna och personalens. Tyckte att servicen på Matbaren var alldels för klämkäck och tjenis. Kanske passar om man är där ett kompisgäng, passar sämre för lugna parsamtal.

När jag var på Frantzén så var Lindeberg kvar, och jag var inte imponerad så det blev bara ett besök. Maten kanske var jättebra, men jag störde mig så mycket på det våldsamt överprisade vinpaketet och hur svårt det var att konversera vid deras "chefs counter" att det är det enda jag minns såhär i efterhand.

Har också fina minnen från gamla Lux, tycker mycket bättre om matlagning i matsalen än ätande i köket. En annan gammal favorit var Paul och Norbert.

Men trots allt tror jag att det humör man råkar vara på just den kvällen spelar väldigt stor roll i hur man minns den här sortens restaurangbesök. Förmodligen det som gjorde att jag inte minns Fäviken men någon större värme t.ex.

Några restos tycker jag inte håller måttet (Sjömagget, Bloom in the Park, 28+, Volt).

Intressant. Jag har ju flera gånger pushat för hur bra Volt är, dock innan de fick sin stjärna.

Var på Frantzen i februari och jag måste erkänna att jag inte riktigt går igång på det moderna/ju konstigare desto bättre/Ferran Adria-inspirerade köket. Stabilt, men jag har ätit klart bättre.

Jag skulle påstå att det inte går att få sådan mat i Sverige.

Oaxen ligger så nära hem att man egentligen inte har några ursäkter utöver två små barn och ingen fritid :D

Ät lunch på Oaxen slip som introduktionskurs. Maten serveras "family style" (på serveringsfat).

Intressant. Jag har ju flera gånger pushat för hur bra Volt är, dock innan de fick sin stjärna.

Jag skulle påstå att det inte går att få sådan mat i Sverige.

Ät lunch på Oaxen slip som introduktionskurs. Maten serveras "family style" (på serveringsfat).
hur menar du nu?

hur menar du nu?

Jag menar att steget från el Bulli, Fat Duck, Alinea till vad som finns i Sverige är så stort att det inte är en meningsfull jämförelse. Alla tre är (var) förlustverksamheter just för att det tar två år att uteckla en rätt, och vinsten får sedan komma från TV och kokbäcker. Min besvikelse med Franzén var nämligen den omvända, att det var en för noma-fierad upplevelse med mossa och närproducerat mot vad jag hoppats på.

Toppen