Senaste nytt

Vart är vi på väg?

Hong Kong - och du mellanlandade i Moskva ?

Mathias Rust mellanlandade i Moskva. Hong Kongs flagga är en orkide.... Bytte Krona (Brittiska Monarkin) mot kinesiskt (stjärnan) styre 1997.

Resten av ledtrådarna greppade jag inte fullt.
En av Reidars söner i Rederiet heter ju Tony. hans namne är ju då Tony Blair som blev vald till premiärminister 1997.

Jag drar ihop med @Palazzi på 8 poäng och gissar Hong Kong.

@silwer är ju grym på detta. Mer sånt här!

Själv fastnade jag i Ryssland efter stoppet i Moskva och letade efter någon koppling till ryska revolutionen/tsarens fall och sovjets fall med alla städer som bytt namn fram och tillbaka.

Vad är det för lounge som öppnat i Moskva förresten?

Tänkte på rederiet, men fick för mig att Reidars son hette något annat än Tony... (jag hade fel).

Med er andras input känner jag mig hyfsat tryggad att jag hade rätt, men inväntar @silwer och hans svar :).

Mycket imponerande av TS att skriva sådana bra ledtrådar! Kan tyvärr inte själv spinna vidare på temat, då jag inte är närmelsevis lika skicklig (snarare oduglig) på att skapa sådana...

Bra gissat @Palazzi! (och ni andra som hjälpt till att klura ut ledtrådarna). Jag känner att det inte behövs någon 6p-ledtråd då Hong Kong alltså var det rätta svaret.

Det mesta har ni som sagt rett ut. Hong Kong är ju 1 av 2 SAR i Kina, det andra är Macao (och en 3/4-dels tsar är ju en sar).

Med andra ord = Mao

Man trodde ju i många säsonger att Tony var Gustavs son, men det var ju Reidar som var pappan (ursäkta spoilern).

Kul att ni ville gissa :)

Toppen