Senaste nytt

Vart är vi på väg?

4p: Shqippa euron, här är valutan ingen barnlek. Flaggan är fortfarande röd, trots att Enver och Nexhmije är bortjhoxhade.

Jag testar med en resa:

Vart är vi på väg?
10 poäng:
Vi tar sikte mot syd-öst tvärs genom landet, mot tveksam ingenjörskonst. Där ska helgen inledas bra, men avslutas sämre.
När vi närmar oss vår stad är det lätt hänt att tankarna svävar iväg mot äldre tiders svårigheter. Idag är dock problemen av mer lättsam art och avgörs på den rektangulära ovalen i staden.

Vild gissning på att det är i USA någonstans och att rektangulär oval syftar på oval-racing i någon form. Första tanken var Indianapolis men det ligger inte i syd-öst tvärs genom landet. Får bli en gissning på Daytona istället i Florida.

Några intressanta svar. Men nu kör jag vidare med nästa nivå:
8 poäng:

Flygande holländare är ju ett mytomspunnet uttryck och även vårt resmål har en flygande mästeratlet i sin absoluta luftburna närhet. Och precis innan vi når vår stad passerar vi dessutom också dess största internationella flygplats.
Om man inte flyger så kanske man tar sig fram med båt, på floden med namne i Småland.
Nu klämtar klockan snabbt när vi närmar oss vår stad och därför går vi raskt vidare mot sexpoängsnivån.

Jag chansar på Belfast.
Lagan, The Oval och "blodiga söndagen" som ledtrådar.

Bra gissning, men "landets största internationella flygplats" borde vara LHR i sådana fall. Den passeras inte precis innan Belfast...

Jag har i och för sig inte någon bättre gissning...

Toppen