Sätter lite perspektiv på diskussionen om hur mycket det skulle påverka SAS om de skulle behöva betala ut t.ex. 1 miljard poäng under nuvarande kampanj. Det är en hel del men inte så ofantligt mkt som det låter.Nästan mest intressant är 30 miljarder poäng på ett år. Det är 300,000 t/r resor till USA i business, eller nästan 10000 avgångar om året om samtliga passagerare i business flög på award. Och ingen använde rabatter.
Det är tur att en del köper muffins...
30 miljarder poäng fördelat på 8 miljoner medlemmar blir i genomsnitt 4000 poäng per år och medlem. De flesta medlemmarna tjänar alltså mindre än så och miljontals medlemmar kommer inte upp i 10000 poäng innan poängen börjar förfalla efter fem år. En muffins vartannat år kanske är det bästa de kan få.Det är tur att en del köper muffins...
Å andra sidan så kan en medveten resenär (vilket nog alla som ger sig på kampanjen är) med en miljon poäng göra mer "skada" i SAS plånbok än vad 1000 resenärer med 1000 poäng vardera gör. Så alla miljoner (eller miljarder) är inte likadana.Sätter lite perspektiv på diskussionen om hur mycket det skulle påverka SAS om de skulle behöva betala ut t.ex. 1 miljard poäng under nuvarande kampanj. Det är en hel del men inte så ofantligt mkt som det låter.
Så är det definitivt. Även om det nog är en väldigt lång svans på den - en mycket stor andel tjänar noll eller så gott som noll (tänk 150 poäng om året på en go light inrikes totalt), vilket drar ner snittet ordentligt. Jag tror lätt du kan ha nästan en miljon medlemmar som inte kommer upp i 1000 poäng inom tiden...30 miljarder poäng fördelat på 8 miljoner medlemmar blir i genomsnitt 4000 poäng per år och medlem. De flesta medlemmarna tjänar alltså mindre än så och miljontals medlemmar kommer inte upp i 10000 poäng innan poängen börjar förfalla efter fem år. En muffins vartannat år kanske är det bästa de kan få.
Absolut, de som deltar i kampanjen lär givetvis i regel vara personer som också avser att nyttja poängen effektivt.Å andra sidan så kan en medveten resenär (vilket nog alla som ger sig på kampanjen är) med en miljon poäng göra mer "skada" i SAS plånbok än vad 1000 resenärer med 1000 poäng vardera gör. Så alla miljoner (eller miljarder) är inte likadana.
Jag tycker det vore konstigt att skriva så ifall man inte var på väg att öppna en ny linje.Läser vi in något i boardingkorten de håller upp? Kanske en ny linje NOR - CAN under 2025?