Senaste nytt

Vilka flygplatser slarvar med passkontroll vid in-/utpassering i Schengen?

Hej

Har vi någon dansk som skulle kunna svara på om de skannar dennes pass regelbundet eller om det förekommer sporadiska kontroller?

Jag har en teori om att det kan bero på vad man har för medborgarskap.
Gränskontrollerna brukar ofta vara intresserade av ens egna medborgare. Inte av andras. (Vid utresa från Schengen)
scannad = vi har noterat att du lämnat landet (ARN)
Inte scannad på CPH = du passerar bara, inte vårt ansvar att rapportera.

som skrivet, en teori bara :)

ARN brukar scanna vid passage ut. In i Schengen på ARN med svenskt pass händer det att det inte passerar scannern...

På CPH brukar mitt pass i princip aldrig scannas.

På NCE hade de inte ens en scanner om jag minns rätt senast jag flög NCE-LHR.

Hej

Har vi någon dansk som skulle kunna svara på om de skannar dennes pass regelbundet eller om det förekommer sporadiska kontroller?
Jag är inte dansk men svensk boende i Köpenhamn. På Kastrup har jag aldrig fått passet scannat, gör väl 10-20 utresor ex-Schengen per år från Kastrup.

När jag åkte till San Francisco från Köpenhamn i våras öppnades bara passet och ett getöga slängdes, sedan fick jag tillbaka det. När jag sedan kom hem så öppnades inte ens passet, utan det var bara som att han såg att det var ett svenskt pass och lämnade tillbaka det :eek:

På Arlanda scannas alltid mitt pass när jag lämnar Schengen, men sällan när jag kommer hem...

Lite OT kanske men hade en intressant händelse för 2 veckor sedan, landade i Edinburgh - skannade passet i automaten -lyser rött och bli kallad på inspektion... visar sig att mitt pass är efterlyst av Interpol... tar någon minut innan jag fattar och står där som ett fån... tills jag kommer på att jag hade råkat hitta mitt förlorade pass i min innerficka i kavajen... (som jag anmält försvunnet ett år tidigare)... tack och lov hade jag mitt extra pass i väskan.... nu undrar jag bara vart mitt nya pass är... får nog leta igenom alla kavajer... men hur som, blev ett intressant förhör... men kom in till slut... tur att detta inte hände när jag var en vecka senare i Kina...

Jeg har aldrig fået scannet passet i København, hverken ud eller ind. Tidligere plejede de aldrig at åbne det, men på det seneste har jeg oplevet at man kort har kigget på billedesiden(!).

(Dansk pas + bor i Danmark)

ARN brukar scanna vid passage ut.
Scanna?? Vid resa till Egypten var jag lite oförberedd på passkontrollen och började famla i innerfickorna.
Ska du till Sharm el Scheik? blev frågan.
När jag svarade på obruten svenska önskade killen bara trevlig resa och vinkade förbi mig innan jag ens hann få upp passet.

Lite OT kanske men hade en intressant händelse för 2 veckor sedan, landade i Edinburgh - skannade passet i automaten -lyser rött och bli kallad på inspektion... visar sig att mitt pass är efterlyst av Interpol... tar någon minut innan jag fattar och står där som ett fån... tills jag kommer på att jag hade råkat hitta mitt förlorade pass i min innerficka i kavajen... (som jag anmält försvunnet ett år tidigare)... tack och lov hade jag mitt extra pass i väskan.... nu undrar jag bara vart mitt nya pass är... får nog leta igenom alla kavajer... men hur som, blev ett intressant förhör... men kom in till slut... tur att detta inte hände när jag var en vecka senare i Kina...

Just därför borde det ju vara betydligt viktigare att dom skannar passen när man ska in i Schengen.
Motion 2012/13:Ju206 Missbruk av och illegal handel med pass - riksdagen.se

Det innebär ju att min teori kan stämma :)
Kul! Men som Christian R skriver så stämmer det med störta sannolikhet inte.

Jag är inte dansk men svensk boende i Köpenhamn. På Kastrup har jag aldrig fått passet scannat, gör väl 10-20 utresor ex-Schengen per år från Kastrup.

Toppen