Senaste nytt

Vem betalar loungeavgiften?

Enligt nuvarande kontrakt så kan LH inte göra något åt saken nu. Så vi lär nog se en förändring först om ett par år.

Har hört mig för med en av Aegean Airlines VD Theodore Vassilakis närmaste män, som jag spelat mkt golf med, och A3 har medvetet valt ett lägre krav (20k miles) med tanke på att de är ett regionalbolag i mångt och mycket. De vill kunna ge greker som bara flyger inrikes eller korta sträckor inom Europa en realistisk chans att nå Guld då de inte, som exempelvis SK, har en annan möjlighet i form av antal flyg flugna.

Varför deras guldkort är giltigt i tre år fick jag inget bra svar på. Antagligen för att de vill att det ska vara så.

Kostnaden då? Varje gång en A3G går in i en av LH lounger så faktureras Aegean 25 euro av LH. Det är upplägget mellan LH och A3. Om dessa 25 euro får anses som legio inom allianen låter jag vara osagt.

Det är inte så många guldkort från A3 i omlopp som vi kanske inbillar oss att tro...

Om jag var diktator så blev det en egen lounge för EBG och en kombinerad *A Guld/Business lounge, det upplägget skulle funka bra för SAS och kanske för en del andra bolag också. Då skulle trängseln kanske minska något i guld loungerna också. Eftersom jag inte är och tidigast blir guld nån gång 2016(beroende när nya flottan kommer på plats) så är jag dessutom opartisk ;)

Om jag var diktator så blev det en egen lounge för EBG och en kombinerad *A Guld/Business lounge, det upplägget skulle funka bra för SAS och kanske för en del andra bolag också. Då skulle trängseln kanske minska något i guld loungerna också. Eftersom jag inte är och tidigast blir guld nån gång 2016(beroende när nya flottan kommer på plats) så är jag dessutom opartisk ;)

Standarden på SAS Lounger är ju så pass låg, så jag skulle nog hellre föreslå att de gick på jantelagskonceptet och slog ihop loungerna till en enda stor. Sen kan de kanske repa av en hörna för EB Diamond så att de får sitta i lugn och ro, medan vi andra får stå och trängas ;)

AC faktureras också runt 25 EUR för sina besökare, så att operating carrier tar kostnaden är en sanning med modifikation. Ibland är det faktiskt så att top mgmt inte har insikt i hur det faktiskt fungerar.

Syftar du här på passagerare med AC-status som går in i en Lufthansalounge när han/hon flyger med exempelvis SAS?

För såväl AC (?) som A3 och SAS använder sig av Lufthansas lounger i Frankfurt och lär därmed få betala för de passagerare som flyger med respektive bolag oavsett i vilket program de passagerarna har status.

Men det är uppenbart att clearing för lounger och FF-poäng är lika snårig som hela (legacy)flygbranschen i övrigt så det är väl inte undra på att det är dyrt att driva flygbolag. Samt att bolag som DY och FR faktiskt kan skära ner på en hel del administration genom att inte vara medlemmar i en massa allianser eller samarbeten med andra bolag...

Bekräftat av Lufthansa igår på FT/VFT's Miles&More event, att det är operating carrier som betalar lounge avgiften.

Har hört mig för med en av Aegean Airlines VD Theodore Vassilakis närmaste män, som jag spelat mkt golf med, [...]
Kostnaden då? Varje gång en A3G går in i en av LH lounger så faktureras Aegean 25 euro av LH. Det är upplägget mellan LH och A3. Om dessa 25 euro får anses som legio inom allianen låter jag vara osagt.

AC faktureras också runt 25 EUR för sina besökare, så att operating carrier tar kostnaden är en sanning med modifikation. Ibland är det faktiskt så att top mgmt inte har insikt i hur det faktiskt fungerar.

Det hade ju varit intressant att höra en kommentar från LH angående dessa faktureringar - det verkar ju inte alls vara operating carrier som står för kostnaden, tvärtemot vad LH påstod.

Det är inte så många guldkort från A3 i omlopp som vi kanske inbillar oss att tro...

Näe, även om vi har många A3G medlemmar här, så är det nog fortfarande ganska få. De är bara överrepresenterade här.

Sedan låter det ju som att LH's svar om att operating carrier betalar är svaret från deras synvinkel när man flyger med LH som M&M-medlem. Att statusbolaget skulle betala €25/besök låter mer rimligt.

Om man t.ex är *G och flyger LH Business så är det väl ändå LH som får stå för avgiften om man väljer att besöka Senator Loungen?

Toppen