Senaste nytt

Vilka försäkringar täcker vid resemål under Covid?

Hachans

Medlem
Har priserna skenat hos reseförsäkringarna? Köpte försäkring i mars hos Gouda för hela världen inkl USA, kostade ganska rimligt (minns inte exakt). Nu är kostnaden uppe i över 2000kr. Kan det verkligen stämma?
 

andersson.j

Medlem
Folksam, Tre kronor/swedbank och Dinas hem/reseförsäkrinngar gäller även om man reser mot UDs avrådan. Därmed borde de gälla för Covid-19 precis som vilken annan sjukdom som helst, och täcka sjukvård, hemtransport, etc.

Enligt Konsumenternas ska samma sak gälla för Trygg-hansa och Aktsam men det lyckas jag inte bekräfta på deras webbsidor.

Om man reser mot UDs avrådan täcker dock inte försäkringarna evakuering. I alla fall inte om det skulle bero på Covid-19. Ofta inte heller om det gäller något annat t.ex. naturkatastrof. Här brukar man dock bara få upp till 10k så kanske ingen större förlust för något relativt osannolikt?

Täckningen vid karantän är ofta svag eller obefintlig. Några av dem ger viss täckning om man faktiskt testat positivt. Ingen skriver ut om även medresenärers karantänkostnader täcks. Många är tydliga med att försäkringen inte täcker karantänkostnader om man inte själv är sjuk. Just karantänkostnader skulle jag gärna vilja ha bra täckning för. Två veckor fast på ett bättre hotell kan bli dyrt.

Trygg-Hansa:
Reseförsäkringen ger däremot ingen ersättning för kostnader som kan uppstå om du blir satt i karantän och inte heller för extra kostnader som kan uppstå om du behöver evakueras på grund av viruset.

Dina:
I de fall där lokala myndigheter sätter exempelvis ett hotell i karantän finns inte något skydd i reseförsäkringen.

Reseskyddet kan inte ersätta merkostnader för exempelvis kost och logi om du sätts i karantän eller blir kvar utomlands av andra anledningar än att du är sjuk eller råkat ut för ett olycksfall.

Tre kronor/swedbank:
Reseskyddet har inget moment som ersätter merkostnader för exempelvis kost och logi om du sätts i karantän eller blir kvar utomlands av andra skäl än att du själv är sjuk eller skadad.

Folksam:
Vi ersätter merkostnader för kost, logi och hemtransport ifall du blir kvar längre än planerat om det är medicinskt motiverat. Detta ska i förhand vara godkänt av oss eller SOS International.

Om ett visst land har speciella karantänsregler som gör att du måste stanna kvar längre än det är medicinskt motiverat kommer du själv behöva stå för eventuella kostnader det kan medföra.

ERV erbjuder reseförsäkring, ej del av hemförsäkring, i stil med Gouda. Villkoren är dock ungefär lika dåliga som för hemförsäkringarna:
Försäkringen ersätter dock inte utgifter för evakuering som direkt eller indirekt orsakats av COVID-19 samt utgifter för karantän om anledningen till karantän inte beror på ditt eget insjuknande i COVID-19 under resan.

Däremot omfattas egen karantän om du insjuknar i COVID-19 och tvingas stanna kvar på resmålet längre än förväntat, då ersätts merkostnader för detta under momentet Sjukdom. (1500kr per försäkrad och dag. Det täcker kanske mat men knappast logi på ett bättre hotell.)

Det försäkringen inte täcker i samband med COVID-19 är evakuering, till exempel om UD utmanar alla svenskar att resa hem pga Covid-19. Vid tex krig eller andra oroligheter som inte är kopplat till COVID-19 gäller evakueringsskyddet i försäkringen som vanligt.

Bäst villkor tycker jag Gouda har och de är bara marginellt dyrare än ERV:
Vår nya försäkringsomfattning innebär att försäkringen gäller om du plötsligt och oförutsett sätts i karantän på resan på grund av Covid-19, oavsett om du är smittad eller ej.

Du får ersättning för merkostnader i samband med karantän, exempelvis merkostnad för hotell, mat och ny flygbiljett hem, om du inte kan resa hem som planerat.

Det försäkringen inte täcker i samband med COVID-19 är evakuering, till exempel om UD utmanar alla svenskar att resa hem pga Covid-19. Vid tex krig eller andra oroligheter som inte är kopplat till COVID-19 gäller evakueringsskyddet i försäkringen som vanligt.
Ersättningen hos Gouda är dessutom "Nödvändiga och skäliga kostnader" vilket förhoppningsvis räcker längre än ERVs 1500kr/person/dag.
 

Migato

Medlem
Någon som fortfarande använder Folksam resklar? Trodde att bagageförsening var en del av resklar men verkar vara standard på hemförsäkringen. Dessutom trodde jag det var 500+500 kr per person (har för mig att jag läst per person någonstans) men nu är det per kolli. Någon som har koll om det har ändrats senaste tiden?

Har ju bra hyrbilsförsäkring via Amex Elite så att betala för Resklar känns lite överflödigt. Vad tycker ni själva?

PS. Hittade ingen tråd om Folksam resklar specifikt så fick bli denna.
 
Toppen