Cristoffer Cedergren
Medlem
Tror det blandas ihop med 144h visumet som är regionbegränsat.
Du har fel. Tyvärr blandas olika regler ihop och 24h visafree har inte funnits så länge.Generellt sett så hade jag inte chansat. Om man har en fin resplan så känns det som att 1500 kr för ett visum är en ganska billig försäkring för att inte riskera att det tar stopp i immigrationskontrollen.
På följande sida National Immigration administration kan man läsa:
"In line with global norms, China has implemented a 24-hour visa-free transit policy for foreign nationals from all other countries around the world at all its accessible exit-entry ports. Foreign nationals holding valid international travel documents and connecting tickets with confirmed seats, who intend to transit via China by international flights, ships, or trains to third countries or regions, are exempt from visa applications, provided that their stay periods in China will not exceed 24 hours and that they will remain within the corresponding ports. Those who plan to leave the ports must apply for temporary entry permits at the exit-entry border inspection authorities of the corresponding ports."
Jag uppfattar detta som att man får lov att flyga in till Kina, kliva igenom passkontrollen och ta sig till ett hotell i närheten och inom 24 timmar gå tillbaka genom passkontrollen och flyga iväg till en annan destination utanför Kina. Således så är det inte enligt min förståelse tillåtet att flyga inrikes till annan flygplats och sedan flyga ut från Kina därifrån.
Även om andra har rapporterat att det fungerat så hade inte jag chansat.
Det går att hitta webbplatser som säger annorlunda, bl a följande Wikipedia-sida på kinesiska (använd google translate):Generellt sett så hade jag inte chansat. Om man har en fin resplan så känns det som att 1500 kr för ett visum är en ganska billig försäkring för att inte riskera att det tar stopp i immigrationskontrollen.
På följande sida National Immigration administration kan man läsa:
"In line with global norms, China has implemented a 24-hour visa-free transit policy for foreign nationals from all other countries around the world at all its accessible exit-entry ports. Foreign nationals holding valid international travel documents and connecting tickets with confirmed seats, who intend to transit via China by international flights, ships, or trains to third countries or regions, are exempt from visa applications, provided that their stay periods in China will not exceed 24 hours and that they will remain within the corresponding ports. Those who plan to leave the ports must apply for temporary entry permits at the exit-entry border inspection authorities of the corresponding ports."
Jag uppfattar detta som att man får lov att flyga in till Kina, kliva igenom passkontrollen och ta sig till ett hotell i närheten och inom 24 timmar gå tillbaka genom passkontrollen och flyga iväg till en annan destination utanför Kina. Således så är det inte enligt min förståelse tillåtet att flyga inrikes till annan flygplats och sedan flyga ut från Kina därifrån.
Även om andra har rapporterat att det fungerat så hade inte jag chansat.
Du får lita på oss som gjort detta förut utan problem. Senast flög jag till PVG med SAS och vidare till Vietnam via Shenzen med Schenzen airlines på separat biljett. Inga konstigheter i Kina. Incheckningen på CPH behövde bara ringa ett kort samtal till supervisor för att kolla så det blev rätt. Flygbolagen har digitala verktyg med visuminfo, du kan kolla i dem också. Skrev om det igår här:Wikipedia skulle jag inte vilja påstå är 100% tillförlitlig eftersom vem som helst kan skriva där (jag vet att det finns en set-up för faktagranskning av det som skrivs), men främst så är det ingen officiell representant för den kinesiska staten.
Travel China Guide är en researrangör. Troligtvis så har de hyfsad koll, men inte heller de representerar den kinesiska staten.
Sidan jag länkade till drivs dock av kinesiska myndigheter.
Det faktum att man hittar olika information är i sig ett orosmoment som man blir av med om man skaffar ett visum i förväg. Men det står självklart var och en fritt att göra som man vill.
Fuzhou har inte 24h visafree än. Se vilka flygplatser på listan här:Så det borde alltså fungera att anlända till
Shanghai från Taipei dag 1. tillbringa dagen och natten i Shanghai för att dag 2 åka till Bangkok via Fuzhou och Guangzhou? Någon som provat den resvägen?