Då har man betat av Prag-resan idag. En lätt resa som både höll tiden och SAS standardservice. Jag hade ju tänkt mig en soft landing till EBS, men SAS erbjudande om ett alldeles för enkelt EBG gjorde att jag "tvingades" göra en turn-around.
1. Beställde assistens av SAS (minst) 48 timmar i förväg för att hålla ordning på säkerhetskontrollen så att de inte går över styr. Sedan ska man tydligen anmäla sig vid SAS incheckningsdisk på flygplatsen. Checkade dock in som vanligt dagen före på hemsidan.
2. Vid incheck på Arlanda var det kö till båda Plus/Gold-deskarna, men inte till bagdrop. Gick därför till bagdrop. Visade upp mitt EBS-kort och förklarade att det var var kö till Plus/Gold men att jag fått veta att jag skulle anmäla mig här för assistens. Flera gånger försökte den erfarna incheckningsagenten förmå mig att gå till incheckningsautomaterna innan hon tog sitt förstånd till fånga och började lyssna på kunden. Hon ringde då upp Swedavia och jag fick gå iväg till Informationsdesken. Efter ett par minuter kom en trevlig Swedavia-man som sedan följde mig genom säkerhetskontrollen. Bästa kontrollen på länge, tack Swedavia. Säkerhetskontrollen blev lugn och överreagerade inte för att det tjöt i larmbågen.
3. SAS Lounge. Premiär för mig i denna lounge. Tog foton och tänkte skriva en recension, kopplade upp mig och såg att
Jacob precis skrivit en recension. Typiskt. Hände exakt samma sak när jag hade tänkt skriva en recension av SAS Scandinavian Lounge på Gardermoen för 1,5 år sedan. Jacob hade då också precis skrivit om den norska loungen. Förstår inte hur han hinner med allt, karln

4. Boarding några minuter försenad (kom dock fram före tidtabell). Hade beställt specialmat men den fanns uppenbarligen inte. Första matrundan hade de endast 3 varma wraps ty främre galleys ugn var trasig. Fick vänta på min wrap tills de värmt upp de sista 3 återstående wrapsen i bakre galley. Kaffet var slut på första kafferundan. Ramlösa var slut under andra matrunda. (@SAS Hur ska det här gå om en vecka när halva bc.se åker till Prag? SAS, fyll på i förråden! Laga utrustningen ombord! Give us a smile!). Blåbärsmuffins och choklad satt sedan fint.
5. Anlände till Prag direkt till gate. Kunde i princip gå ut ett par meter, vända och gå in igen. Men med nästan 1 timme tillgodo måste man ju lounge-hoppa.
6. Det finns en allmän lounge kallad relaxing area. Är belägen en trappa upp mittemellan C- och D- area. Soffor och fåtöljer. Dock ingen servering.
7. Statuslounch finns två stycken vid D-area en trappa upp. Menzies (Aegean, Brussels Airlines, Iberia, Finnair, LOT, Smartwings, Small Planet airlines samt diverse kort som ger free access bland annat Diners). Erste Premier Lounge (Skyteam, AeroSvit, Olympic, Lufthansa, Austrian, Azerbaijan Airlines, Swiss, Bulgaria Air, Croatia Airlines, JAT, SAS, samt Diners och Priority Pass) (not:existerar alla dessa flygbolag?). Går också att köpa sig access för CZK 720 cirka 30€. Erste Premier Lounge är en lounge med två olika områden (till höger resp till vänster om reception), gott om sittplatser i olika konstellationer. Kylskåp med färdigbredda minibaguetter, juicer, yoghurt, läsk, kaffe, soppa, tjeckiskt öl, några få vinsorter och hela spritflaskor. Fritt, obegränsat Wifi som man inte behöver lösenord till, arbetshörna med 3 datorer, skrivare och kopiator, dusch med handdukar, relativt stor barnhörna. Går också att köpa sig Erste Premier Private Lounge för CZK 3,500 cirka 130€.
8. Efter en kort loungehopping pushback on time. Flygresan tillbaka med samma besättning och då redan mätt tog endast snacks på återresan.
9. Värvade en ny bc.medlem som gjort Pragresa både förra veckan och idag för att få EBG, men utan att ens känna till BusinessClass. Delade ut min extra bc.tagg till denna drivna resenär.
10. En hel del bc.medlemmar på båda flighter muntrade upp