Senaste nytt

Veckans konspirationsteori

Visst är det en märklig slump detta med priser... Att bolagen har ganska likartade kostnader kan jag hålla med om men att både Star och oneworld har kommit fram till att bra pris mellan Stockholm och New York är exakt SEK9193+skatt i perioden runt första april ter sig ju vara en helt fantastisk slump ;)

Star skapade sina priser 04JAN och sedan satt oneworld och räknade och räknade och räknade (ser professor Baltazar framför mig) och kom fram till att exakt samma pris är nog rätt... :)

Visst är slumpen märklig, kanske kör dom med samma algoritm ???
Men visst är det märkligt att det blev på kronan lika;)

Nej, man överklagar för alternativet att inte överklaga innebär att man erkänner sig skyldig. Mot domstolar går det inte att köra samma knep som mot kunderna "vi gör ett undantag denna gång och betalar böterna med det samma" ;)

Nää får man göra så?? ( bara lite ironisk) vad hemska de är nästa som när de blåser oss stackas kunder.

Som sagt de vet nog vad de gör både i uträkningar och hålla ett öga på konkuransen.

Vissa flygbolag har redan betalat böter för kartellbildning. Varför skulle de göra de om de inte var skyldiga?

Behöver inte vara så enkelt. Det är många övervägningar involverade här, men jag skulle tro att de resonerar som så att ifall kostnaden för att bli frikända överväger böterna, så är det enklare och billigare att betala böterna. Företag har ofta ganska lite att förlora på att bli dömda imho, iaf jämfört med privatpersoner, så de ser nog inte det i sig som en stor belastning.

Allt är naturligtvis möjligt, men i den branschen, framför allt för ekonomibiljetter så vet bolagen om att kunderna jagar hundralappar, så anpassar man inte sig får man inte sälja så mycket, det blir inte mycket vinst på de allra billigaste men det är nödvändigt att matcha konkurrenternas priser. Därigenom kan man tjäna lite mer om de andra höjer, så då passar man nog på att matcha även "uppåt".

Just my two cents =}

Jag fattar inte. Jag tycker det här är helt normalt utan att vara kartell.

Allianserna följer väl sina konkurrenter noga? Isåfall är det väl helt förståeligt att t.ex. när Star lägger ut rabatt biz kampanj så ser folk på OW den med detsamma, antagligen matchar för att det är bara så numera om man vill konkurrera om kunder, följer upp sedan och ser igen hur Star korrigerar upp sitt pris och då korrigerar också OW för att de vet att det är ingen vits att fortsätta med <1000€ biz longhaul biljetter heller

Jag fattar inte. Jag tycker det här är helt normalt utan att vara kartell.

Allianserna följer väl sina konkurrenter noga? Isåfall är det väl helt förståeligt att t.ex. när Star lägger ut rabatt biz kampanj så ser folk på OW den med detsamma, antagligen matchar för att det är bara så numera om man vill konkurrera om kunder, följer upp sedan och ser igen hur Star korrigerar upp sitt pris och då korrigerar också OW för att de vet att det är ingen vits att fortsätta med <1000€ biz longhaul biljetter heller
Håller delvis med. Hade varit mer orolig om kartellen gäller priser i business som aldrig går under 30,000 SEK. Så länge de har en "kartell" om att ha priser på under 10,000 SEK i business så tror jag inte vi har så mycket att oroa oss för. :)

När andra allianser matchar priser neråt kan det ta några dagar innan de matchar priset.
Däremot när priset går uppåt höjer alla allianser priset nästan samtidigt (i alla fall samma dag).

När andra allianser matchar priser neråt kan det ta några dagar innan de matchar priset.
Däremot när priset går uppåt höjer alla allianser priset nästan samtidigt (i alla fall samma dag).

Revenue-management... Det är inte någon välgörenhet dom sysslar med, inget sunt företag tar väl mindre betalt än dom kan. Det finns ingen anledning att ligga kvar på ett lägre pris längre än nödvändigt om dom kan få mer betalt...

Toppen