Senaste nytt

Vilka är era bästa naturresemål?

Några favoriter har nämnts i tråden, men annars:

Malawi(sjön)
Sikkim
Rurrenabaque
Kappadokien
Skeleton Coast

Bubblare: Sea Ranch - perfekta kombon mellan arkitektur och natur.

Bhutan och Sydafrika/Krugerparken är det bästa jag upplevt över hav.

Maldiverna bäst under hav, mest pga lätttillgängligheten. Finns såklart bättre dykställen, men ofta krävs då liveaboard.

Tänker på vandring då
-Kungsleden, att inte ha mobiltäckning på 7 dagar gjorde bara upplevelsen starkare
-Schweiz eller västra Österrike har i mina ögon fina berg och åker så ofta jag kan, gärna så nära glaciärerna som möjligt men det är även skoj att vandra runt bland skogen med ibland.
-Hela Nya Zeeland, tja nästan då finns ju städer där med :)
-Yosemete som någon skrev var med otroligt fint

Grand Canyon har redan nämnts men jag skulle vilja slå ett slag för hela Arizona.
Men, det är ju inte så illa med en sommaräng på svenska landsbygden heller.

Tittar vi på allt som nämnts redan i tråden så kan vi nog konstatera att jorden är en ganska fantastisk plats.

Kom att tänka på:
"Hur underbart var inte det!
Jag var nära, jag var nära
Jag var nära, jag var där
En stund på jorden" (Laleh)

Ja, mycket vackert finns det att se i världen. Svårt att rangordna naturligtvis - men sedan mitt första besök i USA för 40 år sedan är jag ganska förtjust både i State Parks och National Parks där. Här är mina största favoriter:
1) Grand Canyon (första besöket 1979, senaste 2016) - är nog bland det absolut häftigaste jag vet
2) Everglades (underbar natur, har besökt parken ett flertal gånger - har en del "vildmarksövernattningar" där)
3) Big Bend (imponerade ödsligt - jag har simmat över Rio Grande mellan USA och Mexico några gånger - oklart om detta är görbart idag)
4) Crater Lake (mycket speciellt ställe - har aldrig sett klarare vatten)
o s v

Hawaii, överallt utom Waikiki Beach.
Colorado, vilka berg!
Irlands västkust.
Island, mäktig natur.

Plus ett gäng redan nämnda ställen.

Toppen