Senaste nytt

Vart var du när Eyjafjallajökull lamslog flygtrafiken 2010?

Kul att läsa alla historier.
Många som fick ta lite udda hemvägar ser man.

Jag själv satt hemma i soffan och såg kaoset på nyheterna. :cool:

Jag var i BOM, lyckades komma med en TK med mellanlandning i IST som tur var. TK tvingade oss som åkte med att skriva på ett papper som frigjorde dem från ansvar. Som tur var førstod de inte svenska, och texten som jag skrev...Och det hade inte spelat någon roll før det pappret kom nog inte med till IST ændå.
Eftersom jag var en route så tog TK væl hand om mig. Fick 4* hotell, alla måltider och sightseeing i flera dagar. Hittade två glada svenska studentskor som också fastnat på samma stælle så vi gjorde Istanbul både dag och natt. Tyværr satte flygtrafiken igång alldeles før snabbt, annars hade jag nog varit kvar dær æn...
Turkish skøtte hela apparaten væl, speciellt med tanke på hur rørigt det var.
Tyværr lyckades TK tappa bort en av mina två væskor, och den hanteringen, den var dæremot inte alls lika væl genomførd av dem.

Själv var jag i Cannes för att provköra en båt jag var spekulant på.
Satt med den svenska generalagenten för varvet på La Croisette för en lunch den 15:e April då jag fick ett sms om vulkanutbrottet.
Trodde aldrig att det skulle få en sådan stor påverkan för mig så blev inte direkt orolig.

När jag sedan kom till hotellet och slog på CNN så förstod jag hur problematiskt det skulle visa sig att bli.
Ringde Swiss för att försöka komma på ett tidigare plan hem men det var helt omöjligt då jag reste på restriktiv business saver samt fullbokat på de tidigare avgångarna.

Försökte kolla med TGV för tågbiljetter norrut men det var sjuka telefonköer, så beslutar mig att gå till stationen i Cannes för att försöka få tag på biljetter.
Vid stationen är det kaos och någon i kön berättar att det pågår en strejk på TGV!
Så inser att det är ingen idé att jag ens försöker. Köper en ToR till Monte Carlo (det var inte full strejk men gick endast ett fåtal tåg per dag).
När jag kliver ut på perrongen så är det smockfullt och ett tåg till Geneve rullar in. Tåget stannar och dörrarna öppnas, folk faller ut handlöst då de var packade som sardiner.
Förstår att tåg är att bara glömma efter den lilla utflykten.

Ny plan. Köpa en begagnad skitbil som håller åtminstående till Stockholm.
Märkte ganska fort att jag var på fel geografiskt ort för att köpa ett vrak :)

Så jag drar till Hertz och kollar om de har några bilar. Fransmannen bara garvar åt mig så jag vänder.
Går tillbaka till hotellet och kollar om det är möjligt att förlänga min vistelse.
Of course Sir, but the price will not be the same säger tjejen bakom disken med ett stort leende.
Jag frågar om hon har några tips på hyrbilsfirmor. Hon berättar att dom har samarbete med Europcar och erbjuder att ringa dom för att kolla.
Efter 5 minuter återkommer hon och säger att det finns en bil men dom vill ha 2500 Euro för 2 dagar one-way till Stockholm. (enligt deras prislista online så hade det gått på ca 10k sek)

Svindyrt ockerpris men känner att jag måste ta det då ingen visste hur länge vulkanutbrottet skulle lamslå flygtrafiken.
Tur i oturen träffar jag på en äldre svensk man vid biluthyrningen som också ska till Stockholm och han hade inte lyckats att få tag på en bil.
Då jag hade en bil förbokad så erbjöd jag honom att följa med för halva hyran vilket han accepterade med glädje.
Han var så glad att han pröjsade för all soppa, tullar, mat, färja etc för hela vägen hem :)

När jag till slut anländer till Arlanda för att lämna bilen så är det så knökfullt att jag inte ens kommer igenom grindarna till dropoff.
Dumpar bilen och tar transferbussen till T5.
Kollar på den stora tavlan och alla flighter utan en var inställda och det var till Reykjavik som det stod boarding på :D

Dum och okunnig som man var så försökte jag inte få ersättning från försäkringsbolag eller flygbolag.
Är även idag osäker på om jag kunde kräva något. Misstänkte att det skulle bli svårt då Swiss inte är ett EU bolag så det föll helt enkelt genom stolarna.

Har ni också några skräckhistorier runt detta kaos?

Jag hade tur. Flög till HKT via BKK den 14:e och när det var dags att åka hem så var allt över :)

Arlanda. Min flight till VXO var inte cancellerad när jag tog Arlanda Express från stan, men precis när jag kom till ingången på Terminal 3 cancellerade de alla flighter. Alla hyrbilar var slut och fjärrtågen var fullbokade, men jag lyckades ta mig nästan hela vägen genom att hoppa runt på lokaltåg.

En kollega fick åka buss hem från en jobbresa till Gibraltar :cool:

Satt borta i Chongqing och fick höra om detta på BBC dagen efter tror jag. Hade då en resa CKG-PEK-ARN-GOT bokad först den 27:e men jag blev ändå lite nervös, ville ju så gärna hem en sväng.

Skulle åka NYO-PRG med Ryanair över helgen (nej, inte jag som valt flygbolag..) tillsammans med ett gäng gamla studiekamrater. Fick pengarna tillbaka både för flyg och hotell (non-refundable-bokning via hotels.com) utan knot.

Last edited:
Jag var på borneo och på väg hem efter att först ha sett F1 i Melbourne och Kuala Lumpur. På Borneo blev det lite dykning på Sipadan innan hemresan startade från Kota Kinabalu. Air Asia till Singapore där jag skulle spendera närmare 8 timmar innan jag skulle vidare med Qantas A380 mot LHR. Checkade in på flighten hem och allt var frid och fröjd till 6 timmar innan flighten skulle gå. Fick ett SMS från polaren som skulle hämta mig dagen efter, han var osäker på om det skulle gå att flyga i och med att norra Europas luftrum planerades att stänga inom någon timme. Flighten fick ny avgångstid morgonen efter och vi fick övernatta i en av gaterna. Själv sov man under röntgenmaskinen för bagage. Vi fick äta mat på flygplatsen på Qantas bekostnad så ingen större fara. Dagen efter började folk leta egna hotellrum vilket skulle visa sig vara svårt. Pågick en stor konferens där som hade bokat stora delar av alla hotellrum i staden. Jag bestämde mig för att stanna och se vad Qantas gjorde. På eftermiddagen fick vi besked om att de fixat hotell för natten. 4* i Singapore med gratis mat, fick ett business rum högt upp i och med att jag var en av de sista som kom dit och det fanns nog inga andra rum kvar. Dagen efter flyttades vi till ett annat 4* hotell som hade en helt grym restaurang. Efter en natt fick vi dock nya direktiv. Alla fick välja på 3 alternativ, åka tillbaka till Australien och klara sig själv, stanna i Singapore och betala resten själv eller följa med till Malaysia där de hittat boende åt oss och även stod för maten. Valet var ganska enkelt, vi bussades till Pulai Spring Resort som visade sig vara en av sydost asiens bästa golf resorts. Efter 2 dygn med slappande vid poolen fick jag ett samtal om att jag skulle åka hem vid midnatt via London. Qantas representanter försökte få mig att åka via Frankfurt men jag vägrade iom att jag redan hade fått en plats på ett flyg LHR-ARN, det kunde de inte garantera från Frankfurt. Ville hellre bli fast i London där jag hade 2 bekanta att bo hos om det blev mer kaos. Fick till och med åka ett plan tidigare från LHR. Behövde inte lägga ut en krona under de 6 dagar extra det tog att komma hem. Fick ut omkring 5000 på hemförsäkringen, halva den summan köpte jag whisky för på LHR iom att det var lite synd om mig trots allt :)

Kan Du styrka alla kostnader så är det inte försent!

Dum och okunnig som man var så försökte jag inte få ersättning från försäkringsbolag eller flygbolag.
Är även idag osäker på om jag kunde kräva något. Misstänkte att det skulle bli svårt då Swiss inte är ett EU bolag så det föll helt enkelt genom stolarna.

Näh, det låter inte speciellt kul att fastna i Saudiarabien...

Nu gick det väl utmärkt att flyga från Saudiarabien, bara inte till Europa. Jag kan t.ex. tänka mig att sitta på takvåningen av Four Points sheikh Zayed road i Dubai och dricka mangosmoothies i en vecka.

Själv var jag i Oslo, så det var ganska odramatiskt. Jag hade inte bokat flyg än, och sj blev med en gång fullbokat, men Swebus gick bra, och hade helt plötsligt 5 stycken bussar istället för 1 för den avgången.

Last edited:
Toppen