Senaste nytt

Vilka flygplanstyper rankas som de bästa för passagerarna?

palmen

Moderator
Såg att någon rekommenderade benutrymmet längst bak i 747. Det kan förstås stämma att enstaka stolar kan ha bra sådant, men generellt är oftast benutrymme, recline, buller/skak sämre där bak. Plus att man får vänta i evigheter på att komma av..

Man har extra utrymme att sticka fram fötterna på sidan om stolen framför om man sitter vid fönstret längst bak (där kroppen smalnar av så bara 2 säten får plats på fönstersidan). Sen finns det som sagt andra nackdelar med att sitta där, men har man ingen brådska gör det inte mig så mycket om man kommer av sist.
 

Unicornone

Medlem
A330/340 pga 2-4-2 konfig samt ljudnivå jämfört med Boeing, det är troligen på olika frekvenser men för mig upplevs Boeing generellt störigare.
MD80, tyst (om man nu inte sitter granne med maskinerna) och gott om plats. Kommer att sakna SAS kärror när deras 737ng kommer....
767 är väl ok med tanke på konfig 2-4-2 men de jag flughit med (US airways) har varit mer än slitna. Toaletterna så skitiga att det inte vaarit 90 graders hörn utan mer avrundade av all smuts som aldrig blir bortstädad.
777 gillar jag inte tack vare 3-3-3 i economy.
747 njae, 3-4-3 är inte någon hit, har flugit med bekanta några ggr och kommit fram till att mitten är bäst då slipper man be om ursäkt för att resa sig upp...

A380, vill, vill, vill.....
 

bstark

Medlem
Känns som att vi borde ordna en A380 resa med BusinessClass.se så alla får testa :)

Jag tycker precis som Agehall att A380 är skönaste planet att flyga.

De närmaste alternativen skulle väl i så fall vara...

AF Paris-New York
AF Paris-Johannesburg
AF Paris-Washington
AF Paris-Montreal
KE Paris-Seoul
EK London-Dubai
SQ London-Singapore
QF London-Singapore
LH Frankfurt-Miami
LH Frankfurt-Tokyo
LH Frankfurt-Beijing
LH Frankfurt-Singapore
LH Frankfurt-Johannesburg
EK Manchester-Dubai
EK Munich-Dubai
EK Rome-Dubai
SQ Zürich-Singapore
 
Last edited:

hoss

Medlem
Som redan sagts, det beror mer på flygbolaget än planet. Några av mina erfarenheter är: Övervåningen, helst fönsterplats, i BA:s 747 Business Class är min favorit även om det är lite knöligt att ta sig ut om man får kliva över någons ben. Jag har haft tämligen bekväma economy-flygningar i Northwests 747-400 DTW-AMS och DC-10 AMS-MSP, men dom har ju gått samman med Delta. KLM 747 AMS-LAX, SFO-AMS och ORD-AMS i economy var ganska trångt. Min värsta upplevelse hittills var 2009, LH MUC-LAX med en supertrång 340. Den förbannade media-boxen gjorde att jag inte kunde sträcka på benen, ryggstöden framför var nedfällda maximalt, det kändes som jag satt i ett skruvstäd. Aldrig mer!
 

Patrik

Medlem
Som redan sagts, det beror mer på flygbolaget än planet. Några av mina erfarenheter är: Övervåningen, helst fönsterplats, i BA:s 747 Business Class är min favorit även om det är lite knöligt att ta sig ut om man får kliva över någons ben. Jag har haft tämligen bekväma economy-flygningar i Northwests 747-400 DTW-AMS och DC-10 AMS-MSP, men dom har ju gått samman med Delta. KLM 747 AMS-LAX, SFO-AMS och ORD-AMS i economy var ganska trångt. Min värsta upplevelse hittills var 2009, LH MUC-LAX med en supertrång 340. Den förbannade media-boxen gjorde att jag inte kunde sträcka på benen, ryggstöden framför var nedfällda maximalt, det kändes som jag satt i ett skruvstäd. Aldrig mer!

Jag har också hamnat på northwests DC-10 AMS-MSP, codeshare med KLM. Det var en bekväm resa då jag hade bulkhead platsen längst fram i economy. Finns det fortfarande flygbolag som kör DC-10?
 

Gnopps

Medlem
Generellt föredrar jag Airbus före Boeing men långt viktigare är flygbolagets inredning.

Går jag enbart på flygplanstyp kommer Airbus 380 först, den är faktiskt bekväm men också lite tråkigt eftersom man känner så lite att man flyger. Annars Aribus 330/340 eftersom man då sitter 2-4-2. Boeing 777 är rätt skön att flyga men då stolarna är 3-3-3 eller 3-4-3 (vissa tom. 2-5-2!) blir det lätt lite jobbigt.

Jag gillar också att flyga MD-11 och B747, men det är mest för jag tycker planen i sig är så snygga.
 

campaigner

Medlem
Kortdistans:
Airbus 320, pga den breda kabinen och allmänt rymligare och luftigare intryck än Boeing 737 (som ju har smalare kabin men lika många stolar i bredd, 3+3). Embraer 190 är också trevlig, eftersom den har hyfsat bred kabin jämfört med konkurrenten CRJ-900, med samma antal stolar i bredd (2+2). Den senare känns liten och trång, medan Embraer 190 känns som vilket normalt kortdistansflyg som helst. MD-80 skulle kunna vara trevligare om de vore nyare och fräschare. Trasiga och slitna stolar drar ner intrycket.

Långdistans:
Boeing 747, pga den stabila gången och härliga rymden i kabinen (jag har inte flugit Airbus 380). Jag gillar särskilt utrymmet längst fram i nosen (även om det brukar bli ett himla oväsen där när noshjulet precis har fällts upp...). Det är egentligen problematiskt med konfigurationen 3+4+3 i Economy, särskilt om man flyger ensam eller 2 personer (vilket ju är det vanligaste), så om man inte flyger Business så kan jag tycka att Airbus 330/340 är bra pga av konfigurationen 2+4+2, som flera tidigare har skrivit. Boeing 777-300 är trevlig om man sitter i allra längst fram, för det är ganska tyst och den är också stor och har en stabil gång i luften. De planen är också generellt sett modernare inredda än de gamla 747. Ska bli spännande att få testa nya 747-8 någon gång i framtiden...
 
Toppen