Senaste nytt

VARNING! Ta med passet om ni vill dricka alkohol i Washington

Varierar kraftigt beroende på stat, klädsel, ålder och ställe. Men formellt är pass det enda som enligt lag är giltigt ID för en svensk i USA. Däremot är det mycket vanligt att acceptera typ vadsomhelst 'picture ID' speciellt om det har födelsedatum.

Jag går ofta ut utan pass, men om det är dags för nattklubb med kunder (eller kvinnligt sällskap ) eller liknande är det säkrast att ta med passet.

Jag har personligen inte blivit nekad, men en polare blev det med europeiskt körkort när jag kom in på nationellt id.

Varierar kraftigt beroende på stat, klädsel, ålder och ställe. Men formellt är pass det enda som enligt lag är giltigt ID för en svensk i USA. Däremot är det mycket vanligt att acceptera typ vadsomhelst 'picture ID' speciellt om det har födelsedatum.

Jag går ofta ut utan pass, men om det är dags för nattklubb med kunder (eller kvinnligt sällskap ) eller liknande är det säkrast att ta med passet.

Jag har personligen inte blivit nekad, men en polare blev det med europeiskt körkort när jag kom in på nationellt id.

Jag försökte köpa öl i Kalifornien en gång med ett nationellt ID kort och ett svenskt körkort, det var "no-no" utan man skulle ha ett svenskt pass (och det hade jag lämnat hemma eftersom jag skulle ut och vandra i naturen), så Wallmart vägrade.

Target bredvid tyckte ett ett nationellt ID/körkort var gott nog.

Jag tror det oftast är så, de ska dokumentera åldern och hur hårda de är varierar. I SF, LA och Las Vegas var det inga problem - inte heller i hela Midwest.

Just i DC fick jag åka tillbaka från W till Hilton Capitol i taxi för att hämta passat för två år sedan. Rätt schyssta killar som bjöd mig på en drink för att jag kom tillbaka

Jag upplevde tvärtom i D.C, vi köpte en hel del berusningsdrycker men blev aldrig ombedda att visa leg, inte ens kompisen som är yngre än mig och dessutom ser ut att vara yngre.

@kaktusen har du varit på nåt sportarrangemang? Där frågas det alltid efter leg senast förra året på Fenway Park. Men även Met Life Meadowlands 2012, och Invesco Field Denver 2014. Jag är 44...

Även här har jag och resesällskap sluppit visa, American Airlines Center i Dallas, Dodger Stadium i LA, Amalie Arena i Tampa, BB&T Center i Sunrise samt NHL-arenorna i Philly och Pittsburgh.

Jag kanske bara har haft tur eller ser ut som motsatsen till en kontrollant från alkoholinspektionen :D Nåväl, det verkar som ett "top tip" är att man medtager pass om man vill vara 100% säker på berusning =}

En bekant hade samma problem med det svenska körkortet, jag tror det var i Texas. Rusdrycker skulle inte få köpas med enbart körkortet som referens.
Det som löste situationen för honom var en bild på passet som han hade i telefonen!

För egen del har körkortet alltid fungerat. Vid ett tillfälle i Alabama när jag visar passet för servitrisen utbrister hon "Wow, I've never seen a passport before"!

Vid ett tillfälle i Alabama när jag visar passet för servitrisen utbrister hon "Wow, I've never seen a passport before"!
En av mina amerikanska kollegor hävdar att knappt hälften av befolkningen i USA har ett pass. Kan förklara varför hon aldrig sett ett förut.

Undrar vad motsvarande siffra är för Sverige (eller Europa)?

Har militärer som strider utomlands pass? Jag antar det, men vet inte.
Normalt ja, men t.ex. en Nato travel order eller liknande så blir du i princip framvinkad utan att de faktiskt kollar på passet alls.

Råkade diskutera just detta igår med en vän i brittiska militären. Antar att reglerna ser likadana ut oavsett landet soldaten kommer ifrån.

Jag försökte köpa öl i Kalifornien en gång med ett nationellt ID kort och ett svenskt körkort, det var "no-no" utan man skulle ha ett svenskt pass (och det hade jag lämnat hemma eftersom jag skulle ut och vandra i naturen), så Wallmart vägrade.

Target bredvid tyckte ett ett nationellt ID/körkort var gott nog.

Jag tror det oftast är så, de ska dokumentera åldern och hur hårda de är varierar. I SF, LA och Las Vegas var det inga problem - inte heller i hela Midwest.
Ja, det jag menade var att om det är mycket viktigt att inte bli nekad [typ formellt arrangemang med kunder...] så medtages alltid pass för att säkerställa att man inte blir nekad.

På de allra flesta ställen fungerar det som sagt med nationellt ID eller körkort, och ibland vad som helst typ jobb-ID-bricka, Military ID, bibliotekskort, kreditkort etc.

Lite OT (på tal om bibliotekskort etc):
Jag skulle lösa in en check (ja, de använder ju fortfarande sådant i Amerika..) för några
år sedan. Passet ville de inte godkänna men mitt Amexkort gick bra !

Lite OT (på tal om bibliotekskort etc):
Jag skulle lösa in en check (ja, de använder ju fortfarande sådant i Amerika..) för några
år sedan. Passet ville de inte godkänna men mitt Amexkort gick bra !

Fascinerande land ..........
Jämförde man ditt pass med A'x-kortet? Eller tror du det räckt med enbart A'x utan någon som helst fotolegitimation ?

Toppen