Senaste nytt

Vem betalar för kreditkortsförmånerna?

sembl

Medlem
Detta har ju varit uppe på tapeten här i USA länge och jag tror att det kommer att bli en förändring där det kommer bli svårare att använda sig av externa rewards kort. Target kommer vara först ut enligt rykten att inte acceptera poängkort och Walmart och faktist även Amazon kollar på att köra samma koncept. Debit kort eller kort som inte ger externa poäng kommer vara accepterat som vanligt.

Vi får se var detta landar på detta år.

En artikel från förra hösten

Shoppers Love Rewards Credit Cards. Retailers Hate Them. - WSJ
 

samet

Medlem
Många bilhandlare i Sverige accepterar inte Premiumkort. Blir ju stora belopp för dem med de högre avgifterna på de korten.

Bilia accepterar inga kort som ger poäng eller cashback.
 
Många bilhandlare i Sverige accepterar inte Premiumkort. Blir ju stora belopp för dem med de högre avgifterna på de korten.

Bilia accepterar inga kort som ger poäng eller cashback.

Det är en sak, det som visas i videon är dock att handlaren skiljer på Basic och Premiumkort från samma utgivare. Det är inget jag stört på i Sverige i alla fall.
 

samet

Medlem
Jag betalade min bil med SAS Mastercard på BMW Group (numera Bilia).

När jag köpte en Volvo på Bilia i Kungälv för 3 år sedan fick jag inte ens använda Handelsbankens Platinumkort, de sade att alla kort som ger någon form av bonus eller cashback accepterades inte.

Fick använda ett debitkort istället.
 

Niclas.J

Medlem
När jag köpte en Volvo på Bilia i Kungälv för 3 år sedan fick jag inte ens använda Handelsbankens Platinumkort, de sade att alla kort som ger någon form av bonus eller cashback accepterades inte.

Fick använda ett debitkort istället.

Jag kontrollerade med säljaren innan och fick till svar att Amex gick inte, men väl VISA och MC oavsett typ. Fick givetvis förvåna SEB innan, och betala in beloppet på förhand. Blev en hel del sköna extrapoäng...
 

Wyll

Medlem
Jag kontrollerade med säljaren innan och fick till svar att Amex gick inte, men väl VISA och MC oavsett typ. Fick givetvis förvåna SEB innan, och betala in beloppet på förhand. Blev en hel del sköna extrapoäng...

SEB ernjuder inte att betala in på förhand. Du kan ju öka på din kredit men att förhandsbetala går inte. Nu vet jag inte när du gjorde detta men ska inte funka sedan en tid tillbaka.
 

Niclas.J

Medlem
SEB ernjuder inte att betala in på förhand. Du kan ju öka på din kredit men att förhandsbetala går inte. Nu vet jag inte när du gjorde detta men ska inte funka sedan en tid tillbaka.

Detta var ca 1,5 år sedan. Det var SEB som då svarade att jag kunde sätta in pengarna på förhand.

Läste igenom villkoren för SAS Mastercard nu och även om jag visserligen inte detaljläste varenda stycke så kunde jag inte hitta någon skrivning om att det är förbjudet.
 
Toppen