Senaste nytt

Vilka rättigheter har jag att bli ombokad på en SAS-award när de ställt in/bokat av mig?

Spontan gissning är att det faktiskt är sas som ser rätt den här gången och de andra bolagen som ser spök tillgänglighet. Det har gjorts massor med om bokningar de senaste dagarna för många bolag, och de flesta bolags hemsidor ser inte live tillgänglighet utan en cachead sådan. För det mesta är det inga problem, men om det helt plötsligt dykt upp en stor block bokning (typiskt en ombokning från inställda flyg) så blir det knas.

Symptomen då blir att man nör man faktiskt försöker boka den blir utkastad i ett senare skede, typiskt precis före betalning.

Sas agenterna (och även andra bolag såklart)) däremot har tillgång till tillgängligheten live.
Ja kan vara som du säger. Gick vidare med en bokning men inte hela vägen till betalning.
Men det är synd om det krävs 'skarpt läge' med resenären på flygplatsen för att SAS ska överväga att följa EU regleringarna fullt ut och inte hävda att de inte kan boka revenue på andra bolag. Medveten om att de vill undvika det i största möjliga mån.
 

Liden79

Medlem
Hej!

Tänkte berätta om en resa till NYC som gick av stapeln nyligen.

Reste ut på enkelbiljett (med familj 4 pax), ARN-CPH-JFK i sas biz bonus. Allt funkade smärtfritt.

Hemresa i söndags, också bokad på separat enkelbiljett, 16/7 EWR-ARN SK904 i SAS plus bonus (1720-0715) Fick mail/sms natten mot 16:e att flyget är cancellerat och strax efteråt kom meddelande att jag är ombokad till:
EWR-LHR med BA184 i bokningsklass W, dvs full flex premium eco 1805-0615)
Samt LHR - ARN SK526 class F (sas plus bonus)
Så här har alltså SAS bokat revenue med BA med i princip 45 min senare avgångstid.
Kikade själv eftersom jag tyckte det var konstigt att vi inte hamnade på SAS kärrorna mot OSL eller CPH som också avgick ungefär samtidigt men det verkade slut på anslutningar mot ARN inom rimliga tider (det fanns platser till osl/Cph dock).
Min resväg vart ca 15h. Med de anslutningarna via osl/Cph som fanns tillgängliga så hade jag hamnat på ca 18-20h istället så jag är ju rätt nöjd att jag vart satt på BA kärran istället för ytterligare väntetid i osl/cph.

Bara lite ledsen att jag inte uppgraderade hemresan till business eftersom det hade vart kul att testa BA Club World ✈️
 
Ser att SAS aktivt gått in och reverserat min poängkreditering för flygning i revenueklass. :rolleyes:Det är väl ändå vilken bokningsklass som flygningen genomförts i som ska styra poängintjäning?
Någon som varit med om detta?
 

Maxilaxen

Medlem
Hej!
Trött på vädret som man är så har man kikat på lite bonusgrader mot värmare breddgrader.
Jag hittar tillgänglighet 21Juli GOT-FRA-LCA , 28Juli LCA-FRA-GOT. Fanns 4 bonusplatser i I. Jag bokar resan via sas bokningssystem och använder en 2-4-1 voucher. Därefter ringer jag in för att boka in en 3e resenär (vår dotter) , detta görs utan några problem och vi lägger på luren. Jag ser till min förvånad att min dotter bara har fått resan ner till Cypern.. Så jag ringer och ber de korrigera detta. Får ringa upp 2 gånger då samtalet bryts när de ber mig vänta.
Tillslut så säger de att det inte finns några bonusresor hem så att de inte kan göra något för vår dotter.

Min dotter är strax över 2 år, så hon måste med på samma bokning eller så får vi avboka biljetterna.
Det verkar finnas en del platser kvar LCA - FRA 28 Juli , men finns inget från FRA till GOT. När jag går in o kollar platsbokning så verkar alla platser i I fortfarande finnas kvar. Kan jag kyligt avvakta och vänta ifall det släpps någon mer. Eller är det så gott som meningslöst och bara avboka resan?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hej!
Trött på vädret som man är så har man kikat på lite bonusgrader mot värmare breddgrader.
Jag hittar tillgänglighet 21Juli GOT-FRA-LCA , 28Juli LCA-FRA-GOT. Fanns 4 bonusplatser i I. Jag bokar resan via sas bokningssystem och använder en 2-4-1 voucher. Därefter ringer jag in för att boka in en 3e resenär (vår dotter) , detta görs utan några problem och vi lägger på luren. Jag ser till min förvånad att min dotter bara har fått resan ner till Cypern.. Så jag ringer och ber de korrigera detta. Får ringa upp 2 gånger då samtalet bryts när de ber mig vänta.
Tillslut så säger de att det inte finns några bonusresor hem så att de inte kan göra något för vår dotter.

Min dotter är strax över 2 år, så hon måste med på samma bokning eller så får vi avboka biljetterna.
Det verkar finnas en del platser kvar LCA - FRA 28 Juli , men finns inget från FRA till LCA. När jag går in o kollar platsbokning så verkar alla platser i I fortfarande finnas kvar. Kan jag kyligt avvakta och vänta ifall det släpps någon mer. Eller är det så gott som meningslöst och bara avboka resan?
Du får inte boka om hemresan om utresan är påbörjad så då ska det dyka upp platser imorgon i så fall.
Rent generellt så är det nog bäst att avboka detta om ni inte vill riskera att stöta på problem. Jag tror nog att sånt här kan lösa sig när det är en två-åring inblandat och att man i värsta fall får casha den biljetten hem som en enkel. Frågan är dock om man vill ha den huvudvärken på resan med sitt barn "som insats".
 

Maxilaxen

Medlem
Du får inte boka om hemresan om utresan är påbörjad så då ska det dyka upp platser imorgon i så fall.
Rent generellt så är det nog bäst att avboka detta om ni inte vill riskera att stöta på problem. Jag tror nog att sånt här kan lösa sig när det är en två-åring inblandat och att man i värsta fall får casha den biljetten hem som en enkel. Frågan är dock om man vill ha den huvudvärken på resan med sitt barn "som insats".
Okej, men då kan jag avvakta tills imorgon och avboka den på förmiddagen om inget dykt upp. Inte gått 24h sen bokningen gjordes då
Nej, jag vill inte ha huvudvärken att oroa mig för resan hem.
Det går inte att köpa någon biljett hem då barn inte får resa ensamma utan måste bokas med tillsammans med en vuxen. Sedan så är priser inte ekonomiskt värt det för en sån här ”slaskresa” hehe
 

Hachans

Medlem
Ser att SAS aktivt gått in och reverserat min poängkreditering för flygning i revenueklass. :rolleyes:Det är väl ändå vilken bokningsklass som flygningen genomförts i som ska styra poängintjäning?
Någon som varit med om detta?

Jag hade nog inte bråkat med SAS om detta när du inte skulle fått de poängen från början om din resa gott som den skulle.
 

IsleOfMan

Medlem
Hej!

Kapar den här tråden lite för att höra med er luttrade BC-medlemmar av vad som faktiskt gäller.

Råkade för ett tag sen ut för ett sk "Schedule change" på sista benet hemresan på en awardresa som är planerad 1/2-24. Fick 2 alternativ som vanligt, endera boka om till ett nytt flyg samma/annan dag eller cancellera hela bokningen, valde det förstnämnda. Då inga andra senare flyg fanns samma dag blir istället sista benet av dagen efter dvs 2/2-24. Sista benet opereras av SAS. Kommer i praktiken innebära en hotellnatt. Enligt SAS-supporten skall SAS täcka hotell + transport + matkostnad enl 261/2004. Stämmer verkligen detta? Vilka andra rättigheter har jag isf?
 

palmen

Moderator
Hej!

Kapar den här tråden lite för att höra med er luttrade BC-medlemmar av vad som faktiskt gäller.

Råkade för ett tag sen ut för ett sk "Schedule change" på sista benet hemresan på en awardresa som är planerad 1/2-24. Fick 2 alternativ som vanligt, endera boka om till ett nytt flyg samma/annan dag eller cancellera hela bokningen, valde det förstnämnda. Då inga andra senare flyg fanns samma dag blir istället sista benet av dagen efter dvs 2/2-24. Sista benet opereras av SAS. Kommer i praktiken innebära en hotellnatt. Enligt SAS-supporten skall SAS täcka hotell + transport + matkostnad enl 261/2004. Stämmer verkligen detta? Vilka andra rättigheter har jag isf?
De är skyldiga till duty of care om de tvingar dig till en övernattning.
När det hänt mig har jag bokat ett billigt hotell på flygplatsen och skickat in kvittot och fått betalt. Aldrig begärt någon ersättning för mat eller så.
 
Toppen