Senaste nytt

Vilka kort ska jag skaffa?

Newbie

Ny medlem
Hej,

Så jag kommer att vara på resande fot om ca 7 veckor och kommer vara borta i 4,5 månader. Tänkte fråga vilka kort det finns som ger en poäng på alla möjliga köp?
Jag är newbie när det gäller allt detta men det kommer bli en hel del resande framöver säker 2-3 långresor/år och några kortare resor här och där. Så hoppas kunna samla poäng som jag sen kan använda till framförallt flygbiljetter, uppgradering, lounger så man kan jobba medan man väntar på nästa flyg och hotell vid stopovers.
Tyvärr så har jag redan köpt mina biljetter (qatar aiways) men det är ju boende, mat och aktiviteter under resan som jag fortfarande kan få poäng för.

Vilket/vilka kort skulle ni rekommenderar att jag skaffar?

Det finns så många trådar att jag inte riktigt vet var jag ska starta. Hänvisa mig gärna till de tråd ni tycker jag bör läsa.

Tack på förhand

Första frågan: Vart vill du kreditera poängen? SAS? Någon annan stans?
Om du väljer till SAS så har de samarbete med både AMEX och Mastercard, som ger olika mycket poäng och benefits samt kostar olika mycket per år.
Börja titta på SAS hemsida så ser du vilka kort de har, och sedan kan du se här på forumet vad medlemmarna tycker om dem.

Frågan är vad du kommer att flyga med framöver. Om du har massa poäng på SAS tex men flyger med Qatar så kommer du inte kunna nyttja poängen där.

För boende i Sverige/Danmark/Norge brukar grundtipset vara att samla poäng till Eurobonus och att skaffa SAS Mastercard samt SAS Amex Premium för att få in poäng till Eurobonus utöver de resor man gör.
Det finns inte så många andra alternativ på kort för oss i Sverige förutom Lufthansa, British Airways och även Finnair tror jag.

Det som kan vara ett alternativ är att skaffa Norwegians kort som ger dig credits för att flyga med Norwegian framöver. Kan vara en bra investering även om de flesta av oss på forumet använder våra poäng för att flyga Business/First och då är inte Norwegians kort ett bra alternativ.

Om du ska få poäng som räcker till något i slutändan skulle jag lägga alla ägg i samma korg, dvs fokusera på ett program och försöka få så mycket som möjligt dit.
Tex med SAS så har du möjlighet att samla poäng med både flyg och kreditkort och ganska enkelt kan man få ihop poäng som räcker till att flyga SAS Business på longhaul för 1 person. Det gäller dock att dina framtida resor styrs om att i största möjliga mån bli med SAS eller i andra hand bolag inom Star Alliance och att du lägger all din spend på Amex när det är möjligt och resten på Mastercard från SAS. Förutsätter att du har en spend på Amex på 150k per år också för att få vouchern.

Jag är i liknande sits, har hittils kollat mest åt norweigan och coopmedmera mer.

Det senare har inget valutaväxlingspåslag, och cooppoäng kan bytas mot eurobonus.
SAS Amex anser jag vara svårt då amex inte är direkt säkert när det gäller att KUNNA betala med det.
SAS mastercard har runt 2% valutaväxlingsavgift + uttagsavgift.

Dock är jag väldigt novis om på detta.

Jag är i liknande sits, har hittils kollat mest åt norweigan och coopmedmera mer.

Det senare har inget valutaväxlingspåslag, och cooppoäng kan bytas mot eurobonus.
SAS Amex anser jag vara svårt då amex inte är direkt säkert när det gäller att KUNNA betala med det.
SAS mastercard har runt 2% valutaväxlingsavgift + uttagsavgift.

Dock är jag väldigt novis om på detta.
Även om det är valutaväxlingspåslag så behöver det inte bli dyrare än de som inte har det.
Det beror på att kursen man får på kort utan valutaväxlingspåslag ofta är sämre så i slutändan går man jämnt upp i alla fall.
Ska finnas några trådar som jämför detta vad det faktiska priset blir i slutändan.

Detta inlägg jämför lite olika kurser
Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
I detta inlägg finns också en relativt ny jämförelse samt länkar till äldre trådar i samma ämne
Utlandsvänligt kort | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Även om det är valutaväxlingspåslag så behöver det inte bli dyrare än de som inte har det.
Det beror på att kursen man får på kort utan valutaväxlingspåslag ofta är sämre så i slutändan går man jämnt upp i alla fall.
Ska finnas några trådar som jämför detta vad det faktiska priset blir i slutändan.

Detta inlägg jämför lite olika kurser
Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
I detta inlägg finns också en relativt ny jämförelse samt länkar till äldre trådar i samma ämne
Utlandsvänligt kort | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack för info! Nu blev dock djungeln ännu snårigare :-(

Tack all för alla svar.
Ska försöka läsa mer om Eurobonus och sas men det verkar vara det enklaste att börja med iaf.
Kan bli några följd frågor om ett tag dock ;)

Tack all för alla svar.
Ska försöka läsa mer om Eurobonus och sas men det verkar vara det enklaste att börja med iaf.
Kan bli några följd frågor om ett tag dock ;)
Kan vara bra att regga ett konto här med lite mer långsiktigt namn, du kommer inte vara Newbie för alltid om du läser detta forum, och det går inte att byta användarnamn...

Välkommen!

Toppen