Senaste nytt

Vid inresa till Nya Zeeland från 1 okt 2019 behövs New Zealand Electronic Travel Authority (NZeTA)

robertkniv

Medlem
När man söker, antar att man måste ange inresedatum då.. Undrar om någon har en uppfattning om hur fix detta är?
Vi har inte bestämt när vi kommer åka från Australien till NZ. Har en veckas fönster just nu så någon av dom dagarna kommer det att bli.
Hemresan är fast då flyget är bokat.
 
När man söker, antar att man måste ange inresedatum då.. Undrar om någon har en uppfattning om hur fix detta är?
Vi har inte bestämt när vi kommer åka från Australien till NZ. Har en veckas fönster just nu så någon av dom dagarna kommer det att bli.
Hemresan är fast då flyget är bokat.

Jag kan inte komma ihåg att det var en fråga om inresedatum, du kan ju stega igenom frågorna och se :)
 

Peter65

Medlem
Vi är också på till NZ, igen ;), och hemsidan var inte helt lätt att tolka, vilket visum man behöver för att vara där 2-3 veckor....
När jag söker och svarar på några frågor på hemsidan för att få "rätt" visum kommer 3 olika varianter upp; NZeTA, Visitor Visa och Visa Waiver Visitor Visa
Någon som kan vara behjälplig
 
Vi är också på till NZ, igen ;), och hemsidan var inte helt lätt att tolka, vilket visum man behöver för att vara där 2-3 veckor....
När jag söker och svarar på några frågor på hemsidan för att få "rätt" visum kommer 3 olika varianter upp; NZeTA, Visitor Visa och Visa Waiver Visitor Visa
Någon som kan vara behjälplig

som jag förstått det måste man ha ett NZeTA vid inresa (eller transfer). Sen beror det på om du är från ett Visa Waiver land.
Från ett visa Waiver land: får man ansöka om ett
Visa Waiver Visitor Visa vid ankomst om man ska stanna
Inte från ett visa Waiver land: ansök ett Visitor Visa när som helst, bäst att göra innan gissar jag. Man måste kunna visa att man har pengar för att ha råd att va där hela tiden till sin hemresa.

Det här är så jag tolkar beskrivningarna för varje typ av visa när jag svarade på frågorna (svensk besöker mindre än tre månader på semester)
 

Peter65

Medlem
som jag förstått det måste man ha ett NZeTA vid inresa (eller transfer). Sen beror det på om du är från ett Visa Waiver land.
Från ett visa Waiver land: får man ansöka om ett
Visa Waiver Visitor Visa vid ankomst om man ska stanna
Inte från ett visa Waiver land: ansök ett Visitor Visa när som helst, bäst att göra innan gissar jag. Man måste kunna visa att man har pengar för att ha råd att va där hela tiden till sin hemresa.

Det här är så jag tolkar beskrivningarna för varje typ av visa när jag svarade på frågorna (svensk besöker mindre än tre månader på semester)
Tack
 

intuition

Medlem
Nu när 1 oktober närmar sig tänkte jag att det kan vara bra att bumpa den här tråden ifall någon ska iväg dit och missat att NZeTA krävs.
Jag ansökte nyligen med hjälp av appen som gick smidigt. Gjorde det på kvällen och när jag vaknade var det godkänt och klart :)
Tack för heads-up!!!

Helt klart har visa visat sig vara bra business för länder - och har man för många länder på listan över visa-undantag eller visafritt så får man tjäna de pengarna på något annat... :(

Jag brukar alltid ta ett par dagar på NZ när jag är i Australien, men det blir ingen sidotripp det här året dårå..
 

ACervin

Medlem
Även om det inte gäller några stora belopp här så är Australiens i alla fall gratis, eller var det för ett år sedan i alla fall. Färre frågor än ESTA också, godkändes direkt.

Australiens är gratis, men se upp så du inte hamnar på en kommersiell betalsida. De har en tendens att hamna högst upp vid en Google sökning
 
Toppen