Senaste nytt

Vilka flygbonusprogram har du använt dig av?

MartinH

Medlem
Jag tänkte att det kunde vara kul att berätta om olika flygbonusprogram man använt sig av under åren. Jag har erfarenhet av hel del, men många av er har säkert använt er av andra program som AVIANCA LifeMiles, DELTA SkyMiles, GOL Smiles, QATAR Privilege Club, CZECH OK Plus, BMI Diamond Club, THAI ROP etc.
Berätta gärna om era erfarenheter och användningar!

SAS Eurobonus
Medlem sen 2002, troligen första programmet jag gick med i, även om jag började flyga i mitten av 90talet. AMEX Elite sen 2011.
Huvudprogrammet såklart, som för de flesta här. Samlade poäng medvetslöst på 2000talet, kom upp i Silver några gånger, minns att jag och kollegorna blev glatt överraskade när vi slapp betala för extra bagage. Hände ibland att Lufthansa gav oss extra bagage med SAS Silver... Guld först 2016 efter att ha haft Guld på AEGEAN och TURKISH några år. Tror första bonusresan var så sent som 2012, till Washington i SAS (gamla) business med AMEX 2-4-1. Antagligen en hel del poäng som förfallit innan dess, men det var inget jag hade koll på då.
Jag flyger bara privat numera och nästan uteslutande på poäng. Roligast var det åren innan pandemin när man kunde flyga SINGAPORE, ANA, ASIANA, THAI och LUFTHANSA i F.

FINNAIR Plus
Samlade en del på 2000talet, fast flög till Japan med FINNAIR redan på 90talet. Har för mig att jag kom upp i Silver nån gång efter resor till USA och Japan, men har aldrig använt några poäng. Första loungen var 1999 då uppdragsgivaren hade bokat oss GOT-HEL i business. Incheckningsagenten hälsar att vi är är välkomna till loungen, vi fattar inte vad hon pratar om. Vi hittar dit, tittar länge på kylskåpet med öl. Efter en stund skickar vi fram vårt starkaste kort för att se om det verkligen inte är hänglås på kylskåpet...

KLM FLying Blue
3e programmet jag använde på 2000talet. Kom upp i Silver nåt år. Tror faktiskt min första bonusresa var med Flying Blue, typ Strasbourg-Nantes som var svindyrt så då kollade jag för första gången vad man kunde göra med poäng. Statusmatchade till Guld 2013, men då var jag inne i Star Allianceträsket så fick inte mycket användning av Guldkortet. Kom in i nån lounge med CHINA EASTERN nån gång. Fyllde på kontot med poäng från Amex för några år sen så jag kunde boka en resa i business med GARUDA och VIETNAM, 2 bolag som jag annars troligen inte hade åkt med.

AEGEAN Miles+Bonus
Efter att ha funderat på hur jag och kollegorna skulle få guldkort efter många års medvetslöst flygande så hamnade jag här businessclass.se 2011. Vi bokade en resa till Kina/Sydkorea med Lufthansa i business för 1111€ den 11 november 2011 (ja, jag kom på idén att skriva detta igår...). Fick guldkort med AEGEAN efter den resan och jag blev fast i träsket med guldkort och bonusresor. Jag gick vidare med guldkort hos SAS efter några år, via TURKISH. Några av kollegorna stannade längre med AEGEAN och vi poolar poängen så jag har fortfarande tillgång till en del poäng här. Har bokat Lufthansa F några gånger för både mig och kollegor, men begränsningen med bara 2 flights per resa gör att programmet inte är så användbart. Enklast användning är att boka enkelresor inom Asien i business.

TURKISH Miles&Smiles
Matchade till guldkort och hade en kort sejour med TURKISH innan jag gick vidare till SAS. Tjänade in lite poäng, blev uppgraderad på GOT-IST några gånger. Använde poängen (och köpte till lite som saknades) och bokade business till Tanzania för mig och polaren.

US AIRWAYS Dividend Miles
The holy grail! Här köptes det miles 2011-2013 när USD kostade 6 kr och flögs i business och first runt världen för 6-10000 kr.
Min första bonusresa i business till Mauritius 2012.
Min överlägset bästa bokning var när jag lyckades boka en jobbresa 2014 till Kina, Japan och Australien på till stor del samma flyg som kollegorna, fast med mina 3 första F på samma resa, ANA, THAI och ASIANA, och AIR CHINA i business. Magiskt!
Sen gick US AIRWAYS och AMERICAN ihop och poängen gick från Star Alliance till One World.

AMERICAN Aadvantage
Helt plötsligt hade jag massa poäng hos One World. Tack vare Oslodealen 2015 så flög jag även in ett Guldkort hos AMERICAN, helt oavsiktligt. Har trixat till mig en del poäng, bl.a. 40årskalaset förra året, så har fortfarande kvar lite poäng. Har bokat F med ETIHAD, QATAR, CATHAY, JAL och MALAYSIAN genom åren med dessa poäng.

BRITISH Executive Club
Jag har aldrig krediterat nåt flyg här, men med hjälp av olika Aviosförflyttningar hit o dit och nåt poängköp och Amextransfer så har jag haft poäng till att boka GOT-LHR några gånger och några korta flyg med CATHAY och MALAYSIAN i business.

UNITED Milageplus
Jag lyckades av misstag kreditera en av mina få betalda businessbiljetter hit. Köpte till lite poäng och bokade THAI F från Australien.

LUFTHANSA Miles & More
Jag har aldrig krediterat nåt flyg här, men tack vare en Hiltonkampanj för några år sen och kreditkort signup så har jag miles här. Hade bokat Hawaii-Asien i business, men pandemin kom emellan.
 

pep

Medlem
26 FFP Programmer har jeg været eller er jeg endnu aktivt medlem af:
  • M&M Nu dormant. Gav mig mange glæder for sølvkortet i mange år (baggage, lounge). Ca. 5 awardtrips
  • VN Har haft 3 awardtrips. Er ved at glide ud til fordel for FB med AF-KL
  • Flying Blue AF/KL/KQ Meget aktiv, stadig guld. Flere awardrejser med KQ
  • SU 1 awardrejse, er blevet dormant
  • ET 1 awardrejse og flere lounge-accesses
  • LOT (nu MM), har aldrig brugt til indtjening, men en fordel ved bookninger
  • SAS EB 4-5 awardrejser. Kun været sølv. Nu dormant
  • SQ 2 awardrejser. Nu dormant
  • PK Herligt pgm med upgrades og masser af baggage. Nemt at indløse
  • TG 10 awardrejser? Nu dormant. Har været oppe paa guld
  • UA 1 awardrejser. Chosen for mileage generosity. Lever endnu
  • Airasia Giver lidt fryns og rabat ved bookninger
  • Brusselair (nu MM), har aldrig brugt til indtjening, men en fordel ved bookninger
  • Egyptair God indtjening, men fik aldrig brugt miles
  • Gulf Air. Ingen alliance. Dødt
  • Qatar 20 awardrejser. Har haft mange glæder med QRPC, men nu er det hele totalt devalueret. Var Platinum in flere aar men nu kun guld.
  • Aegaean Gik efter guldkort ved statusmatching. 1 awardrejse
  • SkyWards EK Fik aldrig indtjent nok, da jeg maatte prioritere QR
  • Avianca Amigo Gik efter guldkort ved statusmatching
  • Miles & Smiles TK Status matched. Har aldrig brugt det, kun til loungebesøg
  • Alitalia MilleMiglia Statusmatched. Aldrig rigtig brugt, kun lounges
  • Bangkok Airways PG Aktiv, har haft 2 awards
  • China Southern Kun brugt for bookninger
  • Rwandair Aktiv bruger, kun 1 award
  • British Airways Guld. Miles bruges som delkøb af billetter og loungehoppings
  • Air Niugini Herligt program, med masser af personlig hjælp som medlem. Giver uofficielt loungadgang selv som basic.
 

intuition

Medlem
KLM Flying Dutchman - En av mina första affärsresor var med KLM till USA. Hade ingen aning om program, men flög med min chef som jag hade sett hade SAS guld så jag tänkte att någonstans måste man börja. Första och enda resan med KLM. Den var helt galen där KLM först nekade oss ombordstigning i AMS men till sist återinsatte oss på flyget, hittade typ G och F platser till oss (mitten av mitten) och slarvade bort väskorna. Varje dag under en veckas turné i USA kom väskorna fram till det hotell vi precis hade lämnat. Sista dagen innan hemrean hann väskorna i fatt oss, så det blev till att typ checka in en helt oöppnad väska. Min boss hittade någon bra ursäkt till varför vi måste komma hem lite fortare än via AMS, så vips bokade han om oss till en SAS-flight där vi blev uppgraderade till dåtidens business; fåtöljer med recline och "personligt underhållningssystem" vilket var en bärbar mini-DV spelare med 3" skärm och så fick man ta den film-kasett som var ledig.

AlItalia Status-matchad, men har aldrig haft någon större mängd SkyTeam flyg.
ITA - Status-matchad. Med erfarenhet av hur mycket jag använt AlItalia-kortet kan man säga att det var mot bättre vetande. Men man fick en vädigt trevlig baggage-tag i äkta läder, så varför inte?

China Southern Sky Pearl - Hade ett långt byte i CAN över natten och som medlem skulle det vara enklare att få sponsrad 24h visa och ett hotell gratis. Det fungerade, men poängen körde jag nog till AlItalia. I slutändan försvann AlItalia, och poängen räckte till någon meningslös pryl i deras webshop.

AirFrance Flying blue - Hade en resa till Paris med Air France och fick för mig att satsa eftersom det var lite rave på BC om programmet. Men samma sak igen, alldeles för lite och för billiga flyg för att ens fundera på att jobba vidare med programmet.

Finnair Plus - Huvudprogram sedan 2009. Ren slump, hade en flickvän med förankringar i Nyland. Åkte en sommarresa till Helsingfors med henne och fyllde i ansökan till programmet ombord, mest på chans. Förhållandet kraschade strax därefter, men programmet behöll jag och blev platinum samma år på tre st YOLO-resor. Hade ingen tanke på att förnya det, men nu 13 år senare har jag en obruten svit av platinum kort.

Aegean Miles&Bonus - Mitt andra huvudprogram, skaffat strax efter Finnair plus. Tillsammans har programmen ganska väl täckt mitt behov av statusförmåner på resor.

ANA Milage club - Endast för awardsökningar. Flugit en del med ANA, men poängen passar bättre i annat program. Fast jag var lite sugen på att gå över till ANA när de annonserade att de körde 2x poäng på alla resor under 2022. Men Japan öppnade inte fort nog, så det blev inte så.

Avianca LifeMiles - Ytterligare ett program som det rave:ades om, men jag kom aldrig igång.

Cathay Pacific - Kom in via någon undersökning som gav poäng i programmet. Gillar Catahy och flugit en del, men krediterar till Finnair plus. Poängen från enkäten har säkert förfallit.

Czech Airlines OK Plus - Statusmatch. Flög några flyg med dem, men inget program jag valde att förnya.

Malev Duna Club - Statusmatch till högsta nivå, men jag flög ett antal gånger med Malev till Budapest. Programmet var inte mycket att hänga i en julgran då iaf. Bolaget gick omkull något år efter, så där försvann lite poäng.

Malmö Aviation - Helgpendlade Göteborg-Stockholm under en period. Men på billigaste biljetter så det blev aldrig något värdefullt av det. Någon bonusresa blev det kanske. Det bästa på den tiden var deras sjukt smidiga mobil-"app". Det var en WAP lösning, och man bara valde från-ort, till-ort dag/tid i ett meny-system. Med 4 klick på OK-knappen på telefonen kunde man boka och betala en resa med nästa avgång till Stockholm på 20 sekunder.

Norwegian Rewards - Med den udda metoden att vart 6-e flyg gav en ny förmån som gällde i ett år fram var programmet lite kul tyckte jag. Byggde upp fast track, extra väska, sittplatsval på kort tid. Men efter ett tag var flygen mindre attraktiva för mig (dyrare på mina rutter och konstigare avgångar) så det höll bara något år.

Qantas - Bara för att söka awards. Krediterar QF flyg till Finnair.

Qatar PC - Ett tag hade jag två medlemsskap... Det började med att jag rätt så enkelt förnyade Finnair Plus platinum och det kändes som mer lönsamt att kreditera QR-flyg till QRPC. Det blev i slutändan inte så jättemycet poäng, så brände vad jag hade på någon uppgradering (plus en nalle-björn i deras tax-free shop) och slutade använda programmet. Men på någon av Australien-flygningarna fick personalen för sig att jag var programlös. De var lite söta när de flera gånger var hos mig och förklarade att jag absolut borde gå med i programmet eftersom jag flög till Australien i premiumkabiner. Till sist fyllde jag i en ansökan bara för att slippa prata mer om det. Flygen krediterade jag då till Finnair plus och tänkte inte mer på det. Men en tid senare fick jag väkomst-brev, medlemskort och ett nytt konto med poäng krediterade. En trevlig double-dip!
Flög upp det nya medlemsskapet till Platinum och tänkte fortsätta. Men sedan kom Covid. Och devalveringarna. Och samordningen med BAEC där konkurrensen om premium-platser mångdubblades. Så där tog det hoppet slut.

SAS Eurobonus - Varit medlem i evigheter , men flugit väldigt lite SAS. Första gången jag nådde status var 2021. Tagit ut en award resa till Shanghai 2005 på poäng som skulle brinna inne. Och en burk med Honung från någon webshopp.

Turkish Miles&Smiles - Status match inför en resa till Kina. De hade då precis öppnat Göteborg-Istanbul och jag tänkte att Turkish kunde bli ett alternativ. Under 17 tkr kostande longhaul business då, så det var attraktiva priser också. Programmet var relativt lätt att förnya, med lägre poängkrav på förnyelse och 2 års period. Men Aegean var ändå mitt huvudsakliga program inom star, så M&S förföll.
 
Last edited:

Hafermann

Medlem
Har också många de ovan nämnda. Men de jag går seriöst på för status är Eurobonus (Diamond), Flying Blue (Gold), Finnair (Platinum) och M&M (Frequent Traveler).

Tycker det är skönt att minst guld hos de tre stora allianserna. Har dock funderat på att byta från Flying Blue till Deltas program. Erfarenheter från detta?
 
  • Gilla
Reactions: pep

GOTATH

Medlem
När jag tänker efter har det blivit en del genom åren!

Sas Eurobonus: huvudprogram sedan jag gick med runt 2007. Guld eller högre sedan 2012. Tyvärr blev det soft landning under ett av diamond-åren så min streak bröts. 3 år kvar till LTG nu... Med Eurobonus har jag haft en massa trevliga upplevelser med BC och andra.

Klm/Air France Flying Blue: medlem sedan 2005. Flög mycket med dem fram till 2012 då fokus gick över till Eurobonus. Mitt första statuskort blev ett FB silver runt 2010 och det kändes kul att få prioboarding och en extra väska. Matchade till Guld 2013 men blev bara en resa så halkade ner till silver och Explorer. Kul detalj då jag blev uppgraderad till Delta first mellan Vegas och San Diego. Var egentligen bara Explorer men blev något fel i systemet så det sa AF Silver som gav en uppgradering. Sedan tidigt 2022 är jag guld igen och håller på att jaga återkval.

BA Executive club: Blev silver efter en resa med Qatar i business till Australien och några hopp till London. Tyvärr passar oneworld dåligt med mitt resemönster så tappade snabbt statusen.

Malev Duna Club: Minns inte hur, skyller på BC, men jag lyckades få någon status där som jag snabbt missade att återkvala till. Eller om det var att de gick i konkurs, minns ej.

Avianca Lifemiles: mitt stora sorgebarn. Köpte en massa miles 2013 då dollarn var billig och programmet fördelaktigt. Nu förlänger jag giltighetstiden varje år och kommer aldrig till skott med att boka.

BRA vänner: skönt att lägga poängen nånstans när man flyger inrikes. Samma resonemang med Norwegian.

Aegean Miles and bonus: mitt första guldkort! Drogs in på en resa med Swiss till Bangkok 2011. Business dit och ekonomi hem. Efter det guldet ville jag aldrig flyga utan prio och lounge igen... :) Fortfarande medlem och har några miles som jag borde använda till Aten.

Seasmiles: båtresor i Grekland (Flying Dolphins). En handfull poäng men är mest kul att ha ett udda kort.

Tack BC ännu en gång för all kunskap jag fått så att jag lyckades nyttja programmen så bra!
 
Last edited:
Toppen