Senaste nytt

Ve och fasa. Bokade massa SAS

SAS kan fixa det om viljan finns. Men det kostar pengar.
Ofta är det bara en agent som sköter boarding. Praktiskt omöjligt.
Sen att Arlanda och även CPH är riktigt uselt designade terminaler gör inte saken bättre.
T5 på Arlanda är botten. Hade glömt bort det efter en tid på T2 som är hur trevlig som helst.

Sista försöket med SAS denna vecka, blir summering snart. Silver gick dock väldigt fort (tummen upp!)

British Airways drar vel fra en annen terminal enn hva *A/SAS har på Arlanda, og der har jeg aldri vært - så jeg kan dessverre ikke uttale meg om eventuelle sammenlikninger. Virker som skiltet står ganske permanent der det står, og så vidt jeg vet opererer ikke SAS med permanente gates på Arlanda - ei heller om hva Arlanda lufthavn sier om det å ha permanente skilt stående framme i terminal 5 hele tiden. Hadde vært interessant å vite :)

Det handlar inte om utrymme snarare om vilja att lösa från flygplatsens (eller flygbolagets) sida.

På Hong Kong (HKG: Det ser dåligt men det finns två permanenta skyltar. En för Economy class, en för Premiumkabin (+statusmedlemmar).
http://4.bp.blogspot.com/-iH6xOfFCSkA/UDA5aG1jl4I/AAAAAAAAD3I/34Rsck6x3XM/s700/DSC03671.JPG

Likadant även på Seoul Inchen (ICN)
http://upgrd.com/images/upload/imag...usiness-class-bottle-service-in-the-sky-6.jpg

Jag hittar inte någon bild just nu men även på Beiing Capital Terminal 3 (PEK) har likadant.

Den ser ut att stå på hjul?

LOL det har du rett i, men ett sted står den jo ellers da. Med de minimums-tidene checkin-agents har i dag har jeg vondt for å se hvordan det skulle løses om det skulle "hentes" hele tiden. Derav ser jeg for meg at det må være en permanent løsning, eller bare som i dag at man slenger opp skiltet "priority boarding" på disken... For det finnes jo :)

Det handlar inte om utrymme snarare om vilja att lösa från flygplatsens (eller flygbolagets) sida.
Några exemplar.

Jag hittar inte någon bild just nu men även på Beiing Capital Terminal 3 (PEK) har likadant.

Även på Haneda och Narita har de separata skärmar för varje boarding kö.

@Aurora Nog för att du försvarar SAS i princip i alla lägen, men allvarligt? Du tar upp att det är svårt att få till en skylt? Jag kan fixa en roll-up över dagen som säger: Prio boarding. Om SAS inte klarar av en sådan enkel sak, då säger det mer om SAS faktiskt. Det är ju bara patetiskt att detta ens är en fråga fortfarande. Pratar man med SAS säger de: "Ja, det ska absolut vara prio boarding som fungerar. Vi jobbar på. " Vi jobbar på det? Allvarligt, i hur många år kan man jobba på det?

LOL det har du rett i, men ett sted står den jo ellers da. Med de minimums-tidene checkin-agents har i dag har jeg vondt for å se hvordan det skulle løses om det skulle "hentes" hele tiden. Derav ser jeg for meg at det må være en permanent løsning, eller bare som i dag at man slenger opp skiltet "priority boarding" på disken... For det finnes jo :)

Det är klart att den står där mer eller mindre permanent då det är rätt stor(!) chans att BA nyttjar samma gate avgången efter :D

På Amsterdam har de satt upp metallräcken vid gaterna för varje kö, skyltat med Priority Boarding och General Boarding. Det finns ingen specifik branding för flygbolagen, vilket i praktiken gör det möjligt för både KLM/Skyteam och Star Alliance att använda samma gater. Det är därför Priority boarding funkar så bra när man flyger med SAS från Amsterdam.

Utrymmesmässigt skulle denna lösning vara möjlig på Arlanda där det finns ett ganska stort utrymme framför podiet.

@Concorde Skönt att se att du kommit till insikt:).. Satsa hårt nu så kanske du kan över mitt Pandionkort. Efter fem år i gott sällskap med det kortet och efter min flytt till Shanghai blir det separation nästa år. En smärtsam sådan men om du kan ta det hamnar det i goda händer.

@Aurora Nog för att du försvarar SAS i princip i alla lägen, men allvarligt? Du tar upp att det är svårt att få till en skylt? Jag kan fixa en roll-up över dagen som säger: Prio boarding. Om SAS inte klarar av en sådan enkel sak, då säger det mer om SAS faktiskt. Det är ju bara patetiskt att detta ens är en fråga fortfarande. Pratar man med SAS säger de: "Ja, det ska absolut vara prio boarding som fungerar. Vi jobbar på. " Vi jobbar på det? Allvarligt, i hur många år kan man jobba på det?

Usikker på hva du mener, jeg har ikke sagt det du sier.

SAS har skilt som viser priority boarding i dag. Men det virker som det ønskes noe mer i denne tråden, et permanent stort skilt (vanskelig når det ikke er særegne gates på ARN T5 slik f.eks BA virker å ha i T2) eller egne områder/skjermer med priority boarding (ARN T5 har ikke flere skjermer ei heller plass til slikt, ikke OSL heller).

Det *er* priority boarding på enkelte flighter, og det *er* tilfeller hvor det praktiseres med hard hånd, så vel som ei veik hånd. Det er å forholde seg til fakta, ikke være "prinsippielt for noen i alle lag". Akkurat som at det *ikke* utføres priority boarding på en del flights. I går opplevde jeg at skiltet for priority boarding ble satt opp på ene siden av gaten, mens gateansvarlig pekte oss som gikk mot skiltet til andre siden av gaten, hvor economygjengen allerede stod linet opp. Ingen årsak eller grunn til hvorfor han satt opp skiltet, men skulle ha oss til andre siden. Som frequent travelleres klaget vi ikke fordi vi var 30 min forsinket pga været på Arlanda og alle bare ville hjem (klokka var 22:00). Alle ble med det samme flyet og kom fram samtidig, og vi i PLUS kom ut av flyet først allikevel :)

Det är klart att den står där mer eller mindre permanent då det är rätt stor(!) chans att BA nyttjar samma gate avgången efter :D

Det forenkler jo alt ganske kraftig :) Greit å få bekreftet mine mistanker.

På Amsterdam har de satt upp metallräcken vid gaterna för varje kö, skyltat med Priority Boarding och General Boarding. Det finns ingen specifik branding för flygbolagen, vilket i praktiken gör det möjligt för både KLM/Skyteam och Star Alliance att använda samma gater. Det är därför Priority boarding funkar så bra när man flyger med SAS från Amsterdam.

Utrymmesmässigt skulle denna lösning vara möjlig på Arlanda där det finns ett ganska stort utrymme framför podiet.

Det hadde jo vært helt ideellt! Alt er enklere om omgivelsene samarbeider. Noe de iallefall ikke gjør på OSL, grøss og gru.

Toppen