Senaste nytt

Vart vill man inte åka?

Tyckte alla sidor jag kollade på visade att man måste ha. Kanske är ändrat på senare dagar, vad tror ni om en helg i Tehran och en recension på Iran Air? :D Fast det får bli efter mitt USA besök, skaffar nog ett nytt pass.

Iran har haft VoA rätt länge vad jag vet. Och det är inga som helst problem med stämplar från USA (och inte åt andra hållet heller vad jag vet). Israeliska stämplar är en annan historia...

Iran har haft VoA rätt länge vad jag vet. Och det är inga som helst problem med stämplar från USA (och inte åt andra hållet heller vad jag vet). Israeliska stämplar är en annan historia...

Se där! Lärde jag mig något nytt.

Har hört mycket gott om Iran och är en destination som ligger högt på min önskelista.

Va! Kul, vilka hade du tänkt flyga dit med?

Nästa besök i Mali i början av september för min del. De kräver dock visum (via ambassad
i Berlin) så det går nog bort för @SAS404.

Visum med en jordgubb på toppen alltså? :D Nej anser att länder som kräver visum inte vill ha turister.

@agehall , vilken sida hämtar du den där typen av visuminformation ifrån? Gissar att det är samma som check-in-personal får upp på flygplatsen (?)

Om du åker till Iran, har lite längre tid och blir sugen på alkohol, är det relativt nära till Armenien som sedan förra året är visumfritt för svenskar ;)

Intressant att den islamska republiken har bättre relationer med kristna Armenien och Georgien (också visumfritt) än med muslimska Azerbadjan.

Nej anser att länder som kräver visum inte vill ha turister.

Nja, det var väl lite orättvist, Sverige/Schengen hör till de länder som kräver visum av flest, 137 st enligt Wiki:

Visum – Wikipedia

Jag semestrade i Iran för några år sedan (utan någon särskild anknytning). Flög via IST. Teheran tyckte jag till stora delar rätt så illa om - enormt överbefolkat och förorenat (även om det inte är i närheten av t.ex. Delhi). Kan däremot starkt rekommendera den gamla huvudstaden Esfahan - enormt vackert ställe. Även Shiraz är trevligt. Instämmer i det som sagts ovan om att folk är väldigt trevliga på plats. Billigt var det också!

Om du åker till Iran, har lite längre tid och blir sugen på alkohol, är det relativt nära till Armenien som sedan förra året är visumfritt för svenskar ;)

Intressant att den islamska republiken har bättre relationer med kristna Armenien och Georgien (också visumfritt) än med muslimska Azerbadjan.

Såvitt jag förstår är förklaringen till de nära banden mellan Iran och Armenien delvis historisk, delvis språklig. I Jerevan ser man ganska många berusade iranier på semester, och en del av dem har säkert armeniskt ursprung (det finns en ganska stor kristen armenisk minoritet i Iran).

I Georgien har jag inte märkt av några iranska influenser (mer än diverse ruiner som härstammar från det persiska härjandet på 1700-talet).

Azerbajdzjan är lite speciellt - visserligen muslimskt, men jag upplever det som språkligt och kulturellt närmare Turkiet än Iran.

Nja, det var väl lite orättvist, Sverige/Schengen hör till de länder som kräver visum av flest, 137 st enligt Wiki:

Visum – Wikipedia

Jo jag vet, tycker det är högst tragiskt..

Jag semestrade i Iran för några år sedan (utan någon särskild anknytning). Flög via IST. Teheran tyckte jag till stora delar rätt så illa om - enormt överbefolkat och förorenat (även om det inte är i närheten av t.ex. Delhi). Kan däremot starkt rekommendera den gamla huvudstaden Esfahan - enormt vackert ställe. Även Shiraz är trevligt. Instämmer i det som sagts ovan om att folk är väldigt trevliga på plats. Billigt var det också!

Måste nästan tänka om här alltså, ni får det att låta alldeles för mysigt ;)

Toppen