Senaste nytt

Vart är vi på väg?

8p. Midlotpumpar har fått rival från påskvägen att hibernera i lägre skikt. Även Havanna '45-gruppens benämning på platsen har gått i ide, fast bak-och-fram. Ett djur brukar dock siktas året runt i landet, vilket har efterapats i republikanskt vatten.

6p. Hos Andreas den helige kan man slå fåglar med järn eller trä. En förare rekommenderas för längre sträckor. Andreas har även ett vitt kors som är bakgrunden till storebror Jacks utseende. Gromitkompis kämpade för att separera korset från Jack.

Edinburgh var alltså rätt.

FÖRKLARING AV LEDTRÅDAR:

Låg friktionskoefficient i epostföregångare -> hal i fax -> Halifax, Nova Scotia -> latin för nya Skottland. Nova Scotiabor kallas även blånäsor.

Engelskt nekande mot björkarnas stad -> No Umea -> Noumea, Nya Kaledonien -> Kaledonien det gamla romerska namnet på Skottland. Vit koppar (nickel) är den franska kolonins främsta exportprodukt (typ en tredjedel av världsproduktionen)

Midlotpumpar har fått rival från påskvägen att hibernera i lägre skikt -> Edinburghs två stora fotbollslag heter Hearts of Midlothian och Hibernian. De senare har hemmaarenan Easter Road men har åkt ut högsta serien.

Havanna '45-gruppen -> IATA (bildades där 1945) -> Edinburghs IATA-kod är EDI, ide baklänges.

Loch Ness-odjuret kan siktas året runt, och har efterapats i Storsjön, Republiken Jämtland.

Andreas den helige -> St Andrews, golfbana. Kan slå birdies med järn- eller träklubbor, eller driver för längre sträckor.

Andreaskorset -> korset på Skottlands flagga, finns med i Storbritanniens flagga Union Jack.

Gromitkompis -> Wallace -> William Wallace kämpade för skottarna mot engelsmännen.

Typ så.

VI TAR EN TILL!

10p. Vi färdas mot stad i kyrkosnacks med ess i rockärmen, som heter lika som staden. Omkring slutdestinationen trivs både knarkare och sockermissbrukare, kombinerat med en halv sista bokstav.

8p. Om man åker västerut från vår stad blir europa-cv europa-vi. Dock ändras inte färgerna i flaggan. Willem seglade och dog i närheten, utan att lyckas med det som Adolf Erik fixade tre sekel senare.

Detta var svårt, kan det vara något med Nordenskiöld och Vega expeditionen , men får inte ihop det övriga.
Det där med knarkare har för mig att det är vanligt förekommande med droger på Grönland, men hittar ingen stad som skulle passa in. Flaggan skulle stämma på Danmark och Grönland. Hoppas jag är på rätt väg!

Detta var svårt, kan det vara något med Nordenskiöld och Vega expeditionen , men får inte ihop det övriga.
Det där med knarkare har för mig att det är vanligt förekommande med droger på Grönland, men hittar ingen stad som skulle passa in. Flaggan skulle stämma på Danmark och Grönland. Hoppas jag är på rätt väg!

Om Nordenskiöld hette Adolf Erik så tror jag att den andre personen är Willem Barents. Och då tror jag att du är i rätt område men vi ska lite österut. Rysslands och Norges flaggor har samma färger och även USA om vi tar oss igenom hela Nordostpassagen. Kirkenes borde ju ligga på fel sida gränsen enligt ledtråden på 8 poäng. Men kan kanske kopplas till kyrkosnacks? Bröd eller oblat? Kanske kan det kan vara Murmansk, Archangelsk eller någon annan rysk kuststad som jag inte kommer på?

Om Nordenskiöld hette Adolf Erik så tror jag att den andre personen är Willem Barents. Och då tror jag att du är i rätt område men vi ska lite österut. Rysslands och Norges flaggor har samma färger och även USA om vi tar oss igenom hela Nordostpassagen. Kirkenes borde ju ligga på fel sida gränsen enligt ledtråden på 8 poäng. Men kan kanske kopplas till kyrkosnacks? Bröd eller oblat? Kanske kan det kan vara Murmansk, Archangelsk eller någon annan rysk kuststad som jag inte kommer på?
Både knarkare och sockermissbrukare?
Svalbard har väl både Norsk och Rysk flagga eller har ryssarna dragit?

Både knarkare och sockermissbrukare?
Svalbard har väl både Norsk och Rysk flagga eller har ryssarna dragit?

Åtminstone de ryska bosättningarna Barentsburg och Pyramiden finns på Svalbard.

Men nu kom jag på att Europa-cv och Europa-vi måste vara vägnummer E105 och E6. E6 tror jag passerar genom Kirkenes men jag vet inte var den byter nummer. E6:an körde jag på idag men E105:an har jag aldrig kört på.

Toppen