Proceduern fungerar så här.
- Du måste ha med icke-EU pass till butiken med VAT refund logo.
- Innan du betalar, säger du till expediten att du vill handla som VAT refund
- Expediten tar fram VAT refund formulär och skriver information om passet.
- Expediten plomberar varan med en VAT refund formulären utanpå och du betalar fullpris(inkl. moms).
- På flygplatsen(sista EU flygplats), går du till tullen före incheckning. Du får stämpel på VAT refund formulären. Det är viktigt att plombering är inte bryten.
- (Ofta) på air-side finns det VAT refund desk och du presenterar VAT refund formulären och ditt pass.
- De räknar summan av återbetalning av moms. Du kan välja antingen kontant eller insättning till ditt kreditkort.
För att ta tillbaka tråden till ursprungsfrågan kan jag ge en uppdatering/korrigering på ovanstående information:
Det krävs INTE att man är icke-EU-medborgare, bara att man kan styrka att man är bosatt utanför EU (jag har svenskt pass med USA-visum vilket alltid har fungerat, har gjort detta dussintals gånger).
I butiken krävs nästan aldrig att man har med sig passet, expediten fyller bara i information om köpesumma och återbetalningsbelopp på formuläret.
De senaste två åren har affärerna slutat plombera - numera ska man i teorin visa upp alla varor, naturligtvis i originalförpackning och utan tecken på användning, på Arlanda vid Global Refund-disken utanför säkerhetskontrollen. Om man väljer refund på kreditkort processas allting i denna disk, man behöver inte ens besöka disken innanför säkerhetskontrollen.