Senaste nytt

Vart ska via åka över jul/nyår 20/21 och är det värt det?

mtlmr

Medlem
Ja, det är lite olika hur det slår. Ibland kommer allt på en gång, fem dagar på månaden och sen är det bra resten.

Vissa ställen är det bara genomgrått med tropiska regnskurar två-fem ggr per dag.


Bra input! Undviker gärna detta.

Inser att jag nyligen själv observerade, och kommenterade samma, på någon annans tips här på BC.
Dock lugnades jag då, av annan, lgällande de volymer regn man kunde vänta sig.

Men sammantaget så går jag på solsäkra linjen och undviker dessa öar.
 

Kimmen00

Medlem
Nu är det kanske inte det första man tänker på med 241-voucher och Star Alliance, men europeiska Karibien kanske kan vara en utväg? Åtminstone vissa franska (definitivt Martinique och Guadeloupe) och kanske även (t.ex. Bonaire, osäker på nuvarande status?) vissa nederländska öar bör funka att åka till och ändå hålla sig inom EU.
Eventuellt kan även brittiska karibiska öar funka, hittills behandlas ju UK som EU/EES.

Problemet är väl just 2-4-1 och Star Alliance från Europa dit då ev transfer i USA är uteslutet..
 

Linmet

Medlem
Med mersmak för vandringssemestrar efter sommarens ”hemmester” bokades en vecka över nyår på teneriffa. Ska finnas många fina leder där. 20 grader ska väl gå o doppa sig ipoolen också. Bättre än slasket hemma.


En ok nödlösning.

norweigan direkt från arn känns rätt trisst. Men men... ger ju amex-spend iallafall. Så blir det nya tag med massor sparade poäng till 2021. Segt om man får elda vouchers bara...

hoppas inga restriktioner slår till...
 

ACervin

Medlem
Som tidigare nämnts om UD avråder så gäller sannolikt inte din reseförsäkring, vilket kan stå dig väldigt dyrt. Typ trafikolycka och hemtransport med flyg, efter några dagar på en intensivvårds avdelning i utlandet för upp till 100 000 SEK dygnet. Worst case scenario visserligen men...... Staycation ett tag till tyvärr.
 

ulagun

Medlem
Med mersmak för vandringssemestrar efter sommarens ”hemmester” bokades en vecka över nyår på teneriffa. Ska finnas många fina leder där. 20 grader ska väl gå o doppa sig ipoolen också. Bättre än slasket hemma.


En ok nödlösning.

norweigan direkt från arn känns rätt trisst. Men men... ger ju amex-spend iallafall. Så blir det nya tag med massor sparade poäng till 2021. Segt om man får elda vouchers bara...

hoppas inga restriktioner slår till...

Enl SAS bokningssida flyger de även i år till TFS från CPH på lördagar. Alternativ till Norwegian.
Flög med dem förra vintern. Någon större upplevelse vare sig kulinariskt eller servicemässigt var det verkligen inte i Plus, Fördelen för oss boende i södra Sverige är att det är direktflyg.
OT boka hotell med uppvärmd pool, alternativt ta med ishacka.
 
Vill inte anmärka på förslaget (som är trevligt), men vill nämna att det faktiskt är kartan som spelar ett spratt när det gäller Malta.
Kreta ligger marginellt söderut från Valletta, och Cypriotiska Limassol är faktiskt en dryg breddgrad söder om (lika mycket söderut från Malta som Malta ligger söder om Siciliens sydkust).

Som sagt tar detta inte ifrån ditt förslag någonting, men om man kan tänka sig given temperatur så passar jag på att lägga till Limassol och Kreta. Cypern har marginellt varmare just i December, men det är ungefär samma temperatur.

Italienska Lampedusa och Linosa, som ligger söder om Malta, är ytterligare något varmare men där finns inget att göra och vinden kan pina de små öarna vintetid.

Har faktiskt varit nyfiken på Malta under vintertid, men har inte känt mig säker på att 17-18C (med säkerhet, det kan såklart bli varmare) skulle räcka för att det skulle kännas "varmt". Jag kommer nog ändå ta ditt tips och boka in mig när situationen tillåter :)
Helt rätt! Detta inlägg fick mig att tillslut, och för första gången, boka en resa till Kanarieöarna över nyår som ju är EU men ligger ännu mer söder ut.
 

MTheC

Medlem
Jag gjorde som en del andra här och bokade en resa till Kanarieöarna. Om inte läget varit som det är hade jag inte ens övervägt det men har nu en resa till Gran Canaria (bokade med SAS F&F för 1100 SEK - ganska bra pris även om jag inte ser fram emot 6h i Go (hade visserligen inte sett fram emot 6h i Plus heller)).

Har inte varit där i vuxen ålder så tar tacksamt emot tips på var man ska bo. Har förstått att södra delen är lite bättre väder men är lite orolig för att man då är fast på en resort (och utelämnad till deras restauranger) lutar att Las Palmas så man kan välja lite mer var man äter och kanske även se stan lite.
 
Toppen