Jag är ganska övertygad om att åtminstone Oslo och Arlanda är helt begränsade av 24 timmars rotation på ett flygplan eller slinga inom 48 timmar (som ARN-ORD-ARN-HKG-ARN), eftersom SAS inte har tillräcklig ny kapacitet på väg in för att ställa plan. Kastrup däremot har fler flygplan stationerade (9 av 12) i dagsläget och redan 3 rutter (San Fransisco, Tokyo och Shanghai) som är längre än 24 timmars rotation, så jag misstänker att det finns större flexibilitet att slinga flygplan för längre rutter från CPH. Det står också alltid minst en kärra över natten på CPH så det kan finns lite spelrum där för att mixa in exempelvis Los Angeles. Hade jag bortsett från ovanstående hade jag gärna sett ARN-SFO där det redan finns en organisation på plats men tyvärr tror jag 24 timmars-begränsningen sätter stopp för det. Dessutom har ARN redan fått HKG så jag tror Oslo står först i tur. Förutsatt att SAS behåller alla A340 så utökas kapaciteten med 4 plan (ett försvinner till HKG-linjen) och om jag får gissa:
Oslo-Miami: Väldigt mycket rykten på diverse forum om den här rutten så jag tror den kommer, enligt SAS egna siffror finns passagerarunderlaget även om jag tvivlar på yield och cargo-potential.
Oslo-Boston: Norwegians planer ställer till det lite men annars tickar den här rutten ganska många checkboxar inte minst cargo-potential från Oslo.
CPH-LAX: Lite av en chansning, men direktlinjer från skandinavien till amerikanske västkusten är dåligt utbyggda och med tanke på att CPH-SFO gått över förväntan borde det finnas potential och jag tror det kommer från CPH om man kan mixa in det i schemat med bara ett extra plan.
Tror tyvärr inte Singapore, Incheon eller Arlanda - Tokyo/Shanghai kommer förrän tidigast 2018 när A350 är på gång in.