Senaste nytt

Vi som åker till Aten med Julkalendern

Tjabba allihopa!

Tyvärr missade jag erbjudandet men eftersom jag kommer att vara i Athen ett flertal gånger under perioden tänkte jag komma med lite input.

Det finns sjukt mycket hotell i Athen och ratingen är inte egentligen att lita på. Skall du vara säker på att den stämmer så ta någon av dom stora kedjorna. Ett 4* hotell kan lika gärna vara ett bra 2* enligt accor standard så att säga. Titta på Tripadvisor för råd och recensioner.

Det finns många platser som inte är riktigt "säkra" kvällstid i Athen så se till att ni inte tar första bästa hotell. Novotel i Athen är ett helt okay hotell men jag undviker det för att kvällstid är det inget bra promenadområde om man är ensam.

Det är alltid fastpris från flygplatsen till hotellen i Athen tror att det är 35EUR så man blir inte ruinerad. Till flygplatsen från hotellet brukar priset bli ungefär detsamma.

Själv brukar jag bo i Glyfada för där kan man promenera runt på kvällen utan problem och många bra grekiska tavernor. Däremot är hotell utbudet magert och inga av dom stora kedjorna är representerade (förutom Best western). Det finns dock helt okay hotell för riktigt bra priser med bra service!

Kommer snart med lite Restaurang tips!

Bokade 7-8 juni på eget bevåg före jul (direktflygen från ARN) men ser nu att vi blir några stycken! Ska bli trevligt :) Jag är EBG om det underlättar för loungehopping för någon utan status! Har aldrig varit i Athen så ser fram emot besöket även om det blir kort.

...Det finns många platser som inte är riktigt "säkra" kvällstid i Athen så se till att ni inte tar första bästa hotell. Novotel i Athen är ett helt okay hotell men jag undviker det för att kvällstid är det inget bra promenadområde om man är ensam.

Tack för bra tips! Det hotell jag bokat ligger på Apollonos, Plaka. Hoppas det är ett ok område, annars har jag ju god tid på mig att hitta något annat.
Gjorde ett jobb i Aten för en massa år sedan och företaget hade bokat in på ett hotell där det verkligen inte var lämpligt att bo. Tack och lov jobbade vi mest så vi slapp riskera springa på "höghusen". Minns dock inte var...

Åker till Aten 7/6, hem 10/6. Ska bli kul att besöka ett ny stad, ja t o m ett nytt land. Vi är fem personer som åker ner, men det är bara jag som är medlem på Businessclass (om än en färsk sådan). Boende blir på Radisson av gammal vana.

2D är min stol på ditresan.

Kul att det blir ett gäng även 7-8 Juni. Nu vänder jag bara på flygplatsen men jag har varit i Aten många gånger förut. Angående hotell så är Plaka ett bra område även nattetid medan Omnia är lite mer "shady" med en del suspekta aktiviteter på gatan även dagtid. Många billiga medelklasshotell ligger dock i Omnia så det gäller att kolla tripadvisor noga hur folk upplever omgivningarna. De senaste årens kris har tyvärr i mitt tycke sunkat ner hela Aten betydligt.
En favorit med bra utsikt över akropolis är Athens Gate Hotel. Även om man inte bor där så har de en takterrass med bar som direkt vy mot akropolis som man kan besöka. Jag har tagit många fina bilder där särskilt nattetid, kan lägga upp några exempel i tråden senare.

Toppen