Senaste nytt

Varning vid bokning thai air/thai smile/ star alliance connected

palmen

Moderator
Nej det är just det som är det som jag och fler lurats av. Thai airways säljer och du kan hantera på deras site men eftersom jag bokat bara den flygningen och den inte bokats i paket med annan thai airways så är det bara thai smile. Enligt filmer på youtube får de som åker bara hålla koll på thai smile flygnumret för thai airways numret visas inte ens på skyltarna på flygplatsen
Vad är det för flightnummer? Om det är ett högt 4-siffrigt nummer är det nästan garanterat codeshare.

Precis på samma sätt som en American Airlines flight kan ha ett SK flightnummer (code share) typ SK3456.

Att de är connecting partner innebär att vissa flighter kan ha förmåner inbakade tillsammans med TG/LX/LH/OS, men inte nödvändigtvis alla flighter kopplade till dessa bolag.
 

SimonXYZ

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt så ska THAI AIRWAYS införliva (på nytt) THAI Smile in i moderbolaget. Ska ske nu under hösten enligt planerna. Ingår i rekonstruktionsplanen som dom jobbar med.
Den infon hade jag helt missat. Riktigt trevligt! Sedan får vi hoppas att Thai börjar släppa 4 bonusplatser i business igen till EuroBonus.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

lillemannen

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt så ska THAI AIRWAYS införliva (på nytt) THAI Smile in i moderbolaget. Ska ske nu under hösten enligt planerna. Ingår i rekonstruktionsplanen som dom jobbar med.
Yes fick detta bekräftat i lördags då jag ändrade en utfärdad Thai biljett men operator med Thai smile att detta kommer ske i höst förhoppningsvis.
Man har tillgång till loungen om man anländer och även när man reser hem och vidare inom 24 h vidare med Thai. Det är bara att visa upp biljetten och man blir insläppt.
 

NotRyan

Medlem
Tänk vad skönt det hade varit om vi kunde få in SAS Connect och link i SAS-main också!
Jag håller med, de är styggelser och tvivelaktiga, oflexibla konstruktioner särskilt Connect. MEN det är ändå inte riktigt samma sak då Connect och Link flyger på en form av wetlease på "riktiga" SK-nummer.

Om man vill hålla verksamheten med E195 i ett separat bolag som man wetleasar in, så skulle jag omedelbart undersöka förutsättningarna för att skapa ett starkt ACMI-bolag genom att fusionera Link och NoRRA och därigenom ha ett hälftenägt nya "NoRRA Link" som flyger åt både SAS och Finnair.

Det nya sammanslagna bolaget skulle kunna försörja SAS (och Finnair) med all E190/195 och ATR72 - trafik som behövs.
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Yes fick detta bekräftat i lördags då jag ändrade en utfärdad Thai biljett men operator med Thai smile att detta kommer ske i höst förhoppningsvis.
Man har tillgång till loungen om man anländer och även när man reser hem och vidare inom 24 h vidare med Thai. Det är bara att visa upp biljetten och man blir insläppt.

Precis! Såsom jag förstår saken kommer man in i loungen om man flyger Star Alliance samma dag och har Star Gold registrerat på Thai Smile. Jag kom in i loungen på BKK när jag kom från TPE med EvaAir och skulle vidare på separat biljett till HKT. Samma sak var det i HKT. Kom in i loungen där när vi skulle flyga med Thai Smile till BKK och vidare med Turkish från BKK samma dag.
 

Lynx

Medlem
Nu har det börja komma info om när thai Airways tar över från Thai Smile

 

TP12

Medlem
Nu har det börja komma info om när thai Airways tar över från Thai Smile

Hmm, ska flyga HKT - BKK runt den 27/12. Kollar jag på Thai Airways så står det att flygningarna utförs av Thai Smile.

Biljetten ligger kring 700 pp nu så frågan är om de kommer höja när de byter, om det är säkert att boka nu eller om det kan bli strul med övergången. Lounge finns via priority pass (ser ut att vara bra utbud) men hade varit skönt med extra bagage samt prio boarding/incheckning genom *A guld.

Tror jag övertygade mig själv att avvakta med bokningen nu.
 

Lynx

Medlem
Hmm, ska flyga HKT - BKK runt den 27/12. Kollar jag på Thai Airways så står det att flygningarna utförs av Thai Smile.

Biljetten ligger kring 700 pp nu så frågan är om de kommer höja när de byter, om det är säkert att boka nu eller om det kan bli strul med övergången. Lounge finns via priority pass (ser ut att vara bra utbud) men hade varit skönt med extra bagage samt prio boarding/incheckning genom *A guld.

Tror jag övertygade mig själv att avvakta med bokningen nu.

Jag tvekade med men gjorde samma val… bokningar via Thai’s hemsida vs inloggad på Thai Smile har alltid varit aningen dyrare så tror nog vi kan se en liten ökning
 

lillemannen

Medlem
Jag tvekade med men gjorde samma val… bokningar via Thai’s hemsida vs inloggad på Thai Smile har alltid varit aningen dyrare så tror nog vi kan se en liten ökning
Jag brukar alltid använda Thais hemsida. Det är mycket enklare att ändra biljetterna om så behövs på Thais kundtjänst eller kontor.
 
Toppen