Senaste nytt

Vega, Senator åker på besök till Sembl.. Ut på tur, aldrig sur Part Deux

Bröjade med ett morgonmöte kl 0400 och hade lite förhoppningar att kanske kunna åka ner och hälsa på @Senator över dagen i miami och köpa lite cigarrer. Så blev det så klart inte idag heller. Däremot så fick det bli en cykeltur på lunchen över Ravenel Bridge och patriots point för att ta en bild på det gamla hangarfartyget Yorktown och tillbaka igen för nya calls. Vädret är ca 32 grader fast med index så säger appen 40. Ser verkligen framemot att se er nere i St Augusin FL och hänga lite.

Gomorron! Igår hade jag en himla lugn dag och kväll på torpet.. Spenderade hela förmiddagen i horisontellt läge på beachen:

6e6c4445312ef6ae8c8fefc7403310a3.jpg

På eftermiddagen tränade jag lite, samt skrev lite på BC innan eftermiddagsdopp i poolen, en mojito på det:

d368e66974ab4748e50a3296524bc988.jpg

Strosade sedan upp till en annan favis "Grillfish" på Collins Ave där middagen bestod av "tle små lätter" från förrättsmenyn:

d45a118703e9f8129c62c9f1896df917.jpg

91cdb3fbaf1b90846fa3da6f9f62a578.jpg

Avslutade sedan med den gode gelato (glassen) från Milani:

95f27fc9f2999d5084a87a4d61402a04.jpg

ed39f4d47ff1cd88e79adc5619c52245.jpg

Hängde lite på Espanola Way innan jag gick hem. Måste ha somnat runt 23 Hårt liv...

39eb3ddcf134cc62e6e47e69144c50c5.jpg

2a8622bd17c03e35f1e06a9de32aa75a.jpg

Efter flera dagar med konstant käk/dryck samt fläskstekning på South Beach har jag nu förflyttat mig till North Miami Beach. Nu tänker jag ta det lugnt här i två dagar, träna och sola lite samt (tyvärr) jobba några timmar varje dag. Utöver fantastisk mat på Prime 112, är portionerna stora även i amerikansk måttstock och en middag har inneburit lunch på rummet nästa dag.

Nu tror jag de flesta härinne har tröttnat på snacket runt omkring, och vill veta ”hur var Lufthansa First denna gången”. Blandat kompott är väl svaret…

Avgång: Lufthansa LH 404 FRA-JFK
Klass: First
Plats: 1A som blev 1K
Ankomst i tid: absolut
Flygplan: Drottning Mary aka B747-8i

Jag hade med spänning sätt fram emot min andra Lufthansa F resa för året, och min andra resa med B747-8i. Senast var jag också i First på denna kärra.

Jag ankom som vi har redan talat om med den trevliga Porsche Cayenne. Mottagande vid dörren alltid bra, och jag eskorteras till min plats 1A. Frågor om hjälp med handbagage ställs direkt, men jag minns hur det funkar på detta flygplan. Lufthansa kör med en form av amerikansk ”high school locker” format. Det vill säga att bak rad 3 finns det ett skåp till varje passagerare att hänga kavaj, men skåpet har bra storlek för väskor också. Fördelen med formatet är att det kräver mindre utrymme i höjden. Just platserna 1A och 1K känns rymliga och luftiga. Nackdelen är att det kanske stör passagerna i rad 3 en del.

Väl framme vid min plats inser jag att de andra 4 passagerna redan är på plats och de måste ha transporterats från en annan lounge. Jag får en fråga som är luddig: om 1A verkligen var min plats. Något jag svarade ja på, att jag hade bokat denna för 4 veckor sedan. Frågan ställdes lite dumt: det var så att killarna i 1K och 2K reste tillsammans. Självklart hade jag bytt plats med 2K om frågan hade varit lite mer direkt. Men….så upptäckte jag något annat… Först kände jag att kudden på plats 1A var blöt. Sedan bad jag flygvärdinnan komma med mig, och vi upptäcker direkt att hela stolen är blöt. Snabb kontakt med purser som ringer gaten. Nu upptäcker killarna att dubbelplatsen på rad 3 är ledig, och dagens stol-lek börjar. Jag får plats 1K, killarna rad 3. Stort minuspoäng för Lufthansa, det är en enkel check innan passagerna kommer.

Sätter mig sedan på plats 1K, som är en utmärkt plats med 4 fönster. Nu nästa upptäckt. Menyer delas ut, och jag visar den som redan ligger i gapet mellan fönstret och min plats. Visar också att sådan finns på plats 1A. Frågan är hur mycket är städat mellan flighterna? Senator 2 – Lufthansa 0.

Oh well, smågrus i det tyska maskineriet idag. Lothar Matteus och Stefan Effenberg styr väl upp centrallinjen senare tänker jag. Stämningshöjaren ”Le Grande Dame” hjälper absolut. Vi behöver lite mer soppa och lämnar gaten ca 20min sent. Härlig känsla av take off på denna vackra flygmaskin. Härliga vyer över Tyskland när vi åker från Europa. Jag hör det börjar bli ordning i galley: nu kommer snart käket tänker jag. Drar igång en Will Smith rulle på IFE medan jag kopplar upp mig på bredbandet.

Bordet dukas som vanligt snyggt med linne, brödfat, salt & pepparkvarnar. Dags för första rätten: den klassiske kaviarservicen. Något jag njuter av.. Då kommer dagens faus pax #3… Efter att ha frågat om jag vill ha alla tillbehör, lämnar den trevliga (men idag lite flummiga) manliga flygvärden min plats utan tillbehören jag har precis tackat ja till. Jag får alltså vända mig till honom, och det är medpassageraren på 2A som uppmärksammar honom på att jag försöker komma i kontakt. Direkt förstår han vad det gäller. Med ubertysk ursäkt kommer han med tillbehöret. BA nästa gång? 3 – Lufthansa 0.

Jag tackar som alltid ja till alla 3 assietter med förrätter som alla smakar mycket gott. Ber om ett glas med vitvin till detta. Glaset kommer flygandes in från vänster, men flaskan som presenteras av den kvinnliga flygvärdinnan. Så ja.. direkt från kursboken! Jag skippar soppan och väljer fisken till varmrätt då jag numera undviker rött kött när jag reser. Mätthetskänslan är för kraftig för mig. Smakrik, men behöver lite extra sälta.

Jag tackar ja till en gigantisk ostbricka; så himla gott. Till detta vill jag ha ett glas Bordeaux. Jorå ser du, den kommer också flygandes in från vänsterkanten.. Redan fyllt upp, utan presentation och avsmakning från den trevliga, manliga flygvärden.. Swiss International 4 – Lufthansa 0.

Måltiden avslutas med @Anfield fika: två kaffe, en Johnnie Blue och några (ok, många) praliner. Himla skönt.. Lutar mig bakåt och vilar lite.

Efter rullen, tittar jag lite på TV-serier, men bestämmer mig tillslut för att en sträckare krävs innan NYC. Jag går på muggen för trettioelfte gången (jag hinkar vatten som en kamel ombord), och det bäddas fint till mig. Där lägger jag mig i min sköna PJ och tuppar av… i 3 timmar visar det sig. Vaknar till, är rätt groggy med 45min kvar till landning. Alla försök på att muta mig med mer mat är hopplösa.

Inflygningen till JFK är magnifik i solnedgången. En ovanlig inflygning där vi åker ner till Jersey Shores innan vi vänder norrut, kommer inöver Queens och landar (tror jag) mot nordöst. Fint var det i alla fall, och härliga vyer från fönstret, fast 1A hade varit bättre med Manhattan till väst.

En positiv överraskning var att de 5 F och 2 HON passagerna möttes av en Lufthansarepresentant. Jag hade läst att JFK var ett ställe utan sådan service. Nu var det iofs ingen kö hos USCBP, men jag gick genom diplomatkontrollen. Ca 10min senare kom min HON väska först på bandet. Svårt att klaga på denna service.

Summa summarum: denna gång var det inte Lufthansa på sitt bästa. Alla småsaker är grova I-landsproblem, jag är fullt medveten om detta. Men jag tror nog själv Lufthansa skulle vara missnöjd med tjänsteleveransen. Det visar att det inte är hårdvara och mat/dryck som gäller, det är mänskliga faktorer som är utslagsgivande.

På tal om mänskliga faktorer, så gäller detta även resenärer. Jag var inte i ”right state of mind” för denna resa. Jag hade tyvärr alldeles för många stressfaktorer som påverkade mig. På många sätt var hela resdagen lite bortkastat, för att jag själv inte var med i matchen. Jag skall påminna mig själv varje gång jag blir smågnällig på en resa: om inte det är mig det är något fel på och inte de andra. Men, herregud.. vilket privilegium det är att få åka Lufthansa First. Jag nyper mig själv i armen varje gång…

IMG_6495.JPG

IMG_6494.JPG

IMG_6501.JPG

IMG_6503.JPG

IMG_6505.JPG

IMG_6506.JPG

IMG_6507.JPG

IMG_6512.JPG

IMG_6515.JPG

IMG_6516.JPG

IMG_6518.JPG

Efter två veckors semester med total nedkoppling, vilket har inkluderat BC, är jag nu tillbaka. :) Efter en klart mer oglamorös resa till Arlanda än @Senator så väntar jag nu på att få boarda LX 1249 till ZRH, för sedan vidare resa med LX 14 till JFK. Tyvärr är vi 10min sena pga sent inkommande flyg. Har en rätt tight connection i Zurich så jag hoppas vi inte blir mer sena. Plats 2D nu och 4D på nästa flyg. Ser verkligen fram emot denna resa! @Senator och @sembl, är ni redo?!? :)

Toppen