Senaste nytt

Vilka är dina tre bästa tips för en ny EuroBonus medlem?

Nej, med siffrorna i ditt exempel är det inte lönt. Men om trådskaparen kommer upp i 300 000 SEK spend med AMEX, betalar 1-2 hantverkarfakturor med Coop/Betalo och hen får sitt guldkort hos SAS så tycker jag det kan vara värt att veta att hen kan tjäna mer miles för sina flygningar någon annanstans.
Absolut kan det finnas anledning att lägga poängen någon annan stans. Men om han har 2 stycken 2-4-1 vouchers från Amex efter 300.000 spend under ett år kommer det även behövas en hel del poäng för att kunna nyttja dessa till Business/First på longhaul (som brukar vara bäst valuta för poängen), att då ha poäng hos Aegean kommer tyvärr inte att hjälpa.
Allt beror som sagt på vad man ska nyttja poängen till, jag är personligen glad att jag hade 30k poäng hos Aegean så jag kunde köpa en enkel hem från USA med dessa istället för att betala omkring 10.000 kronor för att betala för samma resa.

Hej alla, återigen tack för alla era vänliga svar.

Jag har läst igenom allas kommentarer och har sammanställt en liten lista för mig själv:

1. Jag ska beställa ett SAS American Express kort. Elite heter det och ger 20000 poäng från start.
2. Jag ska bli EuroBonus Guld.
3. Familjekonto låter bra men kräver att jag startar EuroBonus för alla i familjen. Det tar vi senare.
4. Coop Medmera kan man läsa mycket om men det känns "konstigt" på något sätt. Inget för mig.
5. SAS Onlineshopping var inte så skoj tycker jag.
6. Tack för tips om Optiontown uppgradering.
7. Aegean vet jag inte riktigt vad det är och jag vill nog inte ha mer än ett kort.
8. Tack för tips om att bara boka Business Class transatlantiskt. Ironiskt nog finns det lika många kommentarer som säger att dom biljetterna är omöjliga att hitta.

Svar på några av era frågor:
- Jag flyger till Göteborg varje eller varannan vecka under arbetsåret.
- Jag är man.

Jag återkommer med flera frågor snart. Tycker inte det är helt självklart hur mycket en EuroBonus poäng är värd när man läser på SAS hemsida. Det finns verkligen många sätt att tjäna poäng men det är lite av en djungel och smakar nästan billigt när man ser vissa erbjudanden. Jag trodde EuroBonus var premium?

Titta här:
Anvnd & tjna pong - SAS

Dessutom, om man bokar hotell via www.Booking.com så kan man tjäna poäng hos Aegean Airlines.

Det är inget konstigt alls med Coop Medmera Mer-Mastercard, du går miste om många sköna Eurobonuspoäng om du inte betalar dina räkningar med det (genom Betalo). Många tror att man faktiskt måste handla på Coop för att få poäng, men så är inte fallet.

I korthet är tipsen
- Samla segment och/eller baspoäng så att du når upp till EBG (går snabbare om du flyger mer, flyger omvägar, skaffar AmEx Elite mm).
- Samla extrapoäng genom att handla vardagsvaror med SAS AmEx (eller SAS MC/Diners) och betala räkningar med Coop MedMera via Betalo som du konverterar till Eurobonuspoäng. Coop MedMera har ingen avgift på Betalo (inte idag men sånt här kommer att ändras med tiden), avgift är annars 1-2% beroende på vilket kort du använder på Betalo. Samla poäng genom att registrera EBkortet när du bokar hotell, hyrbil, online-shopping etc.

EBG ger tillgång till Fast Track, Lounge, snabbare telefonsupport, extra väskor mm.
Bas- och extrapoäng använder du till att boka bonusresa i BusinessClass interkontinentalt eller uppgradering till BusinessClass ic (eller köpa muffins ombord om man vill bränna poäng). Enligt mitt tycke är det bra utväxling att boka Go-biljetter på poäng inom Europa/Skandinavien när det är 50% kampanjer. En fördel med bonusresor är att de är avbokningsbara även i Go.
Grovt sett kan man värdera 1000 EBpoäng till 100 kr.

4. Coop Medmera kan man läsa mycket om men det känns "konstigt" på något sätt. Inget för mig.

Jag skulle råda dig att fundera en gång till på detta. Det blir en hel del poäng genom att betala vanliga räkningar för många av oss på ett år. Har man några hantverkarfakturor eller köper en bil t.ex. så kan det bli riktigt många poäng!
När du väl lyckats få en 2-4-1 voucher från Amex gäller det att du har en hel del poäng på kontot för att få bra valuta för den (läs: boka en resa för två i long haul i business). Det stämmer att det är svårt att hitta dessa biljetter med SAS om du inte är väldigt flexibel eller ute i god tid, men med andra bolag som t.ex. Lufthansa är det lätt!

Välkommen @Monark Trevlig tråd du skapat som ny medlem, när jag skapade min första tråd förstod jag nog bara 80% av svaren eftersom jag inte visste tillräckligt om resande & framför allt förkortningar. Idag skulle jag kunna läsa den & förstå till 100%.... Om något är otrydligt så fråga! :)

Som start kan du börja med att jobba mot ett EBG. Efter det kan du fundera över hur du vill fortsätta. Bra att du skaffar ett SAS branded kreditkort. Som de andra skriver håll på dina bonuspoäng, slösa inte bort dem på prylar eller mat ombord, använd dem till att flyga. Skulle du sakna poäng för att göra en longhaul i business så kan du använda poängen vid något annat tillfälle EU/Scandinavien då är det svindyrt att köpa biljetten kontant. Det är som folk skriver här bäst att spara till longhaul, om du får en "halva priset"-kupong från Amex (2-4-1), så går det ju dubbelt så fort.

Hej alla, återigen tack för alla era vänliga svar.

Jag har läst igenom allas kommentarer och har sammanställt en liten lista för mig själv:

1. Jag ska beställa ett SAS American Express kort. Elite heter det och ger 20000 poäng från start.
2. Jag ska bli EuroBonus Guld.
3. Familjekonto låter bra men kräver att jag startar EuroBonus för alla i familjen. Det tar vi senare.
5. SAS Onlineshopping var inte så skoj tycker jag.
6. Tack för tips om Optiontown uppgradering.
7. Aegean vet jag inte riktigt vad det är och jag vill nog inte ha mer än ett kort.
8. Tack för tips om att bara boka Business Class transatlantiskt. Ironiskt nog finns det lika många kommentarer som säger att dom biljetterna är omöjliga att hitta.

Svar på några av era frågor:
- Jag flyger till Göteborg varje eller varannan vecka under arbetsåret.
- Jag är man.

Jag återkommer med flera frågor snart. Tycker inte det är helt självklart hur mycket en EuroBonus poäng är värd när man läser på SAS hemsida. Det finns verkligen många sätt att tjäna poäng men det är lite av en djungel och smakar nästan billigt när man ser vissa erbjudanden. Jag trodde EuroBonus var premium?

Titta här:
Anvnd & tjna pong - SAS

Mål att samla ihop poäng till:

SAS t/r till USA:
Ekonomi: 60 000 poäng
Business: 100 000 poäng

SAS t/r till Asien:
Ekonomi: 80 000 poäng
Business 120 000 poäng

När du kommit upp i spend på ditt Amex får du 2-4-1 voucher vilket innebär att ni kan boka exempelvis 2 biljetter i businnes till USA för 100 000 poäng + skatter. Jag gjorde en bokning för 2 veckor sedan i Business t/r till NYC för 100 000 poäng och 680 kr/person i skatter.

Sedan finns det självklart möjligheter att boka inom *A men då är det lite dyrare men o andra sidan så kan man åka första klass vilket är en upplevelse i sig.

Glöm inte att de 20' poängen du får för Amexkortet endast är nivågrundade, inte några du kan utnyttja. Om det nu är något som väger in i ditt beslut.

Annars tror jag (tyvärr) du måste ge dig in i det mesta (COOP, familjekonto, shopping är kanske tveksamt men är det något du skall köpa online skadar det inte att titta där) om du skall få bra utdelning med tanke på ditt rese- och intjäningsmönster. framförallt om du vill utnyttja båda Amex voucher du kan få per år. Mastercard bör du plocka ut ett, om inte annat när du blir guld (gratis).

Givetvis bara min åsikt, kör hårt och lycka till!

Toppen